- Nazwa przedmiotu:
- Gospodarka regionalna i lokalna
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Katarzyna Duczkowska-Małysz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- PK13
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 15h
Udział w ćwiczeniach 15h
Praca własna: 45h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,7
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,64
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Makro i mikroekonomia
- Limit liczby studentów:
- min. 24
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z mechanizmem rozwoju regionalnego i lokalnego: priorytetami tego rozwoju, finansowaniem, zasadami polityki regionalnej , ale przede wszystkim – co w ramach mechanizmu rozwoju regionalnego zależy od Unii Europejskiej (regionalna polityka strukturalna jest jedną ze wspólnych polityk) a co od kraju członkowskiego: jego rządu, władz regionalnych i lokalnych
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy)
Treści kształcenia nie pokrywają się z jednostkami wykładowymi
1.Regiony problemowe w Europie – cechy regionów problemowych i bariery rozwoju. 2.geneza i uwarunkowania polityki
spójności i regionalnej polityki strukturalnej UE jako polityki wspólnej. 3. Europejski kontekst rozwoju regionalnego – cechy
restrukturyzacji regionu, aspekty i uwarunkowania przechodzenia regionu od ”wyrównywania” do poprawy „konkurencyjności
regionu, innowacyjności i atrakcyjności dla inwestorów” 4. Mechanizm rozwoju regionalnego w kontekście polityki
wspólnotowej: cele rozwoju (priorytety, tytuły) regiony, spełniające kryteria wsparcia, finansowanie, zasady 5. Rola państwa
członkowskiego w realizacji polityki rozwoju regionalnego”: relacje UE-kraj członkowski w procesie przygotowania, wdrażania
i finansowania programu rozwoju gospodarki regionalnej i lokalnej 6 Zasady polityki regionalnej w kontekście subsydiarności
i spójności 7. Perspektywa Budżetowa 2014-20 w kontekście Strategii Europa 2020 i Europejskiej Strategii Zatrudnienia – cele
rozwojowe, zasady, finansowanie projektów 8. Finansowanie rozwoju regionalnego: cele, zadania i zasady funduszy
strukturalnych oraz funduszu spójności 9. Finansowanie rozwoju regionów wiejskich i zdominowanych przez rybołówstwo.
10.Zarzadzanie rozwojem regionu – system instytucji i ich kompetencje na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym 11.
System obiegu środków finansowych i zasady finansowania ze źródeł publicznych. 12 Kluczowe problemy rozwojowe Polski u
progu nowej Perspektywy Finansowej
Ćwiczenia (tematy)
1.Gospodarka narodowa a gospodarka regionu – cechy i zmiany strukturalne polskiej gospodarki po okresie transformacji:
przyczyny dysproporcji w rozwoju: wyzwania stojące przed Polską i jej regionami 2. Typy regionów problemowych i struktura
ich gospodarki: dysparytety społeczne i ekonomiczne między regionami a także wewnątrz starej i nowej Unii; głębokość
zróżnicowań między regionami w Polsce3. Struktura administracyjna Polski. Kompetencje władz szczebla terenowego:
wojewódzkiego, powiatowego, gminnego 4.Cele strategiczne Unii Europejskiej w polityce regionalnej – analiza tabeli celów i
instrumentów finansowych w Perspektywie Budżetowej 2014-20 5. Finansowanie rozwoju regionalnego – zadania dla funduszy
strukturalnych (Europejski Fundusz Socjalny, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) i Funduszu Spójności oraz
Europejskiego Funduszu Rozwoju dla Obszarów Wiejskich i Europejskiego Funduszu Rybackiego 6. Rola państw
członkowskich w przygotowaniu i realizacji planu rozwoju regionów – narodowy plan strategiczny, Wytyczne Wspólnoty,
programy operacyjne na szczeblu krajowym i regionalnym 7. Analiza Programów Operacyjnych dla Perspektywy Finansowej
2014-20: cele programu, zadania, beneficjenci, sposób zarządzania 8. Strategia rozwoju regionu jako podstawowy dokument, i
prywatne, będący długoletnim programem restrukturyzacji regionu – budowa strategii, źródła finansowania (środki publiczne
polskie i zagraniczne), system instytucji zarządzających programem rozwoju na szczeblu regionu. Monitoring i kontrola . 9.
Analiza Programu Operacyjnego dla Mazowsza – przykład koncepcji rozwoju w kontekście UE
- Metody oceny:
- Ćwiczenia: Prezentacja na wskazany przez nauczyciela temat oraz publiczna prezentacja. Dopuszczalna prezentacja grupowa.
Wykład: Kolokwium pisemne.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i kolokwium z wykładu. Należy zdobyć min. 60% punktów z kolokwium. Szczegółowe warunki zaliczenia oraz egzaminu określone są w Regulaminie przedmiotu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
K. Duczkowska-Małysz: Ekonomiczne i zarządcze dylematy polityki rozwoju regionów problemowych, w: Przedsiębiorczość i zarządzanie talentami, Praca zbiorowa pod red. M. Grabowskiej, M. Piekut, KNEiS, Płock 2018 s.s.33-75,
Z. Brodecki, A. Brzezińska i inni Regiony. Acquis communautaire. Wyd. Prawnicze Lexis-Nexis, Warszawa 2005
K. Głąbicka, M. Grewiński Polityka spójności społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej, Dom Wyd. Elipsa, Warszawa 2005
M. Gwizda, M. Kosewska-Kwaśny, S. Żółciński Fundusze UE 2014-2020. Nowa perspektywa – nowe możliwości, Wyd Beck
InfoBiznes, Warszawa 2014
Literatura uzupełniająca:
E. Łaźniewska, M. Gorynia, Konkurencyjność regionalna. Koncepcje – strategie – przykłady, WN PWN , Warszawa 2013
Z. Strzelecki (red) Gospodarka regionalna i lokalna. WN PWN Warszawa 2008
Drugi, Trzeci, Czwarty, Piąty, Szósty, Siódmy Raport na temat spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, Komisja
Europejska Luksemburg-Bruksela, 2001 - 2017
- Witryna www przedmiotu:
- https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Charakterystyka KW02
- Ma wiedzę na temat relacji między krajową i unijną polityką regionalną
Weryfikacja: Kolokwium,prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_WO2
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka KW03
- Zna i rozumie zasady polityki regionalnej UE i jej
konsekwencje dla krajowej polityki regionalnej i lokalnej.
Weryfikacja: Kolokwium,prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_WO3
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil praktyczny - umiejętności
- Charakterystyka KU01
- Student zna i rozumie relacje zachodzące w gospodarce globalnej, regionalnej i lokalnej
Weryfikacja: Kolokwium,prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka KU04
- Jest w stanie wyciągnąć praktyczne wnioski z realizowanej polityki regionalnej i lokalnej oraz zaproponować zmiany w jej strategii.
Weryfikacja: Kolokwium,prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_K08
- Potrafi interpretować zjawiska i procesy zachodzące w zakresie gospodarki regionalnej i lokalnej.
Weryfikacja: Kolokwium,prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_KO8
Powiązane charakterystyki obszarowe: