- Nazwa przedmiotu:
- Analiza rynku i konsumenta
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Justyna Karwowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZEMPS8
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 8h
Udział w ćwiczeniach 8h
Praca własna 34h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,28
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,4
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład120h
- Ćwiczenia120h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mikroekonomia, makroekonomia
- Limit liczby studentów:
- 15-20
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranych elementów teorii konsumpcji i rynku, metodyk badań rynkowych oraz faktycznych zmian zachodzących w konsumpcji wybranych dóbr i usług w Polsce i innych krajach.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy)
1. Rynek, konsument i konsumpcja – pojęcia, klasyfikacje. Źródła informacji o konsumencie i rynku.
2. Gospodarstwo domowe i przedsiębiorstwo jako podmioty sfery konsumpcji. Znaczenie konsumpcji w procesach gospodarowania. Funkcje i prawidłowości konsumpcji.
3. Uwarunkowania zachowań konsumenckich.
4. Typologie konsumentów. Style konsumpcji różnych grup społeczno-ekonomicznych i demograficznych.
5. Charakterystyka procesu decyzyjnego konsumenta.
6. Zróżnicowanie poziomu, jakości i standardu życia ludności w Polsce i innych krajach UE.
7. Problemy i metody pomiaru konsumpcji. Metody badań zachowań konsumentów na rynku.
8. Trendy w zachowaniach rynkowych konsumentów. Ochrona konsumentów.9.
Ćwiczenia (tematy)
1. Potrzeby i preferencje konsumenta. Budżety gospodarstw domowych – źródło danych o konsumencie, gospodarstwie domowym i konsumpcji.
2. Przychody i wydatki w gospodarstwach domowych. Analiza składników wpływających na dochody gospodarstwa domowego i struktura wydatków w gospodarstwie domowym. Dochody rozporządzalne ludności w różnych typach gospodarstw domowych. Wielkość i struktura wydatków w różnych typach gospodarstw domowych.
3. Potrzeby żywnościowe w finansach osobistych w Polsce i innych krajach UE.
4. Konsument na rynku dóbr trwałych – wyposażenie gospodarstw domowych w dobra trwałe.
5. Serwicyzacja konsumpcji w Polsce i innych krajach UE. Potrzeby rekreacyjno-kulturalne w finansach gospodarstw domowych. Wydatki na edukację w gospodarstwach domowych. Zróżnicowanie wydatków na usługi gastronomiczno-hotelarskie w gospodarstwach domowych.
6. Oszczędzanie oraz inwestowanie w gospodarstwach domowych. Tendencje rozwoju konsumpcji.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1. uzyskanie z kolokwium z ćwiczeń 50% i wykonanie projektu. Ocena formująca: kolokwium z ćwiczeń (80%), wykonanie projektu (20%). 2. uzyskanie z kolokwium z wykładu 50%.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa: 1. Bywalec Cz. 2010. Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny. Wydawnictwo C.H. Beck. 2. Zalega T. 2012. Konsumpcja. Determinanty. Teorie. Modele. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 3. Żelazna K., Kowalczuk I., Mikuta B. 2002. Ekonomika konsumpcji. Wydawnictwo SGGW. Literatura uzupełniająca: 1. Dieppe, A. (Ed.). 2021. Global productivity: Trends, drivers, and policies. World Bank Publications. 2. Goryszewski Ł. 2014. Style konsumpcji polskiej klasy wyższej. NOMOS, Kraków. 3. Piekut M. 2015. Konsument i konsumpcja w Unii Europejskiej. Kolegium Nauk Ekonomicznych i Społecznych & Oficyna Politechniki Warszawskiej, Płock. 4. Smyczek S., Sowa I. 2005. Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje. Difin, Warszawa 5. Shove, E., Trentmann, F., & Wilk, R. (Eds.). 2020. Time, consumption and everyday life: practice, materiality and culture. Routledge. 4. Milic-Czerniak R. (red.) 2016. Finanse osobiste. Kompetencje, narzędzia, instytucje, produkty, decyzje. Difin, Warszawa.
- Witryna www przedmiotu:
- www.kneis.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Charakterystyka K_W12
- Posiada wiedzę o podmiotowej strukturze rynku i zachowaniach na nim konsumentów
Weryfikacja: Kolokwium z ćwiczeń i wykładu, praca w grupach, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_WO1
- Ma podstawową wiedzę z obszaru ekonomiki konsumpcji.
Weryfikacja: Kolokwium z ćwiczeń i wykładu, praca w grupach, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_WO1
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_WO3
- Zna prawidłowości sfery konsumpcji oraz zjawiska i przyczyny zakłócające harmonijny przebieg tych prawidłowości
Weryfikacja: Kolokwium z ćwiczeń i wykładu, praca w grupach, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_WO3
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_WO5
- Ma podstawową wiedzę o roli i miejscu konsumenta na rynku.
Weryfikacja: Kolokwium z ćwiczeń i wykładu, praca w grupach, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_WO5
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil praktyczny - umiejętności
- Charakterystyka K_U03
- Potrafi dokonać analizy procesu decyzyjnego konsumenta.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_U10
- Potrafi wypowiadać się na tematy związane z zachowaniem konsumentów na rynku, wykorzystując dorobek ekonomiki konsumpcji
Weryfikacja: Praca w grupach, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_U12
- Potrafi dokonać analizy zachowań konsumentów na rynku oraz ich wpływu na decyzje menedżerskie.
Weryfikacja: Praca w grupach, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_UO9
- Wykorzystując różne źródła o rynku potrafi przygotować pracę pisemną dotyczącą funkcjonowania dowolnego rynku w obszarze dóbr i usług konsumpcyjnych.
Weryfikacja: Projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_KO6
- trafi dążyć do systematycznego rozwoju przez poszerzanie wiedzy o rynku i konsumencie.
Weryfikacja: Wypowiedzi ustne, projekty.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_KO6
Powiązane charakterystyki obszarowe: