- Nazwa przedmiotu:
- Wizualizacja danych technicznych - projekt
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Klaudia Łyzińska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla kierunku
- Kod przedmiotu:
- CN1A_01P
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Projekt: liczba godzin według planu studiów - 20, przygotowanie się do zajęć -30, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 25, Razem - 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Projekty - 20 h; Razem - 20 h = 0,8 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Projekt: liczba godzin według planu studiów - 20, przygotowanie się do zajęć -30, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 25, Razem - 75h = 3 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Projekt: 10-12
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie przekazywania informacji w formie wizualnej, omówienie elementów składowych języka informacji wizualnej, zdobycie umiejętności publicznego prezentowania treści związanych z wykonywaniem zawodu inżyniera.
- Treści kształcenia:
- P1 – Zadanie projektowe barwa – opisanie odniesień, jakie można przypisać poszczególnej barwie biorąc pod uwagę oddziaływanie psychologiczne, oddziaływanie symboliczne, oddziaływanie kulturowe, oddziaływanie polityczne, oddziaływanie związane z tradycją czy historią. P2 – Zadanie projektowe wyróżnienia – opisanie wskazując przykłady typy kontrastu (walorowy - jasny ciemny, rozmiarowy - duży mały, ciężkości, kształtu, położenia, kierunku, tekstury, struktury) i elementy przyciągające uwagę (negatywy, nadruki, inicjały, cienie, linie i ramki, elementy obrócone, wzory, gradient, kierowanie wzroku postaci) na zestawie rysunków. P3 – Zadanie projektowe typografia - scharakteryzowanie spośród zestawu krojów pisma krojów szefowych, bezszeryfowych, jednoelementowych, proporcjonalnych, maszynowych, ekonomicznych, jasnych oraz zidentyfikowanie i scharakteryzowanie kroju pisma zastosowanego na wybranej stronie internetowej. P4 - Zadanie projektowe afisz. Przygotowanie afisza, zaproszenia na konferencję naukową na podstawie materiałów informacyjnych o konferencji. P5 – Zadanie projektowe tabele. Rysowanie poprawnej tabeli na podstawie danych zawartych w tabeli źródłowej. P6 – Zadanie projektowe wykresy - dokonanie opisu zestawu wykresów pod kątem błędów w ich przygotowaniu i zaproponowanie sposobu ich poprawienia. P7 – Zadanie projektowe wykresy - przygotowanie wykresu na podstawie zestawu danych. P8 – Zadanie projektowe prezentacja aspekty strukturalne - opisanie przestrzegania prawidłowości struktury prezentacji i struktury poszczególnych slajdów dla zestawu prezentacji. P9 – Zadanie projektowe prezentacja aspekty werbalne i graficzne - opisanie przestrzegania zasad przegotowania prezentacji pod kątem aspektów werbalnych, typografii, list punktowanych, barwy, grafiki dla zestawu prezentacji. P10 – Zadanie projektowe prezentacja - przygotowanie prezentacji na zadany temat dla zdefiniowanej grupy odbiorców.
- Metody oceny:
- zgodnie z regulaminem przedmiotu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Biecek P., Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych, Fundacja Naukowa Smarter, Warszawa 2016. 2. Wolański A., Edycja tekstów, Praktyczny poradnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 3.Strange N., Zasłona dymna. Jak naginać fakty i liczby do swoich potrzeb, Onepress, Warszawa 2008. 4.Jarzina J., Tajniki typografii dla każdego, Mikom, Warszawa, 2003 5.Niedzicki W., Sekrety prezentacji nauki, Ambernet, Warszawa 2004.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Zajęcia z przedmiotu będą realizowane przy użyciu nowych technik multimedialnych, takich jak platforma Moodle.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W16
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą komunikacji, percepcji i postrzegania zmysłowego. Ma podstawową wiedzę dotyczącą wizualizacji i grafiki informacyjnej. Rozumie rolę informacji wizualnej w procesie komunikacji. Ma wiedzę na temat ergonomii przekazu wizualnego w tym czytelności, odróżnialności i usability. Rozumie znaczenie typografii jako narzędzia w przegotowaniu informacji wizualnej. Ma wiedzę dotyczącą barw w tym percepcji barwy, oddziaływania barw, komponowania barw. Zna zasady doboru wykresów i tabel. Ma wiedzę dotyczącą przygotowania, zbierania materiałów, wykonania i przedstawienia prezentacji.
Weryfikacja: Ocena poprzez sprawdzenie wiedzy na zajęciach praktycznych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
C1A_W16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U04
- Potrafi konsturować komunikaty. Potrafi zastosować dobre praktyki wizualizacji i infografiki. Potrafi stosować zasady typografii kongenialnej. Potrafi dobrać krój pisma do różnych form przekazu wizualnego.Potrafi dobrać barwy do różnych form grafiki informacyjnej.Potrafi ocenić prawidłowość wykonanych wykresów. Potrafi ocenić prawidłowość wykonanej prezentacji. Potrafi przygotować prezentację dobierając środki, metody i strukturę do adresowanej grupy odbiorców. Potrafi zidentyfikować błędy w grafice informacyjnej.
Weryfikacja: Obserwacja podczas pracy, prezentacja, recenzja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
C1A_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UK
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K05
- Rozumie znaczenie rzetelności i wiarygodności w przekazywaniu informacji.
Weryfikacja: Obserwacja podczas pracy, prezentacja, recenzja.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
C1A_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K
- Charakterystyka K08
- Rozumie istotę przekazu informacji - zrozumienie i zapamiętanie. Rozumie konieczność i potrafi scharkteryzować grupę docelową (ang. target group). Zna i potrafi zastosować kryteria społeczno-demograficzne (liczność, wiek, płeć, wykształcenie, posiadana wiedza, miejsce zamieszkania, zatrudnienie) i psychofizyczne potrzebne do zdefiniowania grupy odbiorców. Potrafi przygotować wykresy, tabele, prezentacje oraz potrafi ocenić grafikę informacyjną, strony www, plakaty, informatory, materiały promocyjne, reklamy, banery biorąc po uwagę charakterystykę grupy odbiorców, do której skierowany jest przekazywany komunikat (informacja).
Weryfikacja: Obserwacja podczas pracy, prezentacja, recenzja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
C1A_K08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO