Nazwa przedmiotu:
Projekt rewitalizacji
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Agnieszka Wendland
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1060-GP000-ISP-5016
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych – 40 godzin, w tym: a) obecność na zajęciach projektowych - 30 godzin b) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 10 godzin 2. Praca własna studenta – 40 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć projektowych - 15 godzin b) dokończenie projektów - 25 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 80 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,6 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 40, w tym: a) obecność na zajęciach projektowych - 30 godzin c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 10 godzin
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,9 pkt. ECTS - 48 godzin, w tym: a) udział w zajęciach projektowych - 30 godzin b) przygotowanie do zajęć projektowych - 8 godzin c) dokończenie projektów - 10 godzin
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu problematyki kształtowania funkcjonalno-przestrzennego terenów zurbanizowanych i zdegradowanych, a także ekologii, ochrony środowiska, geografii społeczno-ekonomicznej, procesów urbanizacji i rewitalizacji, zasad tworzenia gminnych programów rewitalizacji oraz funkcjonowania samorządu lokalnego, znajomość ustawy z dnia 9 października 2015 o rewitalizacji. Posiadanie umiejętności wykonywania prostych analiz przestrzennych z wykorzystaniem oprogramowania GIS.
Limit liczby studentów:
90
Cel przedmiotu:
Zapoznanie Studentów z praktyką rewitalizacji miast, podkreślenie interdyscyplinarności rewitalizacji, jej roli jako metody rozwoju miast w kontekście współczesnych wyzwań ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. Opracowanie i prezentacja kompleksowego projektu rewitalizacji obszaru o określonej specyfice. Uzyskanie umiejętności opracowania własnej propozycji założeń do projektu rewitalizacji (na podstawie przyjętych założeń i określonych uwarunkowań lokalnych).
Treści kształcenia:
Ramowy program: 1. Wybór obszaru badawczego – wprowadzenie i zapoznanie się z tematyką. 2. Diagnoza obszaru badawczego a. Badania terenowe pod kątem identyfikacji użytkowników przestrzeni (wizja terenowa) b. Ankieta dot. potrzeb użytkowników terenu c. Inwentaryzacja i analizy obszaru badawczego: - Inwentaryzacja obecnego stanu zagospodarowania wraz z bilansem terenu; - Analiza dokumentów planistycznych; - Analiza powiązanych dokumentów strategicznych; - Analizy powiązań obszaru z otoczeniem obejmujące m.in.: analizę demograficzną, funkcjonalno-przestrzenną, dostępności usług, środowiskową, dostępności komunikacyjnej, analiza konfliktów przestrzennych, itp. 3. Badania literatury pod kątem identyfikacji rozwiązań rewitalizacyjnych stosowanych na terenach o podobnej specyfice – opracowanie teoretyczne. Identyfikacja „dobrych praktyk” najważniejszych elementów i działań związanych z wybranym typem obszaru do przekształceń. 4. Projekt rewitalizacji. 5. Prezentacja rozwiązań. 6. Debata oksfordzka. Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem innowacyjnych i kreatywnych form kształcenia.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest wykonanie wszystkich tematów/projektów przewidzianych programem zajęć. W trakcie zajęć Studenci zdobywają punkty (max. 100 pkt.). Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (95-100 pkt), 4,5 - cztery i pół (90-94 pkt), 4,0 - cztery (81-89 pkt), 3,5 - trzy i pół (76-80 pkt), 3,0 - trzy (60-75 pkt).
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji, t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 485. 2. Krajowe Centrum Wiedzy o Rewitalizacji www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/rewitalizacja/ 3. Jadach-Sepioło, A., Kułaczkwsoka A., Mróz, A (red), 2018, Rewitalizacja w praktyce. Modele rozwiązań jako rezultary konkursu Modelowa Rewitalizacja Miast i pilotaży w zakresie rewitalizacji, IRMiR. 4. Jarczewski W., Kułaczkowska A.,(red), 2019, Rewitalizacja. Raport o stanie polskich miast, Obserwatorium Polityki Miejskiej IRMiR. 5. Jadach-Sepioło A.,(red.), 2021, Ewaluacja systemu zarządzania i wdrażania procesów rewitalizacji w Polsce, Warszawa-Kraków, IRMiR. 6. Maciejewska A., Turek A., 2019, Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Warszawa: PWN 7. Brown, T., 2019, Change by Design, Revised and Updated. How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation; HarperCollins Publishers Inc. 8. Kelly, D. & T., 2015, Creative Confidence, Harper Collins Publ. UK. 9. Lewrick M., Link P., Leifer L., 2018, The Design Thinking Playbook, John Wiley & Sons Inc.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SIK526_W1
zna zagadnienie interdyscyplinarności i kompleksowości procesu rewitalizacji
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08
Efekt GP.SIK526_W2
zna zasady delimitacji obszaru kryzysowego w mieście, rozumie potrzebę działań na rzecz wyprowadzenia obszaru i społeczności ze stanu kryzysowego
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W07, S1A_W11, T1A_W09
Efekt GP.SIK526_W3
zna rodzaje projektów rewitalizacji w poszczególnych dziedzinach społecznych i ekonomicznych, orientuje się w zasadach zarządzania projektami i ich finansowania; ma podstawową wiedzę o zasadach działania samorządu terytorialnego w Polsce i zna podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, zna funkcje oraz zadania samorządu terytorialnego w Polsce
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W02, S1A_W03
Efekt GP.SIK526_W4
zna zasady partycypacji społecznej i rozumie ich rangę w działaniach rewitalizacyjnych, organizacyjnych, finansowych; zna uwarunkowania projektów i programów rewitalizacji
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W19_SR, K_W19_UR, K_W24_SR, K_W24_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, S1A_W06, T1A_W03, T1A_W08, T1A_W01, T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SIK526_U1
potrafi pozyskiwać informacje na temat dostępności środków UE na finansowanie projektów i programów rewitalizacji
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt GP.SIK526_U2
potrafi opracować harmonogram i założenia prac nad wybranym projektem rewitalizacji oraz potrafi go zaprezentować
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U03, K_U04, K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03, T1A_U03, T1A_U04, P1A_U07
Efekt GP.SIK526_U3
potrafi zaproponować alternatywne źródła finansowania projektu rewitalizacji i analizować dostępność tych źródeł
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08, K_U13
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01, S1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SIK526_K1
ma świadomość standardu i kultury prowadzenia konsultacji społecznych w sprawach proponowanych inicjatyw, a pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K03, T1A_K03, T1A_K04
Efekt GP.SIK526_K2
potrafi zgromadzić dane o specyfice uwarunkowań rozwojowych i przyczynach degradacji wybranego obszaru
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K05, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K06, T1A_K01