- Nazwa przedmiotu:
- Projekt rewitalizacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Agnieszka Wendland
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1060-GP000-ISP-5016
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych – 40 godzin, w tym:
a) obecność na zajęciach projektowych - 30 godzin
b) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 10 godzin
2. Praca własna studenta – 40 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć projektowych - 15 godzin
b) dokończenie projektów - 25 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 80 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,6 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 40, w tym:
a) obecność na zajęciach projektowych - 30 godzin
c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 10 godzin
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,9 pkt. ECTS - 48 godzin, w tym:
a) udział w zajęciach projektowych - 30 godzin
b) przygotowanie do zajęć projektowych - 8 godzin
c) dokończenie projektów - 10 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu problematyki kształtowania funkcjonalno-przestrzennego terenów zurbanizowanych i zdegradowanych, a także ekologii, ochrony środowiska, geografii społeczno-ekonomicznej, procesów urbanizacji i rewitalizacji, zasad tworzenia gminnych programów rewitalizacji oraz funkcjonowania samorządu lokalnego, znajomość ustawy z dnia 9 października 2015 o rewitalizacji. Posiadanie umiejętności wykonywania prostych analiz przestrzennych z wykorzystaniem oprogramowania GIS.
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie Studentów z praktyką rewitalizacji miast, podkreślenie interdyscyplinarności rewitalizacji, jej roli jako metody rozwoju miast w kontekście współczesnych wyzwań ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. Opracowanie i prezentacja kompleksowego projektu rewitalizacji obszaru o określonej specyfice. Uzyskanie umiejętności opracowania własnej propozycji założeń do projektu rewitalizacji (na podstawie przyjętych założeń i określonych uwarunkowań lokalnych).
- Treści kształcenia:
- Ramowy program:
1. Wybór obszaru badawczego – wprowadzenie i zapoznanie się z tematyką.
2. Diagnoza obszaru badawczego
a. Badania terenowe pod kątem identyfikacji użytkowników przestrzeni (wizja terenowa)
b. Ankieta dot. potrzeb użytkowników terenu
c. Inwentaryzacja i analizy obszaru badawczego:
- Inwentaryzacja obecnego stanu zagospodarowania wraz z bilansem terenu;
- Analiza dokumentów planistycznych;
- Analiza powiązanych dokumentów strategicznych;
- Analizy powiązań obszaru z otoczeniem obejmujące m.in.: analizę demograficzną, funkcjonalno-przestrzenną, dostępności usług, środowiskową, dostępności komunikacyjnej, analiza konfliktów przestrzennych, itp.
3. Badania literatury pod kątem identyfikacji rozwiązań rewitalizacyjnych stosowanych na terenach o podobnej specyfice – opracowanie teoretyczne. Identyfikacja „dobrych praktyk” najważniejszych elementów i działań związanych z wybranym typem obszaru do przekształceń.
4. Projekt rewitalizacji.
5. Prezentacja rozwiązań.
6. Debata oksfordzka.
Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem innowacyjnych i kreatywnych form kształcenia.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest wykonanie wszystkich tematów/projektów przewidzianych programem zajęć. W trakcie zajęć Studenci zdobywają punkty (max. 100 pkt.).
Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (95-100 pkt), 4,5 - cztery i pół (90-94 pkt), 4,0 - cztery (81-89 pkt), 3,5 - trzy i pół (76-80 pkt), 3,0 - trzy (60-75 pkt).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji, t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 485.
2. Krajowe Centrum Wiedzy o Rewitalizacji
www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/rewitalizacja/
3. Jadach-Sepioło, A., Kułaczkwsoka A., Mróz, A (red), 2018, Rewitalizacja w praktyce. Modele rozwiązań jako rezultary konkursu Modelowa Rewitalizacja Miast i pilotaży w zakresie rewitalizacji, IRMiR.
4. Jarczewski W., Kułaczkowska A.,(red), 2019, Rewitalizacja. Raport o stanie polskich miast, Obserwatorium Polityki Miejskiej IRMiR.
5. Jadach-Sepioło A.,(red.), 2021, Ewaluacja systemu zarządzania i wdrażania procesów rewitalizacji w Polsce, Warszawa-Kraków, IRMiR.
6. Maciejewska A., Turek A., 2019, Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Warszawa: PWN
7. Brown, T., 2019, Change by Design, Revised and Updated. How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation; HarperCollins Publishers Inc.
8. Kelly, D. & T., 2015, Creative Confidence, Harper Collins Publ. UK.
9. Lewrick M., Link P., Leifer L., 2018, The Design Thinking Playbook, John Wiley & Sons Inc.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SIK526_W1
- zna zagadnienie interdyscyplinarności i kompleksowości procesu rewitalizacji
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08
- Efekt GP.SIK526_W2
- zna zasady delimitacji obszaru kryzysowego w mieście, rozumie potrzebę działań na rzecz wyprowadzenia obszaru i społeczności ze stanu kryzysowego
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W07, S1A_W11, T1A_W09
- Efekt GP.SIK526_W3
- zna rodzaje projektów rewitalizacji w poszczególnych dziedzinach społecznych i ekonomicznych, orientuje się w zasadach zarządzania projektami i ich finansowania; ma podstawową wiedzę o zasadach działania samorządu terytorialnego w Polsce i zna podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, zna funkcje oraz zadania samorządu terytorialnego w Polsce
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W02, S1A_W03
- Efekt GP.SIK526_W4
- zna zasady partycypacji społecznej i rozumie ich rangę w działaniach rewitalizacyjnych, organizacyjnych, finansowych; zna uwarunkowania projektów i programów rewitalizacji
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W19_SR, K_W19_UR, K_W24_SR, K_W24_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, S1A_W06, T1A_W03, T1A_W08, T1A_W01, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SIK526_U1
- potrafi pozyskiwać informacje na temat dostępności środków UE na finansowanie projektów i programów rewitalizacji
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt GP.SIK526_U2
- potrafi opracować harmonogram i założenia prac nad wybranym projektem rewitalizacji oraz potrafi go zaprezentować
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U03, K_U04, K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U03, T1A_U03, T1A_U04, P1A_U07
- Efekt GP.SIK526_U3
- potrafi zaproponować alternatywne źródła finansowania projektu rewitalizacji i analizować dostępność tych źródeł
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08, K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01, S1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SIK526_K1
- ma świadomość standardu i kultury prowadzenia konsultacji społecznych w sprawach proponowanych inicjatyw, a pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K03, T1A_K03, T1A_K04
- Efekt GP.SIK526_K2
- potrafi zgromadzić dane o specyfice uwarunkowań rozwojowych i przyczynach degradacji wybranego obszaru
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K05, K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K06, T1A_K01