- Nazwa przedmiotu:
- Rozwój obszarów wiejskich 2
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Anna Bielska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SIS610
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych – 37 godzin, w tym:
a) obecność na wykładach - 15 godzin
b) obecność na zajęciach projektowych - 15 godzin
c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 5 godzin
d) obecność na zaliczeniu - 2 godziny
2. Praca własna studenta – 63 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć projektowych - 14 godzin
b) dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych - 21 godzin
c) realizacja zadań projektowych - 18 godzin
d) przygotowanie do zaliczenia - 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 37, w tym:
a) obecność na wykładach - 15 godzin
b) obecność na zajęciach projektowych - 15 godzin
c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 5 godzin
d) obecność na zaliczeniu - 2 godziny
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,9 pkt. ECTS - 73 godzin, w tym:
a) obecność na zajęciach projektowych - 15 godzin
b) przygotowanie do zajęć projektowych - 14 godzin
c) dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych - 21 godzin
d) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 5 godzin
e) realizacja zadań projektowych - 18 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczone przedmioty: Podstawy gleboznawstwa, Ochrona środowiska, Rozwój obszarów wiejskich (sem. 5), Kataster nieruchomości.
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Studenci zdobywają wiedzę z zakresu możliwości rozwoju obszarów wiejskich z wykorzystaniem procesu scalenia i wymiany gruntów. Nabywają podstawową wiedzę i umiejętności pozwalające na projektowanie rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych obrębu wiejskiego mających na celu między innymi poprawę układu komunikacyjnego oraz wskazanie obszaru na wydzielenie użyteczności publicznej z uwzględnieniem zmiany struktury własności działek ewidencyjnych. Studenci poznają podstawowe zasady przeprowadzania procesu scalenia i wymiany gruntów oraz potrzeby występujące w tym zakresie w Polsce. Daje im to szerszy pogląd na możliwości zrównoważonego i wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Historyczne uwarunkowania rozwoju obszarów wiejskich w Polsce. Realizacja prac scaleniowych w Polsce w ujęciu historycznym oraz potrzeby w tym zakresie. Rozwój wiejskich form osadniczych, elementy ruralistyki. Podstawowe typy rozplanowania wsi. Istota i cel urządzania terenów wiejskich. Podstawy prawne scalania i wymiany gruntów. Procedury prawne i techniczne scalania gruntów. Etapy projektowania w pracach scaleniowych. Ekologiczne aspekty scalania gruntów. Efekty prac scaleniowych. Ekologiczne aspekty scalania gruntów. Efekty prac scaleniowych. Obszary wiejskie w UE, korzyści prac urządzeniowo-rolnych w Polsce.
Projekt: Studenci opracowują projekt podziału funkcjonalno-przestrzennego obrębu wiejskiego. Projekt powinien zawierać przede wszystkim rozwiązania mające na celu poprawę układu komunikacyjnego oraz wskazanie obszaru na wydzielenie użyteczności publicznej z uwzględnieniem zmiany struktury działek ewidencyjnych. Projekt powinien być odpowiedzią na obecne potrzeby dotyczące rozwoju przestrzennego danego obszaru, powinien zawierać rozwiązania projektowe pozwalające na wielofunkcyjny i zrównoważony rozwój. Obszarem badań są obręby ewidencyjne zlokalizowane w różnych częściach województwa mazowieckiego, co pozwala na zapoznanie studentów z różnymi potrzebami i problemami związanymi z rozwojem tych obszarów. Studenci zapoznali się z warunkami glebowymi obszaru na ćwiczeniach z przedmiotu Rozwój obszarów wiejskich 1 na semestrze 5.
Zajęcia zostały przygotowane i będą przeprowadzone z wykorzystaniem umiejętności pozyskanych z zakresu Design Thinking w dydaktyce.
- Metody oceny:
- Zaliczenie wykładów - sprawdzian w formie testu otwartego. Do zaliczenia sprawdzianu wymagane jest uzyskanie minimum 55% punktów.
Maksymalna liczba punktów jaką można uzyskać ze sprawdzianu to 30. Oceny są wystawiane zgodnie z przyjętą skalą:
29-30 - 5
26-28,5 - 4,5
23-25,5 - 4
20-22,5 - 3,5
17-19,5 - 3
0-16,5 - 2
Do zaliczenia ćwiczeń proj. wymagane jest poprawne wykonanie wszystkich bieżących zadań, uzyskanie pozytywnej oceny z prezentacji i obrony koncepcji projektu szacunku porównawczego gruntów dla wybranego obszaru badań.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią z ocen z wykładu i ćwiczeń proj.
Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 – pięć (4,75 – 5,0); 4,5 – cztery i pół (4,26-4,74), 4,0 –cztery (3,76-4,25), 3,5-trzy i pół (3,26-3,75), 3,0-trzy (3,0-3,25).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (t.j. Dz.U.z 2003r., Nr 178, poz. 1749 z późn. zm.)
2. Bielska Anna, Kupidura Adrianna: Kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich, 2013, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, ISBN 978-83-7814-073-3, 174 s.
3. Akińcza, Małgorzata, 2007: Geodezyjne urządzanie terenów rolnych Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego
4. Wrocław; Hopfer, Urban, 1984: Geodezyjne urządzanie terenów rolnych, PWN
5. Kuźnicki, Białousz, Skłodowski, 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN, Warszawa
6. Sobolewska-Mikulska, Pułecka, 2007: „Scalenia i wymiany gruntów w Rozwoju Obszarów Wiejskich” preskrypt Wydawnictwa PW
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SIS610_W1
- zna procedury prawne zawarte w obowiązującej ustawie o scaleniu i wymianie gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W25_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04
- Efekt GP.SIS610_W2
- zna procedury techniczne związane z procesami scalenia i wymiany gruntów, zna różnice występujące między tymi procesami
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W25_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04
- Efekt GP.SIS610_W3
- zna rolę administracji rządowej i samorządowej w procesach scalenia i wymiany gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W25_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04
- Efekt GP.SIS610_W4
- ma wiedzę na temat struktury gospodarstw rolnych w Polsce, rozumie problemy z tego wynikające
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W08
- Efekt GP.SIS610_W5
- ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań przyrodniczych mających wpływ na rozwój obszarów wiejskich w Polsce
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W08
- Efekt GP.SIS610_W6
- ma wiedzę dotyczącą możliwości wykorzystania materiałów kartograficznych dla potrzeb opracowania projektów scalenia i wymiany gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SIS610_U1
- potrafi określić cechy nieruchomości rolnych mające wpływ na ich wartość w danej likalizacji
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium, obrona projektu wymiany gruntów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U18_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U12, T1A_U14
- Efekt GP.SIS610_U2
- potrafi wykonać szacunek porównawczy gruntów według kryteriów uwzględnionych w ustawie o scalaniu i wymianie gruntów dla obszaru testowego
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu wymiany gruntów wykonanego dla obszaru testowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U18_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U12, T1A_U14
- Efekt GP.SIS610_U3
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie w zakresie rozwoju obszarów wiejskich ze szczególnym uwzględnieniem procesu scalenia i wymiany gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium, wykonanie i obrona obrona projektu wymiany gruntów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt GP.SIS610_U4
- potrafi pracować indywidualnie; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego projektu; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Weryfikacja: zaliczenie kolejnych etapów pracy oraz obrona projektu w wyznaczonym terminie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02
- Efekt GP.SIS610_U5
- potrafi opracować dokumentację dotyczącą wykonania uproszczonego projektu wymiany gruntów dla obszaru testowego oraz przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu wymiany gruntów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03
- Efekt GP.SIS610_U6
- potrafi prawidłowo ocenić warunki glebowe, użytkowanie gruntów oraz stan władania gruntami, na tej podstawie potrafi zaproponować zmiany mające pozytywny wpływ na rozwój badanego obszaru
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium, wykonanie i obrona projektu wymiany gruntów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U10, T1A_U15, P1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SIS610_K1
- rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się wynikającą między innymi z ciągłych przemian społecznych i gospodarczych, zna możliwości dokształcania się
Weryfikacja: obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt GP.SIS610_K2
- ma świadomość ważności i rozumie przyrodnicze i socjologiczne aspekty i skutki scalenia i wymiany gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium, obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02