- Nazwa przedmiotu:
- Zastosowania SIP
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Joanna Pluto-Kossakowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1060-GKSPR-MSP-2006
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- udział w zajęciach projektowych- 30h;
samodzielna realizacja projektów i konsultacje - 30h;
przygotowanie raportów i prezentacji - 15h;
przygotowanie do zaliczenia - 10h;
razem nakład pracy 85h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Obecność na zajęciach projektowych - 30h oraz konsultacje - 10h.
W sumie 40h tj. 1,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- obecność na zajęciach laboratoryjnych - 30h; samodzielna realizacja projektów - 30h; przygotowanie raportów i prezentacji - 15h; w sumie 75h tj. 3 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- wiedza i umiejętności praktyczne w zakresie systemów informacji przestrzennej. Intensywna praca zarówno indywidualna jak i zespołowa, często poza godzinami projektowymi na konsultacjach bądź samodzielnie poza godzinami laboratoryjnymi.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie korzystania z systemów informacji przestrzennej, projektowania SIP dla jednostek samorządu terytorialnego (zadania jednostek w zakresie prowadzenia baz danych przestrzennych, ustaw o samorządzie terytorialnym). Nabycie wiedzy i umiejętności korzystania z: infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce oraz obowiązujących przepisów prawnych (ustawy IIP, Dyrektywy INSPIRE, rozporządzeń dot. baz danych przestrzennych).
Nabycie umiejętności i kompetencji w zakresie planowania i zarządzania projektem SIP. Zapoznanie się z różnymi wdrożeniami i wykorzystaniem SIP na przykładzie wybranych instytucji i przedsiębiorstw.
- Treści kształcenia:
- 1. Szczegółowe zapoznanie się z bazami danych topograficznych i ogólnogeograficznych w Polsce, umiejętność oceny i wyboru produktów, dostępności i możliwości ich zastosowań dla potrzeb jednostek samorządowych, umiejętność oceny potencjału informacyjnego BDOT10k, VMAP L2, BDOO; złożenie zamówienia na dane w ośrodku dokumentacji geodezyjno-kartograficznej, oszacowanie dla konkretnego obszaru wolumenu danych i kosztów.
2. Przegląd i zapoznanie się z produktami numerycznego modelu terenu. Krytyczna ocena geometryczna i atrybutowa produktów nmt dostępnych w Polsce i na świecie, w tym SRTM, ASTER, DTED2, NMT/LPIS, Lidar/ISOK; porównanie różnych modeli danych, przetwarzanie i analiza nmt dla konkretnych zastosowań oraz jakości produktów pochodnych (mapy spadków, kierunku oświetlenia, wizury, etc).
3. Przegląd i zapoznanie się z branżowymi bazami danych w Polsce i w Europie; źródła pozyskiwania, instytucje odpowiedzialne za utrzymanie baz danych. Zakresy obszarowe i tematyczne baz danych: geologia/geomorfologia, hydrografia, lasy, środowiskowe; ocena geometryczna i tematyczna konkretnych baz danych (m.in. zasobów geologicznych, kataster wodny, Leśna Mapa Numeryczna, baza danych o glebach, Urban Atlas); sposób pozyskania zbiorów danych (dostępność, koszty, etc); analiza możliwości i zaprojektowanie wykorzystania branżowych baz danych do różnych zastosowań m.in. w planowaniu nowych inwestycji, monitorowaniu zmian i zarządzaniu obszarem, zagrożeń środowiskowych.
4. Umiejętność organizacji, planowania i zarządzania projektem SIP na przykładzie serwisu/portalu GIS z wykorzystaniem ogólnie dostępnych zbiorów danych.
- Metody oceny:
- Ocena wykonanych raportów i prezentacji z poszczególnych projektów realizowanych zarówno indywidualnie, jak i w grupach. Ocena z zaliczenia - kolokwium prowadzonego w konwencji pisemnej. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest oddanie w określonym terminie i zaliczenie wszystkich raportów i prezentacji oraz zaliczenia min. 60% punktów na kolokwium. Dopuszcza się 2 usprawiedliwione nieobecności na ćwiczeniach. Ewentualna nieobecność na zajęciach musi być odrobiona w terminie uzgodnionym z prowadzącym.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- "Informacja przestrzenna dla samorządów terytorialnych", Białousz i in. Oficyna PW, 2013 "Rozważania o GIS" Tomlinson ESRI, "Managing Geographic Information System Projects" Huxhold W. Levinsohn A. 1995 Oxford Univ. Press, "GIS - obszary zastosowań" D. Gotlib PWN, "GIS teoria i praktyka" Longley i in. PWN, "Spatial Reasoning for Effective GIS" J. Berry 1995, GIS World Books "An Introduction to Geographical Information Systems", Heywood, Cornelius, Carver, 2006 Pearson "GIS Tutorial" cz. 2 i cz. 3 Allen D. Coffey J. M. Esri Press 2011 "Systemy informacji geograficznej" E. Bielecka Wydaw. PJWSTK 2006, , Instrukcje i specyfikacje do baz danych topograficznych, tematycznych oraz produktów NMT, Ustawa o samorządzie terytorialnym (gmin i powiatów), Ustawa o infrastrukturze informacji przestrzennej, Dyrektywa INSPIRE, rozporządzenia szczegółowe dot. baz danych prowadzonych przez GUGiK.
Prasa polska i zagraniczna, publikacje naukowe w zakresie systemów informacji przestrzennej, m .in.: Roczniki Geomatyki; Archiwum Fotogrametrii, Kartografii i Teledetekcji; Arcana GIS; International Journal of GIS; GIS World; ArcNews; GeoSpatial Solutions;
materiały dostępne w internecie:
Rola bazy danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce”, red. Gotlib D., Olszewski R.,GUGiK, 2013 dostęp online http://www.gugik.gov.pl
http://www.ptip.org.pl/
http://www.spotkania-inspire.krakow.pl
http://www.geodezja.mazovia.pl/artykuly/
http://geoforum.pl/
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- Zajęcia zostały przygotowane i są prowadzone z wykorzystaniem innowacyjnych form kształcenia i tutoringu, zgodnie ze szkoleniem w programie "Mistrzowie Dydaktyki", PW MNiE 2020, 2021.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK.SMS371_W1
- zaawansowana wiedza z zakresu wykorzystania referencyjnych i dziedzinowych baz danych przestrzennych, z uwzględnieniem róznorodnych źródeł funkcjonujących w Polsce i na świecie oraz wykorzystania metod analiz przestrzennych
Weryfikacja: sprawozdania, prezentacje i kolokwium pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W09, K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W04, T2A_W10, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08
- Efekt GK.SMS371_W2
- wiedza w zakresie metod pozyskiwania i przetwarzania danych wektorowych i rastrowych na potrzeby opracowania i wykorzystania w systemach informacji przestrzennej oraz trendów rozwojowych w tym zakresie
Weryfikacja: sprawozdania, prezentacje i kolokwium pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt
- uporządkowana wiedza w zakresie wdrożonych i funkcjonujących systemów informacji przestrzennej w Polsce, a także metod zarządzania projektem SIP
Weryfikacja: raport z projektu, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W09, T2A_W11, T2A_W10
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GK.SMS371_U1
- potrafi pozyskiwać, krytycznie ocenić i wykorzystywać dane z różnych zbiorów danych przestrzennych, w tym w szczególności w ramach infrastruktury informacji przestrzennej
Weryfikacja: ocena prezentacji w grupie, ocena z kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05, K_U15, K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U09, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U15
- Efekt GK.SMS371_U2
- potrafi w zespole projektowym zrealizować zadanie zaprojektowania systemu informacji przestrzennej dla jednostki wdrożeniowej w warunkach symolowanych; umie oszacować kosztochłonność i czasochłonność podjętego zadania projektowego oraz przygotować dokumentację projektową
Weryfikacja: ocena ze sprawozdania, prezentacji w grupie i funkcjonalności zrealizowanego projektu SIP dla jednostki wdorżeniowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U03, K_U05, K_U06, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GK.SMS371_K1
- potrafi kreatywnie pracować indywidualnie i w zespole projektowym w zakresie opracowania systemu informacji przestrzennej; ma świadomość odpowiedzialnosci za skutki swojej działalności oraz przekazywania wyników swoich prac.
Weryfikacja: sprawozdania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, T2A_K03, T2A_K05