- Nazwa przedmiotu:
- Przedmiot obieralny 2 - Public relations i reklama we współczesnym świecie
- Koordynator przedmiotu:
- dr Michał Piotr Pręgowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- GP.NMOB300
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 16 godzin, w tym:
a) obecność na wykładach - 16h
2. Praca własna studenta - 9 godzin, w tym:
a) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 5h
b) przygotowanie do zaliczenia - 4h
Łącznie nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 punktów ECTS - liczba godzin kontaktowych - 16 godzin, w tym:
a) obecność na wykładach - 16h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- 30 – studentów na wykładzie
- Cel przedmiotu:
- Public relations jest niezbędnym narzędziem w nowoczesnym zarządzaniu, a reklama - niezbędnym już wsparciem sprzedaży. Celem zajęć jest przekazanie studentom podstaw teoretycznej i praktycznej wiedzy na temat PR i reklamy, która to wiedza będzie przydatna studentom tak w roli pracowników/pracodawców, jak i obywateli (krytyczny/świadomy odbiorca treści multimedialnych). Zajęcia definiują PR, wyjaśniają jego założenia i cele – w tym zwłaszcza media relations, PR wewnętrznego i komunikacji kryzysowej - jak również przekazują studentom umiejętności praktyczne - w tym np. umiejętność rozpoznania właściwych publiczności dla stosownych kampanii PR, działań nieetycznych w PR, a także stereotypów powielanych przez reklamę. Zajęcia łączą wątki dyskusji i ćwiczeń w grupach z wykładem porządkującym wiedzę na temat definicji, założeń i perswazyjnych celów PR i reklamy.
- Treści kształcenia:
- 1. Public relations i reklama w dzisiejszym świecie – wprowadzenie. Czym różni się PR od reklamy? Czy PR to marketing? Czy PR to propaganda?
2. Podstawowe prawa marketingu w kontekście public relations i reklamy
3. Public relations jako komunikacja społeczna. Podstawowe zasady komunikowania
4. Przywódcy opinii, odźwierni, szum informacyjny. Podstawowe modele komunikacji międzyludzkiej
5. Kto potrzebuje public relations? Specyfika i zakres działań PR. Najważniejsze rodzaje publiczności
6. Metody działań PR. Kampanie długofalowe i działania ad hoc
7. Media relations – specyfika kontaktów z dziennikarzami. Mity i rzeczywistość.
8. Sytuacje kryzysowe i zarządzanie nimi
9. Wizerunek, logo, image. Corporate identity – tożsamość przedsiębiorstwa
10. Etyczny i nieetyczny PR.
11. Definicje i uwarunkowania społeczne reklamy.
12. Narzędzia reklamy i kanały komunikowania, z których korzysta. Kontekst kulturowy reklamy.
13. Perswazja w reklamie i jej odbiorcy
- Metody oceny:
- Kolokwium końcowe w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zdobycie 50% pkt. + 1 na kolokwium końcowym. Kolokwium odbywa się przed końcem semestru, w terminie I oraz II (poprawkowym).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. S. Black, Public relations, wyd. Oficyna Ekonomiczna 2006
2. B. Rozwadowska, Public relations, wyd. Studio Emka 2009
3. P. Lewiński, Retoryka reklamy, Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego 1999
Literatura uzupełniająca:
1. Olędzki, J. i Tworzydło, D. (red.). 2009. Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, Rzeszów: Newsline & Bonus Liber.
2. Dobek-Ostrowska, B. (red.). 2001. Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wrocław: Wydawnictwo UWr.
3. McCombs, M. 2008. Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków: Wydawnictwo UJ.
4. Anthonissen, P. 2010. Komunikacja kryzysowa, Warszawa: Wolters Kluwer.
5. Goban-Klas, T. 1999. Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, wyd. PWN.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Mile widziane uprzednie przygotowanie z zakresu podstaw komunikacji społecznej, ewentualnie psychologii społecznej.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka GP.NMOB300_W1
- Student zna podstawową terminologię w zakresie public relations oraz reklamy, a także wybrane teorie i koncepcje w zakresie public relations, komunikacji kryzysowej i reklamy oraz ich umiejscowienie w dziedzinach zarządzania i marketingu.
Weryfikacja: Aktywne uczestnictwo w zajęciach (weryfikacja bieżąca prowadzącego), kolokwium końcowe (weryfikacja formalna)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka GP.NMOB300_W2
- Student zna zróżnicowane kategorie publiczności, do których należy kierować komunikaty PR i reklamowe.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka GP.NMOB300_W3
- Student zna różnicę między rzetelnym PR a PR prowadzonym z naruszeniem zasad, w tym tzw. czarnemu PR.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka GP.NMOB300_U1
- Student ma umiejętność odróżniania działań PR od innych działań promocyjnych oraz od innych technik komunikowania.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka GP.NMOB300_U2
- Student potrafi wykorzystać wiedzę nt. PR i reklamy do kształtowania pozytywnych relacji swoich lub reprezentowanej organizacji z otoczeniem (klientami, kontrahentami, pracownikami, mediami itp.)
Weryfikacja: Zadania indywidualne i grupowe w trakcie zajęć (weryfikacja bieżąca), kolokwium zaliczeniowe (weryfikacja formalna)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka GP.NMOB300_U3
- Student umie dostrzegać warstwę perswazyjną reklamy, jej odniesienie do stereotypów i ich wzmacnianie.
Weryfikacja: Zadania indywidualne i grupowe w trakcie zajęć (weryfikacja bieżąca), kolokwium zaliczeniowe (weryfikacja formalna)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka GP.NMOB300_K1
- Student jest świadomy roli, jaką reklama i PR odgrywają we współczesnych realiach, dostrzega potrzebę bycia krytycznym odbiorcą treści związanych z tymi dziedzinami, i etycznie postępującym twórcą bądź zleceniodawcą takich treści.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka GP.NMOB300_K2
- Student jest świadomy etycznego wymiaru komunikacji kryzysowej, ze szczególnym uwzględnieniem zobowiązania do komunikowania prawdy zamiast fałszu w razie wystąpienia sytuacji kryzysowej.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe: