- Nazwa przedmiotu:
- Interoperacyjność systemów teleinformacyjnych administracji publicznej
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Marian Kowalewski, prof. uczelni
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A22_ISTAP
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Student uczestniczy w ćwiczeniach objętych programem przedmiotu (15h). Na potrzeby pozyskania i ugruntowania wiedzy, studiowania wskazanej literatury przedmiotu, przygotowania się do ćwiczeń przeznacza 60h. Sumaryczne obciążenie pracą studenta kształtuje się na poziomie 75h. Ilość punktów ECTS - 3.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z międzynarodowymi i krajowymi ramami interoperacyjności systemów i usług teleinformatycznych administracji publicznej.
- Treści kształcenia:
- 1. WPROWADZENIE DO PROBLEMÓW INTEROPERACYJNOŚCI SYSTEMÓW TELEINFORMATYCZNYCH ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ - Podstawowe określenia. Istota i znaczenie interoperacyjności systemów teleinformatycznych administracji publicznej.
2. SYSTEMY I SIECI TELEINFORMATYCZNE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ - Sieci teleinformatyczne administracji publicznej. Sieci telekomunikacyjne na potrzeby bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego.
3. USŁUGI TELEINFORMATYCZNE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ - E-usługi. Usługi administracji publicznej (e-administracji).
4. USŁUGI TELEINFORMATYCZNE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ . USŁUGI W CHMURZE OBLICZENIOWEJ - Modele i usługi w chmurze obliczeniowej. Zalety i wady chmury obliczeniowej. "Dekalog chmuroluba" administracji publicznej. Zasady bezpieczeństwa systemów i sieci informatycznych OECD.
5. JAKOŚĆ USŁUG TELEINFORMATYCZNYCH. SYSTEM ZARZĄDZANIA USŁUGAMI - Właściwości usług teleinformatycznych. Badania jakości usług teleinformatycznych. System zarzadzania usługami.
6. EUROPEJSKIE RAMY INTEROPERACYJNOŚCI - Wprowadzenie do Europejskich Ram Interoperacyjności. Podstawowe zasady Europejskich ram Interoperacyjności sieci i usług użyteczności publicznej. Konceptualny model usług użyteczności publicznej. Podstawy prawne Europejskich Ram Interoperacyjności.
7. EUROPEJSKIE RAMY INTEROPERACYJNOŚCI. STRATEGIA WDROŻEŃ - Wprowadzenie do Europejskich Ram Interoperacyjności - strategia wdrożeń. Podstawowe zasady i zalecenia. Warstwy interoperacyjności. Konceptualny model usług użyteczności publicznej. Podstawy prawne Europejskich Ram Interoperacyjności _Strategia wdrożeń.
8. KRAJOWE RAMY INTEROPERACYJNOŚCI - Wprowadzenie do Krajowych Ram Interoperacyjności. Wymagania w zakresie struktur i wymiany danych. Wymagania WCAG. Podstawy prawne Krajowych Ram Interoperacyjności.
- Metody oceny:
- Przedmiot zaliczany na ocenę. Ocenę przedmiotu stanowi średnia z ocen uzyskanych w toku ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Gałach Adam.: Krajowe ramy interoperacyjności. Systemy informatyczne w administracji publicznej, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2015
2. Kowalewski J., Kowalewski M., Polityka Bezpieczeństwa Informacji w praktyce, Presscom, Wrocław 2014
3. Kowalewski M., Usługi teleinformatyczne administracji publicznej, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2019
4. Kowalewski M., Uwarunkowania prawne organizacji bezpieczeństwa informacji Rzeczypospolitej Polskiej, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2020
5. Europejskie Ramy Interoperacyjności, Komisja Europejska, Bruksela 16.12.2010 r.
6. Europejskie Ramy Interoperacyjności – strategia wdrożeń, Bruksela 23.3.2017 r.
7. Krajowe Ramy Interoperacyjności. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Zna krajowe i europejskie ramy interoperacyjności oraz rozumie terminologię stosowaną w obszarze bezpieczeństwa informacji i interoperacyjności systemów i usług administracji publicznej.
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji i przedstawienie problemu na forum grupy wskazanego przez prowadzącego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03, K_W10, K_W12 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, II.T.P7S_WG, I.P7S_WG
- Charakterystyka W_02
- Ma pogłębiona wiedzę dotyczącą usług administracji publicznej (e-usług), ich jakości, bezpieczeństwa i potrzeb zapewnienia interoperacyjności.
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji i przedstawienie problemu na forum grupy wskazanego przez prowadzącego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03, K_W10, K_W12 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, II.T.P7S_WG, I.P7S_WG
- Charakterystyka W_03
- Zna struktury i problemy wymiany danych na potrzeby świadczenia e-usług administracji publicznej.
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji i przedstawienie problemu na forum grupy wskazanego przez prowadzącego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03, K_W10, K_W12 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, II.T.P7S_WG, I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Potrafi interpretować i stosować zasady oraz zalecenia wskazane w europejskich i krajowych ramach interoperacyjności.
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji i przedstawienie problemu na forum grupy wskazanego przez prowadzącego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U06, K_U12, K_U13 BNP, K_U14 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.X.P7S_UW.3.o, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, I.P7S_UW, II.T.P7S_UW.2, II.X.P7S_UW.2, II.T.P7S_UW.1, I.P7S_UK, I.P7S_UO
- Charakterystyka U_02
- Potrafi stosować usługi administracji publicznej (e-usługi) zgodnie z zachowaniem ich bezpieczeństwa , jakości oraz interoperacyjności.
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji i przedstawienie problemu na forum grupy wskazanego przez prowadzącego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U14 BNP, K_U06, K_U12, K_U13 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UK, I.P7S_UO, I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.3.o, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.T.P7S_UW.2, II.X.P7S_UW.2, II.T.P7S_UW.1
- Charakterystyka U_03
- Potrafi stosować wymagane struktury danych przez podmioty administracji publicznej na potrzeby świadczenia e-usług administracji publicznej.
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji i przedstawienie problemu na forum grupy wskazanego przez prowadzącego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U06, K_U12, K_U13 BNP, K_U14 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, I.P7S_UK, II.X.P7S_UW.3.o, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.T.P7S_UW.2, II.X.P7S_UW.2, II.T.P7S_UW.1, I.P7S_UO
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Jest świadomy konieczności wdrożenia oraz stosowania w praktyce europejskich i krajowych ram interoperacyjności systemów teleinformatycznych i usług administracji publicznej.
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji i przedstawienie problemu na forum grupy wskazanego przez prowadzącego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K04, K_K07, K_K08 BNP, K_K09 BNP, K_K10 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK, I.P7S_KR
- Charakterystyka K_02
- Potrafi stosować e-usługi administracji publicznej z zachowaniem ich bezpieczeństwa, wymaganą jakością oraz interoperacyjnością
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji i przedstawienie problemu na forum grupy wskazanego przez prowadzącego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K04, K_K07, K_K08 BNP, K_K09 BNP, K_K10 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK, I.P7S_KR
- Charakterystyka K_03
- Jest świadomy potrzeby stosowania wymaganych struktur danych na rzecz bezkolizyjnej komunikacji elektronicznej z użytkownikami w zakresie świadczenia e-usług.
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji i przedstawienie problemu na forum grupy wskazanego przez prowadzącego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K04, K_K07, K_K08 BNP, K_K09 BNP, K_K10 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK, I.P7S_KR