- Nazwa przedmiotu:
- Wdrażanie i komercjalizacja innowacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jolanta Jurczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia + 10h przygotowanie projektu/prezentacji + 5h studia literaturowe +5h konsultacje+ 10h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia + 5h konsultacje = 25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 ECTS
10h ćwiczenia + 10h przygotowanie projektu/prezentacji + 5h studia literaturowe +5h konsultacje+ 10h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 40h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy zarządzania innowacjami.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w praktyczne umiejętności, wiedzę i narzędzia z zakresu wdrażania i komercjalizacji innowacyjnych projektów biznesowych.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
Wdrażanie innowacji – istota, etapy i sposoby wdrażania innowacji. Źródła i obszary innowacji .
Przedsiębiorstwa wdrażające innowacje.
Przyczyny realizacji projektów wdrożeniowych.
Krzywa S w zarządzaniu innowacjami a dyfuzja innowacji.
Komercjalizacja innowacji – istota i założenia.
Transfer wiedzy w kontekście komercjalizacji .
Kanały komercjalizacji innowacji .
Modele wprowadzania na rynek innowacyjnych produktów.
Zarządzanie projektami wdrożeniowymi.
Menedżer projektu i zespół projektowy.
Finansowanie projektów wdrożeniowych .
Zarządzanie jakością i ryzykiem w działalności innowacyjnej.
Pomiar efektów realizowanych projektów wdrożeniowych.
B. Ćwiczenia:
Wdrażanie i komercjalizacja innowacji – wprowadzenie.
Typy innowacyjnych przedsiębiorstw i ich przykłady.
Zarządzanie projektami wdrożeniowymi w przedsiębiorstwach innowacyjnych .
Sposoby komercjalizacji innowacji.
Charakterystyka wdrożenia i komercjalizacji innowacji na przykładzie wybranej organizacji - omówienie .
Prezentacja dowolnych przykładów wdrożenia i komercjalizacji projektów innowacyjnych.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: aktywność i zaangażowanie studenta (prezentacja na zadany temat), egzamin w formie pisemnej (test wiedzy - pytania otwarte i zamknięte).
2. Ocena sumatywna:
• ocena z prezentacji opracowanego tematu (skala:2-5, waga 20%)
• ocena merytoryczna z testu wiedzy (skala:2-5, waga 80%):
51%-65% – ocena dostateczna,
66%-80% – ocena dostateczna plus,
81%-86% – ocena dobra,
87%-94% – ocena dobra plus,
- 95%-100% – ocena bardzo dobra.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: projekt końcowy, aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych, obecność.
2. Ocena sumatywna: projekt końcowy dot. wdrażania i komercjalizacji wybranej innowacji (skala: 2-5, waga 40%), aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych (skala: 2-5,waga: 40%), obecność (skala 2-5, waga 20%).
E. Końcowa ocena z przedmiotu: ocena z wykładu (60%) i ocena z ćwiczeń (40%).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Bolek M., Bolek C., 2014. Komercjalizacja innowacji. Zarządzanie projektami i finansowanie. Warszawa: Di fin.
2. Brzeziński M., 2015. Wdrażanie innowacji technologicznych. Warszawa: Difin.
3. Makieła Z. J., Stuss M., (red.), 2018. Przedsiębiorczość i zarządzanie innowacjami. Wiedza, technologia, konkurencja, przedsiębiorstwo. Warszawa: C.H. Beck.
Uzupełniająca:
1. Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Mo-czała A., 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE.
2. Tidd, J., Bessant D., 2015. Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technologicznych, rynkowych, organizacyjnych. War-szawa: Wolters Kluwer .
3. Trzmielak D. M. (red.), 2013. Innowacje i komercjalizacja w biotechnologii. Poznań-Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka I1_W01
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka I1_W14
- ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka I1_U01
- identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka I1_U15
- projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka I1_K01
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka I1_K04
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: