Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie usługami IT
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Pięta Sylwester
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie w gospodarce cyfrowej
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 12h ćwiczenia + 10h przygotowanie ćwiczeń + 15h opracowanie projektu + 2h udział w konsultacjach + 11h przygotowanie do zaliczenia przedmiotu = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,56 ECTS 12h ćwiczenia + 2h konsultacje = 14h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS 12h ćwiczenia + 10h przygotowanie ćwiczeń + 15h opracowanie projektu + 2h udział w konsultacjach + 11h przygotowanie do zaliczenia przedmiotu = 50h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia1h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu podstaw informatyki, podstaw sieci komputerowych i systemów operacyjnych.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą dotyczącą zarządzania usługami IT w przedsiębiorstwie. Wykorzystane zostaną wybrane wzorce dobrych praktyk na podstawie ITIL w zakresie: strategii usług, projektowania usług, przekazania usług, eksploatacji usług i ciągłej poprawy usług.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: 1-2. Wprowadzenie do zarządzania usługami IT. Cykl życia usług. Do-bre praktyki – ITIL. Definicje. Strategia usług. Użyteczność i gwaran-cja. Portfel usług. Wartość dla biznesu. 3-4. Projektowanie usług. Projektowanie portfela usług, technologii i architektury. Projektowanie procesów oraz miar dla usług. Przekazanie usług. Zarządzanie zmianami, wydaniami oraz wdrożeniami. Zarządza-nie dostawcami. 5-6. Eksploatacja usług. Zarządzanie zdarzeniami, incydentami, pro-blemami. Service Desk. Ciągła poprawa usług. Doskonalenie w każdej fazie cyklu życia usługi. Kontrola i analiza osiągniętych wyników. 7-8. Systemy informatyczne wspomagające zarządzanie usługami IT. Struktura organizacyjna działów IT. Regulaminy, instrukcje, zadania. 9-12. Praktyczna analiza przypadków i przykłady dobrych praktyk: Wdrożenia wzorców dobrych praktyk w organizacji, rola kierownictwa organizacji, zespołu IT. Analiza wybranych incydentów i problemów dot. usług IT. Ćwiczenia z użyciem oprogramowania wspomagającego zarządzanie usługami IT. Konsultacje merytoryczne dot. projektu: 13-14. Ustalenie tematu i omówienie szablonów projektów: „Projekt/koncepcja polityki zarządzania usługami w organizacji…” Zawartość projektu: sformułowanie celu, przeprowadzenie analizy i diagnozy bieżącego stanu organizacji, identyfikacja i sformułowanie problemu w organizacji, dobór i sposób wykorzystania narzędzi (systemu zarządzania, praktyk…), sformułowanie założeń dla rozwiązania problemu, analiza ryzyka, rozwiązanie problemu (projekt, dokumentacja…) oraz wykazanie jego opłacalności i zasadności wdrożenia do praktyki, harmonogram wdrożenia. 15-18. Przekazanie kolejnych fragmentów pracy. 19-20 Odbiór i omówienie prac projektowych. Prezentacja projektów – dyskusja.
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ćwiczenia wykonywane w zespołach, kolokwia zaliczające kolejne ćwiczenia, projekt. 2. Ocena sumatywna: ocena punktowa (Pmax=100pkt) oraz ocena licz-bowa: skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0). Zaliczenie: Lp>50% Pmax. Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie sumy zebranych punktów Wynikowa ocena liczbowa wg skali ocen: (0-50pkt - 2,0; 51-60pkt - 3,0; 61-70pkt - 3,5; 71-80pkt - 4,0; 81-90pkt - 4,5; 91-100pkt - 5,0)
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Erskine P., 2013, Itil and Organizational Change, IT Governance 2. Gallacher L., Morris H., 2012, Itil Foundation Exam Study Guide, John Wiley & Sons 3. ClydeBank Technology, 2015, The Complete Beginner's Guide To ITIL, ClydeBank Media LLC Uzupełniająca: 1. Forbes A., 2016, ITIL For Beginners: The Complete Beginner's Guide To Learn IT Service Management In 24 Hours Or Less!, CreateSpace Independent Publishing Platform 2. Najlepsze praktyki - https://www.axelos.com/best-practice-solutions, 2018
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka Z1_W07
Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie identyfikacji, tworzenia i optymalizacji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów zarządzania.
Weryfikacja: Kolokwia, ocena projektu, egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_W12
Absolwent zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania
Weryfikacja: Kolokwia, ocena projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka Z1_U06
Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu identyfikacji, tworzenia i optymalizacji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów zarządzania
Weryfikacja: Kolokwia, ocena projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_U17
Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia.
Weryfikacja: Kolokwia, ocena projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka Z1_K01
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy.
Weryfikacja: Kolokwia, ocena projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil praktyczny - wiedza

Charakterystyka Z1_K02
Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Kolokwia, ocena projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: