Nazwa przedmiotu:
Innowacje w gospodarce globalnej
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Ryszard Żuber prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS: 15h wykład + 15h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń +10h przygotowanie do pracy kontrolnej +2h konsultacje + 18h przygotowanie do egzaminu = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,28 ECTS: 15h wykład + 15h ćwiczenia + 2h konsultacje = 32 h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,4 ECTS: 15h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń +10h przygotowanie do pracy kontrolnej +2h konsultacje + 18h przygotowanie do egzaminu = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza w zakresie podstaw nauki o organizacji i zarządzaniu; w tym produkcji, ochrony własności intelektualnej, umiejętność obsługi komputera, edytora tekstu, wykorzystania Internetu oraz standardowych programów komputerowych
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest poznanie przez studenta i zrozumienie w pogłębionym stopniu teorii naukowych właściwych dla innowacji w inżynierii produkcji oraz kierunków ich rozwoju, a także zaawansowanej metodologii badań oraz głównych trendów rozwojowych w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności. Zdobycie umiejętności identyfikowania, interpretowania i wyjaśniania złożonych zjawiska i procesów społecznych oraz relacji między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu innowacyjności, analizowania, prognozowania i modelowania złożonych procesów społecznych z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu innowacyjności, w tym narzędzi IT. Przygotowanie studenta, aby był gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie, a także inicjowania działania na rzecz dobra społecznego.
Treści kształcenia:
Wykład: W1:Wyzwania strategiczne działalności innowacyjnej dla gospodarek Unii Europejskiej, rozwojowe Polski, regionalne strategie innowacyjne, aktywność innowacyjna przedsiębiorstw. W2;Pojęcie innowacji, gospodarka globalna, innowacyjna gospodarka, rodzaje innowacji, ich źródła i parametry, czynniki sprzyjające innowacyjności. W3: Modele procesów innowacyjnych. Modele zarządzania innowacjami. Menadżer innowacji, jego cechy i rola. W4:Organizacja i współpraca zespołów w ramach działalności innowacyjnej. W5: Metody poszukiwania innowacyjnych rozwiązań. W6:Ekonomiczne aspekty działalności innowacyjnej. W7:Źródła finansowania innowacji. Ćwiczenia projektowe: C1: Wprowadzenie teoretyczne. Przyjęcie założeń projektowych (przedsiębiorstwo międzynarodowe, innowacja globalna) . C2: Charakterystyka rynku pierwotnego i analiza docelowego z wykorzystaniem metod analizy strategicznej. C3: Określenie barier innowacyjności C4: Przyjęcie działań marketingowych uwzględniających specyfikę rynku, grupy docelowej i meritum innowacji po analizie rynku pierwotnego z wykorzystaniem adekwatnego rodzaju marketingu mix. C5: Harmonogramowanie i analiza zasobów. C6: Analiza ryzyka wraz z działaniami zapobiegawczymi. C7: Uproszczona analiza ekonomiczna.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: Aktywność studenta na zajęciach. 2. Ocena sumatywna : Przeprowadzenie egzaminu zawierającego pytania; ocena z egzaminu w zakresie 2-5;do zaliczenia wymagane jest uzy-skanie oceny >=3 B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: Na zajęciach weryfikowana jest poprawność merytoryczna wykonania poszczególnych ćwiczeń składających się na końcowy projekt. Elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane na każdym etapie jego wykonania. 2. Ocena sumatywna: Oceniana jest wartość merytoryczna i ich możliwości implementacyjne, terminowość, zaawansowanie, redakcja końcowa. Maksymalna liczba punktów 18, w tym po 3 punkty za każde ćwiczenie Punktacja: 18-17 – ocena 5 16-15 – ocena 4.5 14-13 – ocena 4 12-11 – ocena 3.5 10-9 – ocena 3.0 Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. E. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeżeli ocena zarówno z wykładu jak i ćwiczeń jest >=3.Ocena z przed-miotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,5 *ocena z wykładu + 0,5 *ocena z ćwiczeń.
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Żuber,R.,red., 2016 Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie. Wybrane aspekty. Warszawa: Difin. 2. Żuber, R., red., 2012 Innovation and Knowledge Management. Select Theoretical and Practical Issues. Warszawa: Difin. 3. Żuber, R., 2009 Technology transfer : selected concepts of solutions. Warszawa: Difin. Uzupełniająca: 1. Boni, M.,2009 Polska 2030 Wyzwania rozwojowe. Warszawa: Kance-laria Prezesa Rady Ministrów. 2. Jasiński, A.H., 2006 Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji. Warszawa: Difin. 3. Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. 2017 Warszawa: Ministerstwo Rozwoju. 4. Kasperkiewicz, W.,2016 Wyzwanie innowacyjne dla gospodarek Unii Europejskiej w świetle Strategii Europa 2020. Studia Prawno-Ekonomiczne. t.XCIX. 5.Kubielas, St.,2009 Innowacje i luka technologiczna w gospodarce globalnej opartej na wiedzy: strukturalne i makroekonomiczne uwarunkowania. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Wydział Nauk Ekonomicznych. 6. Żuber, R.,2000 Doświadczenia transferu i wdrażania innowacji. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka I2_W02
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla innowacji w inżynierii produkcji oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Przeprowadzenie egzaminu zawierającego pytania. Oceniana jest wartość merytoryczna projektów i ich możliwości implementacyjne
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka I2_W09
Absolwent zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności
Weryfikacja: Przeprowadzenie egzaminu zawierającego pytania. Oceniana jest wartość merytoryczna projektów i ich możliwości implementacyjne
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka I2_U04
Absolwent potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu innowacyjności
Weryfikacja: Na zajęciach weryfikowane jest wykonanie elementów projektu składających się na projekt. Elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane na każdym etapie jego wykonania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka I2_U09
Absolwent potrafi analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu innowacyjności, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Na zajęciach weryfikowane jest wykonanie elementów projektu składających się na projekt. Elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane na każdym etapie jego wykonania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka I2_K02
Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Ocena współpracy na zajęciach. Wynik rozmowy zaliczeniowej indywidualnej członków zespołu z prowadzącym.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka I2_K04
Absolwent jest gotów do inicjowania działania na rzecz dobra społecznego
Weryfikacja: Ocena współpracy na zajęciach. Wynik rozmowy zaliczeniowej indywidualnej członków zespołu z prowadzącym.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: