- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie relacjami z interesariuszami
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Rojek Danuta
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS:
10h wykład + 10h ćwiczenia + 3h konsultacje grupowe + 4h konsultacje indywidualne + 4x4h opracowanie rozwiązania zadań + 15h przygotowanie do zaliczenia + 17h przygotowanie prezentacji i do zaliczania projektu = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,08 ECTS:
10h wykład + 10h ćwiczenia + 3h konsultacje grupowe + 4h konsultacje indywidualne = 27h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6 ECTS:
10h ćwiczenia + 3h konsultacje grupowe + 4h konsultacje indywidualne + 4x4h opracowanie rozwiązania zadań + 15h przygotowanie do zaliczenia + 17h przygotowanie prezentacji i do zaliczania projektu = 65h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw zarządzania, organizacji w otoczeniu jako obiekcie zarządzania, elementów organizacji – ludzie, technologie, procesy, informacje i komunikacja w zarządzaniu, struktury organizacyjnej, zarządzania jako procesu informacyjno-decyzyjnego, metod zarządzania, roli kierowniczej, stylów kierowania, umiejętności kierowniczych, zarządzania w warunkach globalizacji.
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie.
Potrafi wykorzystywać właściwe metody, techniki i narzędzia do rozwiązywania zagadnień teoretycznych i praktycznych.
Zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów produkcyjnych.
Potrafi przekazać informację analitycznie i interpretacje rozwiązań projektowych w sposób powszechnie zrozumiały.
Potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze analityczno-wdrożeniowym.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu relacji interesariuszy wewnątrz
przedsiębiorstwa,
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu relacji interesariuszy zewnętrznych z przedsiębiorstwem,
- potrafił wykorzystywać nabytą wiedzę do kształtowania relacji interesariuszy zgodnie z celami strategicznymi przedsiębiorstwa,
- potrafił zaprojektować przedsięwzięcie zmieniające relacje interesariuszy wewnątrz przedsiębiorstwa,
- potrafił zaprojektować przedsięwzięcie zmieniające relacje interesariuszy zewnętrznych z przedsiębiorstwem,
- potrafił przekazać informacje analityczne i interpretacje rozwiązań
projektowych w sposób powszechnie zrozumiały.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Informacja o organizacji i programie zajęć. Podstawowe pojęcia. Definiowanie i mapowanie grup interesariuszy.
2. Społeczna odpowiedzialność biznesu.
3. Narzędzia zarządzania relacjami z interesariuszami.
4. Kapitał relacyjny i jego pomiar.
5. Model biznesowy przedsiębiorstwa - perspektywa interesariuszy.
6. Studia przypadków - zarządzanie relacjami z interesariuszami w wybranych przedsiębiorstwach w Polsce.
B. Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie do ćwiczeń. Przydział zadań.
2. Przedstawienie przedsiębiorstwa będącego podmiotem realizowanego projektu.
3. Opracowanie mapy interesariuszy przedsiębiorstwa.
4. Diagnoza relacji przedsiębiorstwa z interesariuszami (wewnętrznymi i zewnętrznymi).
5. Ocena zarządzania relacjami z interesariuszami przedsiębiorstwa (wewnętrznymi i zewnętrznymi) – narzędzia; mocne i słabe strony.
6. Zdefiniowanie zadania projektowego. Istota usprawnienia w obszarze zarządzania relacjami z wybraną grupą interesariuszy.
7. Omówienie procesu wdrożenia oraz skutków wdrażanego usprawnienia w obszarze zarządzania relacjami z interesariuszami.
8. Prezentacja wykonanego zdania projektowego.
9. Rozmowa zaliczeniowa z NA prowadzącym zajęcia - dotycząca wykonanego projektu.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna – obecność na wykładzie nieobowiązkowa.
2. Ocena sumatywna – przeprowadzenie egzaminu pisemnego, do zaliczenia wykładu wymagane jest uzyskanie oceny ≥ 3.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna – na zajęciach (obecność obowiązkowa) weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń – elementów projektu składających się na końcowy projekt.
2. Ocena sumatywna – oceniana jest wartość merytoryczna końcowego projektu i jego możliwości implementacyjne, terminowość wykonania prac, redakcja końcowego projektu, jakość prezentacji projektu na zajęciach oraz wynik rozmowy zaliczeniowej z NA prowadzącym zajęcia - dotyczącej zrealizowanego projektu; ocena z ćwiczeń projektowych w zakresie 2 – 5, do uzyskania zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny ≥ 3.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: przedmiot uznaje się za zaliczony, jeżeli ocena zarówno z wykładu, jak i ćwiczeń jest ≥ 3.
Ocena końcowa z przedmiotu obliczana jest zgodnie z formułą:
0,5 x ocena z egzaminu + 0,5 x ocena z ćwiczeń.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Magier-Łakomy E., Boguszewicz-Kreft M. i Dworak J. (red.), 2014. Relacje przedsiębiorstwa z interesariuszami. Gdańsk: Wyższa Szkoła Bankowa.
2. Porter M., 2006. Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: PWE.
3. Tyszkiewicz R., 2017. Zarządzanie relacjami z interesariuszami. Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet.
Uzupełniająca:
1. Gąsiorkiewicz L., 1996. Wybrane zagadnienia ekonomiki przedsiębiorstw, ćwiczenia. Warszawa: OWPW.
2. Mikołajczyk Z., 2003. Zarządzanie procesem zmian w organizacjach. Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa.
3. Moszkowicz M., 2000. Strategia przedsiębiorstwa okresu przemian. Warszawa: PWE.
4. Nalepka A., 1999. Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Zarys problematyki. Warszawa: PWN.
5. Sapijaszka Z., 1997. Restrukturyzacja przedsiębiorstwa, szanse i ograniczenia. Warszawa: PWN.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka I2_W01
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem analityki biznesowej oraz zarządzania projektami.
Weryfikacja: Projekt usprawnienia procesu zarządzania, konsultacje z wykładowcami, prezentacja i obrona projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka I2_W10
- Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zrównoważonego rozwoju.
Weryfikacja: Ćwiczenia, rozwiązywanie problemów przy zastosowaniu metod twórczego myślenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka I2_U11
- Absolwent potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi przy rozwiązywaniu wybranych problemów z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem różnych systemów zarządzania oraz procesów produkcji.
Weryfikacja: Ćwiczenia, rozwiązywanie problemów, ocena studiów przypadków.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka I2_U18
- Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania z zakresu zarządzania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia.
Weryfikacja: Ćwiczenia, rozwiązywanie problemów, ocena studiów przypadków.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka I2_K01
- Absolwent jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka I2_K05
- Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Weryfikacja: Ćwiczenia, rozwiązywanie problemów, ocena studiów przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: