- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie planów ciągłości działania
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Skomra Witold
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
12h zajęcia projektowe + 15h studiowanie literatury + 20h wykonanie projektu + 3h konsultacji = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 ECTS
12h zajęcia projektowe + 3h konsultacji = 15h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
12h zajęcia projektowe + 15h studiowanie literatury + 20h wykonanie projektu + 3h konsultacji = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt12h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu przedmiotów drugiego stopnia studiów na kierunku Inżynieria Zarządzania: Zarządzanie ryzykiem w działalności przedsiębiorstwa
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest aby student posiadał szeroką wiedzę z zakresu projektowania planów ciągłością działania.
- Treści kształcenia:
- D. Projekt:
1. Cel i zakres Planu Ciągłości Działania (PCD).
2. Zasady uruchomienia PCD.
3. Strategia ciągłości działania.
4. Zasady komunikacji, linie łączności i koordynacja współpracy.
5. Kluczowe zadania i odpowiedzialności osób i zespołów w ramach PCB.
6. Zasoby niezbędne do uruchomienia B.
7. Komunikacja zewnętrzna (media, pracownicy, interesariusze).
8. Program testów planów PCD. Aktualizowanie planów PCD. Proces wycofania PCD.
- Metody oceny:
- D. Projekt:
1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie poszczególnych etapów projektów, elementy projektów są omawiane ze studentami
Oceniane jest:
• wartość merytoryczna projektu oraz poprawność redakcyjna raportu z realizacji projektu;
• terminowość wykonania projektów;
2. Ocena sumatywna: ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia zajęć wymagane jest zaliczenie projektu na ocenę >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Zawiła-Niedźwiecki J., 2013, Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zapewnianiu ciągłości działania, edu-Libri, Kraków-Warszawa.
2. Kaczmarek T., Ćwiek G., 2009, Ryzyko kryzysu a ciągłość działania, Difin, Warszawa
3. Norma ISO 22301:2012, System Zarządzania ciągłością działania
Uzupełniająca:
4. Kosieradzka A., Zawiła-Niedźwiecki J., (red.), 2016, Zaawansowana metodyka oceny ryzyka w publicznym zarządzaniu kryzysowym, edu-Libri, Kraków-Legionowo.
5. Kaszubski R., Romańczuk D., 2012, Księga dobrych praktyk w zakresie zarządzania ciągłością działania, Związek Banków Polskich.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Projekt jest przygotowywany przez studenta / zespół studentów etapowo. Konsultacje odbywają się systematycznie w trakcie semestru podczas zajęć.
Projekt powinien zawierać ok. 30 stron. Projekt jest przekazywany prowadzącym zajęcia w wersji elektronicznej i/lub papierowej.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka I2_W01, I2_W03, I2_W04, I2_W05
- uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia związane z projektowaniem i wdrażaniem planów utrzymania ciągłości działania
Weryfikacja: projekt, konsultacje z prowadzącym w trakcie zajęć
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka I2_W01, I2_W03, I2_W05
- zasady projektowania planów ciągłości działania ich wdrażania oraz dotyczące ich teorie i metody
Weryfikacja: projekt, konsultacje z prowadzącym w trakcie zajęć
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka I2_U01, I2_U02, I2_U03
- wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie formułowania i rozwiązywania problemów decyzyjnych dotyczących planowania i wdrażania planów utrzymania ciągłości działania
Weryfikacja: projekt, konsultacje z prowadzącym w trakcie zajęć
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka I2_U01, I2_U06, I2_U18
- zaprojektować i wykonać plan utrzymania ciągłości działania, zaplanować i przeprowadzić jego wdrożenie oraz dobrać narzędzie informatyczne wspomagające proces zarządzania ryzykiem
Weryfikacja: projekt, konsultacje z prowadzącym w trakcie zajęć
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka I2_K01, I2_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: projekt, konsultacje z prowadzącym w trakcie zajęć
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka I2_K01, I2_K02
- krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: projekt, konsultacje z prowadzącym w trakcie zajęć
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: