- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy techniki cyfrowej
- Koordynator przedmiotu:
- Rajmund Kożuszek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- PTCY
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta wygląda następująco:
- udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
- udział w zajęciach laboratoryjnych: 6 x 5 godz. + 2 godz. = 32 godz.,
- przygotowanie do kolejnych wykładów i realizacji zadań laboratoryjnych (przejrzenie materiałów z wykładu i dodatkowej literatury, próba rozwiązania miniproblemów zawartych w podręczniku): 15 x 2 godz. (przygotowanie do wykładu) + 6 x 4 godz. (przygotowanie do laboratorium) = 54 godz.
- udział w konsultacjach: 2 godz. (zakładamy, że student korzysta z 2-godz. konsultacji w semestrze w celu wyjaśnienia swych wątpliwości dotyczących metod projektowania układów cyfrowych),
- przygotowanie do egzaminu (rozwiązanie zadań przedegzaminacyjnych) oraz obecność na egzaminie: 30 godz. + 3 godz. = 33 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi: 30 + 32 + 54 + 2 + 33 = 151 godz., co odpowiada 6,0 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- - nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: 30 + 32 + 2 + 3 = 67 godz., co odpowiada 2,5 punktom ECTS,
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- - nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym wynosi: 56 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Bez wymagań wstępnych.
- Limit liczby studentów:
- 210
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przedstawienie metod projektowania układów cyfrowych począwszy od układów podstawowych po układy złożone o znacznym stopniu integracji. Studenci są zapoznawani z podstawami logiki binarnej, układami kombinacyjnymi, sekwencyjnymi, układami logiki programowalnej, a także nabywają umiejętności wykorzystania różnych układów do projektowania złożonych struktur cyfrowych. Ponadto omawiane są podstawowe zagadnienia arytmetyki komputerowej.
- Treści kształcenia:
- WYKŁADY:
1. Organizacja przedmiotu. Cel i zakres przedmiotu, powiązania z innymi przedmiotami. Algebra Boole’a. Funkcje logiczne. Sposoby przedstawiania funkcji: tabela prawdy, postać algebraiczna, postać dziesiętna, mapa Karnaugha. Bramki logiczne. Minimalizacja prostych układów na mapie Karnaugha, zestawy funkcjonalnie pełne.
2. Układy kombinacyjne. Projektowanie na bramkach NAND i NOR, projektowanie układów wielowyjściowych, układy iteracyjne.
3. Minimalizacja CAD (metoda Quine’a - McCluskey’a). Podstawy testowania układów cyfrowych.
4. Bloki funkcjonalne: dekodery, kodery, multipleksery i demultipleksery, komparatory i sumatory.
5. Układy sekwencyjne: rodzaje automatów i ich przeznaczenie, metody opisu, automaty elementarne. Projektowanie prostego automatu. Automaty niezupełne.
6. Algorytm projektowania układów synchronicznych. Minimalizacja liczby stanów. Kodowanie stanów.
7. Sekwencyjne bloki funkcjonalne: rejestry i liczniki. Układy czasowe: multiwibratory.
8. Automaty asynchroniczne, zjawiska występujące w automatach: wyścig i hazard.
9. Algorytm projektowania automatów asynchronicznych. Minimalizacja liczby stanów, kodowanie, eliminacja hazardów.
10. Układy GAL i FPGA. Języki opisu sprzętu HDL.
11. Kody liczbowe stałopozycyjne (ZM, U1, U2, polaryzowane)
12. Podstawy arytmetyki komputerowej.
13. Systemy sterowania i przetwarzania danych. Układ operacyjny i sterujący.
14. Układy mikroprogramowane.
15. Przykład złożonego systemu cyfrowego (np. realizacja działań arytmetycznych w strukturze mikroprogramowanej).
LABORATORIUM:
1. Podstawowe układy kombinacyjne
2. Układy iteracyjne i wielowyjściowe, układy na multiplekserach
3. Sekwencyjne układy synchroniczne
4. Komputerowe wspomaganie projektowania układów cyfrowych (FPGA, HDL)
5. Sekwencyjne układy asynchroniczne
6. Układy mikroprogramowane
- Metody oceny:
- Realizacja przedmiotu obejmuje następujące formy zajęć:
wykład prowadzony w wymiarze 2 godz. tygodniowo;
zajęcia laboratoryjne w wymiarze: 6 spotkań po 5 godz.; w ramach tych zajęć student, korzystając z oprogramowania i sprzętu – pod opieka prowadzącego zajęcia – realizuje wskazane zadania związane tematycznie z treścią wykładu;
zajęcia instruktażowe przed rozpoczęciem cyklu zajęć laboratoryjnych – 2 godz.
Sprawdzanie założonych efektów kształcenia realizowane jest przez:
ocenę wiedzy i umiejętności związanych z realizacją zadań laboratoryjnych – ocenę poprawności działania zaprojektowanych układów oraz sprawozdań z realizacji poszczególnych zadań;
ocenę wiedzy i umiejętności wykazanych na egzaminie pisemnym o charakterze problemowym oraz – w przypadkach szczególnych – na egzaminie ustnym,
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Wakerly J. F.: Digital Design. Principles and Practices. Prentice Hall, Upper Saddle River, 2000.
Zieliński C.: Podstawy projektowania układów cyfrowych. PWN, Warszawa, 2003.
Skorupski A.: Podstawy techniki cyfrowej. WKŁ, Warszawa, 2004.
Chabko K., Gracki K., Pawłowski M., Raczkowski J., Skorupski A., Szymański Z.: Projektowanie układów cyfrowych. OWPW, Warszawa, 2017.
- Witryna www przedmiotu:
- https://usosweb.usos.pw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=103B-INxxx-ISP-PTCY&callback=g_53de6571
- Uwagi:
- (-)
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- zna podstawowe elementy układów logicznych kombinacyjnych i sekwencyjnych
Weryfikacja: laboratorium, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
W01, W04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o, III.P6S_WG
- Charakterystyka W02
- zna podstawowe zasady projektowania układów kombinacyjnych i sekwencyjnych
Weryfikacja: laboratorium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
W04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o, III.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- potrafi wykorzystać metody opisu układów logicznych do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym
Weryfikacja: laboratorium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U02
- potrafi zaprojektować: układ kombinacyjny, układ synchroniczny, układ asynchroniczny, blok funkcjonalny, system cyfrowy składający się z układu operacyjnego oraz układu sterującego (przetwarzający informacje reprezentowane cyfrowo, np. wykonujący obliczenia lub akwizycję i przetwarzanie danych)
Weryfikacja: laboratorium, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
U07, U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U03
- potrafi zaprogramować układ FGPA wykorzystując do tego język HDL
Weryfikacja: laboratorium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
U01, U07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U04
- potrafi uruchomić i wykryć ewentualne błędy projektowe w stworzonym układzie cyfrowym
Weryfikacja: laboratorium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
U03, U07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U05
- potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperyment, przedstawić wyniki z badań i pomiarów w formie czytelnego sprawozdania
Weryfikacja: laboratorium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
U03, U09, U10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UK
- Charakterystyka U06
- potrafi pracować indywidualnie i w zespole
Weryfikacja: laboratorium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
U08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UO
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- ma świadomość konieczności komunikowania się z otoczeniem, także pozazawodowym, w sposób zrozumiały dla odbiorcy
Weryfikacja: wykład
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KO
- Charakterystyka K02
- jest świadomy procesu uczenia się w kierunku zwiększania kompetencji w tym obszarze
Weryfikacja: laboratorium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KK, P6U_K