- Nazwa przedmiotu:
- Wprowadzenie do sztucznej inteligencji
- Koordynator przedmiotu:
- Rajmund Kożuszek
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne - podstawowe
- Kod przedmiotu:
- WSI
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. liczba godzin kontaktowych – 64 godz., w tym
obecność na wykładach: 30 godz.,
obecność na ćwiczeniach: 30 godz.,
udział w konsultacjach związanych z realizacją przedmiotu: 4 godz.
2. praca własna studenta – 70 godz., w tym
analiza literatury i materiałów wykładowych związana z przygotowaniem do kolejnych wykładów: 20 godz.
dokończenie zadań rozpoczętych na ćwiczeniach: 40 godz.
przygotowanie do egzaminu: 10 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 134 godz., co odpowiada 5pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,5 pkt. ECTS, co odpowiada 64 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,75 pkt. ECTS, co odpowiada 30 + 40 = 70 godz. realizacji ćwiczeń
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Analiza, Matematyka konkretna 2, Algorytmy i struktury danych
- Limit liczby studentów:
- 150
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot stanowi wprowadzenie do głównych gałęzi sztucznej inteligencji, a w szczególności algorytmów ewolucyjnych i genetycznych, uczenia maszynowego, sztucznych sieci neuronowych i automatycznego wnioskowania.
Ćwiczenia związane z przedmiotem są nastawione na implementację metod sztucznej inteligencji w językach programowania średniego poziomu i ich zastosowanie do rzeczywistych problemów.
- Treści kształcenia:
- WYKŁADY:
1. Wstęp (2 godz.)
Definicja sztucznej inteligencji. Słaba i silna sztuczna inteligencja. Przykłady współczesnych zastosowań sztucznej inteligencji.
Część I. Przeszukiwanie
2. Zagadnienie przeszukiwania i podstawowe podejścia do niego (2 godz.)
Definicja zadania przeszukiwania: przestrzeń przeszukiwania, funkcja celu. Podstawowe metody analityczne: metoda gradientu prostego, metoda Newtona. Optymalizacja stochastyczna: metoda stochastycznego najszybszego spadku.
3. Algorytmy ewolucyjne i genetyczne (4 godz.)
Ogólna struktura algorytmu ewolucyjnego. Krzyżowanie i mutacja. Algorytm (1+1). Algorytm (mu+lambda).
Ogólna struktura algorytmu genetycznego. Kodowanie. Krzyżowanie i mutacja w algorytmach genetycznych.
4. Dwuosobowe gry deterministyczne (2 godz.)
Algorytm przeszukania wyczerpującego. Algorytm min-max. Przycinanie alfa-beta. Techniki pomocnicze: książka otwarć, heurystyki wybierające kolejność analizowanych ruchów.
Część II. Uczenie maszynowe
5. Regresja i klasyfikacja (4 godz.)
Modele liniowe. Maszyna Wektorów Nośnych (SVM). Drzewa decyzyjne i ich indukcja algorytmami ID3 i C4.5. Gradient Boosting. Miary jakości regresji i klasyfikacji.
6. Sztuczne sieci neuronowe (4 godz.)
Perceptron dwuwarstwowy. Wsteczna propagacja gradientu. Uczenie sieci.
7. Modele bayesowskie (4 godz.)
Algorytmy uczenia maszynowego jako estymatory. Uczenie z zastosowaniem maksymalnej wiarygodności, maksimum a`posteriori i entropii krzyżowej. Sieci Bayesa i klasyfikator bayesowski.
8. Uczenie się ze wzmocnieniem (2 godz.)
Model Procesu Decyzyjnego Markowa. Algorytm Q-Learning. Strategie wyboru akcji. Eksploracja i eksploatacja w uczeniu się ze wzmocnieniem.
Część III. Automatyczne wnioskowanie
9. Logika zdań i logika predykatów (2 godz.)
Zdania. Spójniki logiczne. Predykaty. Termy. Literały. Klauzule. Podstawienie i unifikacja. Sprowadzanie formuły logiki predykatów do postaci zbioru klauzul.
10. Wnioskowanie (2 godz.)
Wnioskowanie w przód. Wnioskowanie wstecz. Wnioskowanie przez rezolucję i zaprzeczenie.
11. Formalne podstawy automatycznego wnioskowania (2 godz.)
Poprawność i zupełność systemu wnioskującego. Strategie sterowania wnioskowaniem: przeszukiwanie wszerz, strategia zbioru uzasadnień, strategia liniowa, strategia z preferencją dla krótkich klauzul.
ĆWICZENIA:
Studenci wykonują ćwiczenia przed komputerami, częściowo na zajęciach, a częściowo w domu. Implementują wybrane algorytmy omawiane na wykładzie i stosują je do przykładowych problemów.
1. Implementacja i zastosowanie algorytmów ewolucyjnych (1+1) i (mu+lambda).
2. Implementacja i zastosowanie algorytmu genetycznego.
3. Implementacja algorytmu zachłannego, A* i IDA* i jego zastosowanie do przykładowego problemu przeszukiwania przestrzeni stanów.
4. Implementacja algorytmu MIN-MAX z przycinaniem alfa-beta i zastosowanie go w programie grającym w grę taką jak warcaby.
5. Implementacja modelu liniowego do regresji oraz SVM i indukcji drzew decyzyjnych do budowy klasyfikatora.
6. Implementacja perceptronu dwuwarstwowego oraz algorytmu jego uczenia i zastosowanie go do problemu regresji.
7. Modelowanie rozkładu prawdopodobieństwa z użyciem zaimplementowanej sieci Bayesa.
8. Implementacja algorytmu Q-Learning i zastosowanie go w syntetycznym problemie uczenia się ze wzmocnieniem.
9. Implementacja parsowania, przekształcania i reguł produkcji formuł rachunku predykatów.
10. Implementacja różnych strategii sterowania wnioskowaniem przez rezolucję i zaprzeczenie.
11. Implementacja systemu wnioskującego i zastosowanie go do rozwiązywania łamigłówek logicznych.
- Metody oceny:
- Realizacja przedmiotu obejmuje następujące formy zajęć:
- wykład prowadzony w wymiarze 2 godz. tygodniowo; w wybranych zagadnieniach przewidziana jest aktywizacja studentów na wykładzie,
- ćwiczenia przy komputerach w wymiarze 2 godz. tygodniowo; w ramach tych zajęć student, korzystając z oprogramowania i sprzętu komputerowego, będąc pod opieką prowadzącego zajęcia, będzie realizował wskazane ćwiczenia implementacji i stosowania algorytmów sztucznej inteligencji. Studenci podzieleni na grupy zadaniowe będą zobowiązani do wspólnego rozwiązania zadania.
Sprawdzanie założonych efektów kształcenia realizowane jest przez:
− ocenę wiedzy i umiejętności związanych z realizacją ćwiczeń – ocena ze zrealizowanych zadań;
− ocenę wiedzy wykazanej na egzaminie pisemnym.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- ● Paweł Wawrzyński, “Podstawy Sztucznej Inteligencji,” Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2014.
● Sean Luke, “Essentials of metaheuristics”, Raleigh: Lulu, 2009.
● Michalewicz Zbigniew, David B. Fogel, “Jak to rozwiązać czyli nowoczesna heurystyka”, WNT, 2006.
● Stuart J. Russel, Peter Norvig, “Artificial Intelligence: A Modern Approach,” Prentice Hall, 2010.
● Ian Goodfellow, Yoshua Bengio, Aaron Courville, “Deep Learning,” WNT, 2015.
● Paweł Cichosz, “Data Mining: Explained Using R, Wiley and Sons,” 2015.
- Witryna www przedmiotu:
- https://usosweb.usos.pw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=103A-INxxx-ISP-WSI
- Uwagi:
- (-)
Efekty uczenia się