- Nazwa przedmiotu:
- Wprowadzenie do systemów zarządzania
- Koordynator przedmiotu:
- Rajmund Kożuszek
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne - podstawowe
- Kod przedmiotu:
- WSYZ
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. liczba godzin kontaktowych – 56 godz., w tym
obecność na wykładach: 30 godz.,
obecność na zajęciach laboratoryjnych: 16 godz. (4x4 godz.),
udział w konsultacjach związanych z problematyką poruszaną na wykładzie: 4 godz.,
udział w konsultacjach związanych z wykonaniem projektu: 6 godz.
2. praca własna studenta –70 godz., w tym
rozwiązywanie zadań domowych: 15 godz.
analiza literatury i materiałów wykładowych związana z przygotowaniem do kolejnych wykładów: 15 godz.,
przygotowanie do laboratorium: 4 godz.
przygotowanie do kolokwium: 6 godz.
wykonanie projektu: 30 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 126 godz., co odpowiada 5 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 pkt. ECTS, co odpowiada 56 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,5 pkt. ECTS, co odpowiada 65 godz. zajęć laboratoryjnych, projektowych, wykonanie zadań domowych i przygotowania do zajęć
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Algorytmy i struktury danych
- Limit liczby studentów:
- 150
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z systemami informatycznymi wspomagającymi zarządzanie w przedsiębiorstwie. Główny nacisk zostanie położony na systemy zintegrowane. Omówione zostaną architektury tych systemów, istniejące rozwiązania oraz narzędzia służące do modelowania procesów biznesowych. Zostaną też przedstawione wybrane modele optymalizacyjne i algorytmy służące do wspomagania pracy systemów zarządzania, a także przykłady ich zastosowania w praktyce. Przedmiot jest prowadzony zgodnie z innowacyjnymi formami kształcenia, w szczególności wykorzystuje się metodykę Problem Based Learning podczas pracy projektowej, zaś elementy blended learning w pracach domowych.
- Treści kształcenia:
- WYKŁADY:
1. Rola systemów informacyjnych w zarządzaniu, przykłady systemów wspomagających zarządzanie (2 godz.)
2. Architektury systemów, różne aspekty zarządzania, różne rozwiązania rzeczywiste (4 godz.)
3. Modelowanie procesów biznesowych – wykorzystanie narzędzi, np. optymalizacji (2 godz.)
4. Przegląd modeli analitycznych stosowanych w systemach zarządzania, wprowadzenie do modelowania, klasyfikacja modeli (2 godz.)
5. Wybrane modele optymalizacyjne: programowanie liniowe, modele dyskretne, narzędzia stosowane do rozwiązywania (4 godz.)
6. Harmonogramowanie i szeregowanie zadań: podstawowe pojęcia, metody planowania przedsięwzięć, wybrane algorytmy szeregowania zadań, przykład rzeczywistego zastosowania w przedsiębiorstwie (4 godz.)
7. Planowanie produkcji i usług: przykład rzeczywistego zastosowania w przedsiębiorstwie, sformułowanie, prezentacja wybranych modeli i metod rozwiązywania (2 godz.)
8. Metody zarządzanie dystrybucją i lokalizacją: przegląd modeli i algorytmów, przykład rzeczywistego zastosowania w przedsiębiorstwie (2 godz.)
9. Systemy ERP wraz z przykładami: Odoo, SAP (2 godz.)
10. Systemy Business Intelligence, Big Data (2 godz.)
LABORATORIUM:
Laboratorium ukierunkowane jest na poznanie praktycznych narzędzi służących do modelowania procesów biznesowych oraz algorytmów służących do optymalizacji procesów w przedsiębiorstwie. Laboratorium ma na celu po pierwsze, przećwiczenie pewnych narzędzi służących do notacji procesów biznesowych, modelowani i optymalizacji, wybranych algorytmów wykorzystywanych m.in. do harmonogramowania zadań, czy planowania produkcji, a po drugie wspomóc studentów w realizacji projektu.
1. Procesy biznesowe – BPMN
2. Narzędzia do modelowania i optymalizacji
3. Metody harmonogramowania zadań
4. Metody planowania produkcji i usług
Projekt:
Celem projektu jest pogłębienie wiedzy w zakresie: modelowania procesów biznesowych przedsiębiorstwa, umiejscowienia w ich kontekście odpowiednich algorytmów, wykorzystania i zastosowanie tychże algorytmów (w tym optymalizacyjnych) w informatycznych systemach zarządzania. Zakłada się wykorzystanie dane zgromadzonych w tych systemach, np. ERP. Projekt będzie projektem grupowym, prowadzonym zgodnie z metodyką Problem Based Learning. Zgodnie z założeniami tej metodyki, podczas pierwszych zajęć przed podzielonymi na zespoły studentami postawiony zostanie realny, złożony problem do rozwiązania. Otrzymają oni wiedzę potrzebną do rozwiązania problemu podczas wykładów, a podstawowe umiejętności na zadaniach domowych i laboratoriach.
- Metody oceny:
- Realizacja przedmiotu obejmuje następujące formy zajęć:
wykład prowadzony w wymiarze 2 godz. tygodniowo;
zespołowy projekt problemowy, trwający cały semestr;
zajęcia laboratoryjne prowadzone w wymiarze 4x4 godz. – prowadzone (w miarę możliwości) przez pierwszą część semestru;
prace domowe, które są znaczącym elementem zajęć, realizowane przy pomocy narzędzia internetowego (zgodnie z podejściem blended learning); celem jest wykształcenie w studentach praktycznych umiejętności korzystania z algorytmów i narzędzi; łączny udział prac domowych oceniane są na 15 godz.
Sprawdzanie założonych efektów kształcenia realizowane jest przez:
ocenę wiedzy i umiejętności w ramach prac domowych;
ocenę wiedzy i umiejętności związanych z realizacją zadań laboratoryjnych;
ocenę wiedzy i umiejętności wykazanych na dwóch kolokwiach;
ocenę wiedzy i umiejętności z wykonania projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- • Adamczewski P.: Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, Mikom, 2004.
• Sikora W.: Badania operacyjne, PWE, 2018.
• Jędrzejczyk Z, Kukuła K., Skrzypek J, Walkosz A.: Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- https://usosweb.usos.pw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=103A-INxxx-ISP-WSYZ
- Uwagi:
- (-)
Efekty uczenia się