- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie danych
- Koordynator przedmiotu:
- Rajmund Kożuszek
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne - zaawansowane
- Kod przedmiotu:
- MODA
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. liczba godzin kontaktowych – 45 godz., w tym
obecność na wykładach i kolokwium 15 godz.,
konsultacje 30 godz.
2. praca własna studenta – 55 godz., w tym
przygotowanie projektu 45 godz.,
przygotowanie do kolokwium 10 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godz., co odpowiada 4 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,8 pkt. ECTS, co odpowiada 45 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,8 pkt. ECTS, co odpowiada 45 godz. przygotowania projektu
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Studenci przystępujący do nauki tego przedmiotu powinni mieć ogólną wiedzę (na poziomie inżynierskim) dotyczącą baz danych i inżynierii oprogramowania oraz podstawowe umiejętności w zakresie projektowania struktur baz danych, a także elementarną znajomość UML.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot ma stanowić uzupełnienie przedmiotów podstawowych, dotyczących projektowania struktur baz danych (BD, BD2 itp.) o zaawansowane i ogólniejsze treści związane modelowaniem danych, jego metodykami, modelami do różnych zastosowań oraz różnymi implementacjami modeli.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Wykład składać się będzie z kilku bloków tematycznych.
• Cele i zasady modelowania danych (2 h) .
• Paradygmaty, „filozofie” i metodyki modelowania (2 h).
• Zaawansowane modelowanie danych w UML (4 h).
• Modele hurtowni danych (2 h).
• ERD i zaawansowane modele relacyjne (2 h).
• Nierelacyjne implementacje modeli danych (2 h).
• Kolokwium (1 h).
Projekt: W pierwszej części zajęć tworzony będzie model danych dla postawionego niebanalnego problemu. Wymagane będzie zaawansowane użycie modelu klas UML, z możliwie dużym wykorzystaniem jego siły wyrazu oraz w znacznej zgodności z założeniami paradygmatu obiektowego. W drugiej części zajęć stworzony i zweryfikowany model będzie przekształcany na kilka różnych implementacji, w tym obowiązkowo na reprezentację relacyjną (z pośrednictwem modelu ERD) i XML (z tworzeniem XML Schema).
- Metody oceny:
- Zajęcia wykładowe skupione będą w pierwszej części semestru (6 dwugodzinnych wykładów), by w jego drugiej części można było skupić się na wykonaniu projektu. Zajęcia te zakończy jednogodzinne kolokwium. Przewiduje się kolokwium poprawkowe w drugiej części semestru.
Zajęcia projektowe będą miały charakter zespołowy (zespoły ok. 5-osobowe). Uczestnicy będą mogli zaproponować własnego pomysłu problem do rozwiązania. Zadanie powinno obejmować ok. 10-20 klas, i – w miarę możliwości – zawierać niebanalne problemy. Wykonanie projektu będzie kilkukrotnie kontrolowane, z możliwością wprowadzenia poprawek i ponownej kontroli.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Allen S.: Modelowanie danych. Apress / Helion.
2. Ambler S.A.: Agile Modeling. Wiley, 2002.
3. Ambler S.A.: Agile Database Techniques. Wiley, 2003.
4. Chodkowska-Gyurics A.: Hurtownie danych. Teoria i praktyka. PWN 2017.
5. Fowler M.: UML w kropelce wersja 2.0. LTP 2005.
6. Halpin T., Morgan T.: Information Modeling and Relational Databases. Morgan Kaufmann 2008.
7. Poniah P.: Data Modeling Fundamentals. Wiley 2007.
8. Sciore E.: Database Design and Implementation. Wiley 2009.
9. Teorey T.J.: Database Modeling & Design. Morgan Kaufmann 1999.
- Witryna www przedmiotu:
- https://usosweb.usos.pw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=103A-INISY-MSP-MODA
- Uwagi:
- (-)
Efekty uczenia się