Nazwa przedmiotu:
Modelowanie danych
Koordynator przedmiotu:
Rajmund Kożuszek
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne - zaawansowane
Kod przedmiotu:
MODA
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. liczba godzin kontaktowych – 45 godz., w tym obecność na wykładach i kolokwium 15 godz., konsultacje 30 godz. 2. praca własna studenta – 55 godz., w tym przygotowanie projektu 45 godz., przygotowanie do kolokwium 10 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godz., co odpowiada 4 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,8 pkt. ECTS, co odpowiada 45 godz. kontaktowym
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,8 pkt. ECTS, co odpowiada 45 godz. przygotowania projektu
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Studenci przystępujący do nauki tego przedmiotu powinni mieć ogólną wiedzę (na poziomie inżynierskim) dotyczącą baz danych i inżynierii oprogramowania oraz podstawowe umiejętności w zakresie projektowania struktur baz danych, a także elementarną znajomość UML.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Przedmiot ma stanowić uzupełnienie przedmiotów podstawowych, dotyczących projektowania struktur baz danych (BD, BD2 itp.) o zaawansowane i ogólniejsze treści związane modelowaniem danych, jego metodykami, modelami do różnych zastosowań oraz różnymi implementacjami modeli.
Treści kształcenia:
Wykład: Wykład składać się będzie z kilku bloków tematycznych. • Cele i zasady modelowania danych (2 h) . • Paradygmaty, „filozofie” i metodyki modelowania (2 h). • Zaawansowane modelowanie danych w UML (4 h). • Modele hurtowni danych (2 h). • ERD i zaawansowane modele relacyjne (2 h). • Nierelacyjne implementacje modeli danych (2 h). • Kolokwium (1 h). Projekt: W pierwszej części zajęć tworzony będzie model danych dla postawionego niebanalnego problemu. Wymagane będzie zaawansowane użycie modelu klas UML, z możliwie dużym wykorzystaniem jego siły wyrazu oraz w znacznej zgodności z założeniami paradygmatu obiektowego. W drugiej części zajęć stworzony i zweryfikowany model będzie przekształcany na kilka różnych implementacji, w tym obowiązkowo na reprezentację relacyjną (z pośrednictwem modelu ERD) i XML (z tworzeniem XML Schema).
Metody oceny:
Zajęcia wykładowe skupione będą w pierwszej części semestru (6 dwugodzinnych wykładów), by w jego drugiej części można było skupić się na wykonaniu projektu. Zajęcia te zakończy jednogodzinne kolokwium. Przewiduje się kolokwium poprawkowe w drugiej części semestru. Zajęcia projektowe będą miały charakter zespołowy (zespoły ok. 5-osobowe). Uczestnicy będą mogli zaproponować własnego pomysłu problem do rozwiązania. Zadanie powinno obejmować ok. 10-20 klas, i – w miarę możliwości – zawierać niebanalne problemy. Wykonanie projektu będzie kilkukrotnie kontrolowane, z możliwością wprowadzenia poprawek i ponownej kontroli.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Allen S.: Modelowanie danych. Apress / Helion. 2. Ambler S.A.: Agile Modeling. Wiley, 2002. 3. Ambler S.A.: Agile Database Techniques. Wiley, 2003. 4. Chodkowska-Gyurics A.: Hurtownie danych. Teoria i praktyka. PWN 2017. 5. Fowler M.: UML w kropelce wersja 2.0. LTP 2005. 6. Halpin T., Morgan T.: Information Modeling and Relational Databases. Morgan Kaufmann 2008. 7. Poniah P.: Data Modeling Fundamentals. Wiley 2007. 8. Sciore E.: Database Design and Implementation. Wiley 2009. 9. Teorey T.J.: Database Modeling & Design. Morgan Kaufmann 1999.
Witryna www przedmiotu:
https://usosweb.usos.pw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=103A-INISY-MSP-MODA
Uwagi:
(-)

Efekty uczenia się