- Nazwa przedmiotu:
- Wizualizacja w systemach przemysłowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Michał Syfert
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Wariantowe
- Kod przedmiotu:
- WSP
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich 26, w tym:
• wykład - 10h;
• ćwiczenia laboratoryjne - 6h;
• realizacja projektu - 10h;
2) Praca własna studenta 60, w tym:
• studia literaturowe - 10h;
• przygotowanie do kolokwium - 8h;
• przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych - 6h;
• opracowanie sprawozdań – 6 h;
• realizacja projektu – 30 h;
Suma: 76 h (3 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS - liczba godzin bezpośrednich: 26, w tym:
• wykład - 10h;
• ćwiczenia laboratoryjne - 6h;
• realizacja projektu - 10h;
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 punkty ECTS – 48 godz., w tym:
• ćwiczenia laboratoryjne - 6h;
• realizacja projektu - 30h;
• przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych - 6h;
• opracowanie sprawozdań – 6 h;
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw techniki komputerowej. Podstawowa umiejętność programowania komputerów oraz programowania – strukturalnego oraz obiektowego. Znajomość podstawy automatyki przemysłowej oraz komputerowych systemów sterowania i monitorowania procesów przemysłowych
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Omówienie specyfiki zjawisk związanych ze współpracą człowieka z maszynami (komputery, roboty, automaty itd.). Zapoznanie studentów z metodami projektowania interfejsu użytkownika aplikacji komputerowych i urządzeń oprogramowanych ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji w przemyśle. Projektowanie interfejsów pod kątem obsługi sytuacji nieprawidłowych.
- Treści kształcenia:
- Wykład
Maszyna i człowiek – historia i przyszłość współpracy. Teoria i praktyka pracy człowieka z urządzeniami i systemami informatycznymi. Interfejsy urządzeń programowalnych. Komputer w urządzeniach domowych, przemysłowych i medycznych. Podstawy projektowania interfejsu użytkownika. Wprowadzenie do projektowania - analiza wymagań, przypadki użycia, analiza ryzyka. Omówienie przyczyn powstawania błędów i dobrych praktyk. Rozpoznanie i wybór sposobu interakcji z oprogramowaniem.
Elementy projektowania interfejsów graficznych systemów informatycznych uwzględniające równe urządzenia: komputery, tablety, smartfony. Zasady projektowania interfejsów dla operatorów systemów automatyki. Projektowanie interfejsów pod kątem analizy sytuacji awaryjnych i niebezpiecznych. Zarządzanie informacją i prezentacja w systemach alarmowych. Wizualizacja informacji w systemach diagnostycznych. Projektowanie interfejsów w odniesieniu do elementów psychologii poznawczej.
Technologie realizacji interfejsu użytkownika. Rozwiązania techniczne: style i standardy. Narzędzia wspomagające projektowanie interfejsu użytkownika. Ocena użyteczności i testowanie (scenariusze). Testy funkcjonalne interfejsu użytkownika aplikacji komputerowych.
Laboratorium (ćwiczenia komputerowe) / Projekt
Zakres ćwiczeń obejmuje realizację kilku prostych zadań projektowych prezentujących różne aspekty projektowania interfejsów. Nacisk położony na projektowanie interfejsów oprogramowania.
Realizacja zadania projektowego grupowego (2-3 osoby) obejmującego zapoznanie się z wybranym procesem, projekt systemu alarmowego oraz projekt i realizację interfejsu operatora uwzględniającego sytuacje niebezpieczne przy wykorzystaniu wybranego systemu SCADA/DCS.
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. Kolokwium z części teoretycznej. Dyskusja i ocena projektu.
Ostateczna ocena liczona jest jako średnia ważona z ocen cząstkowych (wagi: wykład – 0.3, laboratorium – 0.2, projekt - 0.5).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Shneiderman Ben: "Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction (5th Edition)", Pearson Addison-Wesley, 2009;
Cooper Alan: „Wariaci rządzą domem wariatów”, WNT, Warszawa 2001;
Olszewski M. i in.: Urządzenia i systemy mechatroniczne. REA, Warszawa 2015;
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka WSP_IIST_K_W01
- Potrafi zaprojektować programowy interfejs użytkownika urządzenia mechatronicznego i aplikacji
Weryfikacja: Ocena zadania projektowego. Ocena ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o, III.P7S_WG
- Charakterystyka WSP_IIST_K_W02
- Ma rozszerzoną wiedzę na temat eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w automatyce i robotyce w zakresie projektowania systemów alarmowych
Weryfikacja: Ocena kolokwium. Ocena zadania projektowego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o
- Charakterystyka WSP_IIST_K_W03
- Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najnowszych osiągnięciach w zakresie automatyki w obszarze projektowania interfejsów użytkownika
Weryfikacja: Ocena kolokwium. Ocena zadania projektowego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka WSP_IIST_K_U01
- Potrafi pozyskiwać i integrować informacje z literatury i Internetu w zakresie projektowania interfejsów aplikacji komputerowych
Weryfikacja: Kolokwium z części wykładowej. Ocena dokumentacji projektowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, I.P7S_UK
- Charakterystyka WSP_IIST_K_U02
- Potrafi przygotować i przedstawić szczegółową prezentację poświęcona wynikom realizacji zadania projektowego oraz przeprowadzić dyskusję dotyczącą opracowanej prezentacji
Weryfikacja: Ocena dokumentacji projektowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UK, I.P7S_UO
- Charakterystyka WSP_IIST_K_U03
- Potrafi projektować interfejs użytkownika aplikacji komputerowej na podstawie specyfikacji wymagań użytkownika
Weryfikacja: Ocena zrealizowanego projektu, w tym przyjętych rozwiązań. Ocena ćwiczeń laboratoryjnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UU
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka WSP_IIST_K_K01
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny podczas projektowania interfejsów człowiek - maszyna
Weryfikacja: Ocena rozwiązania przyjętego w projekcie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_K, I.P7S_KO, I.P7S_KR
- Charakterystyka WSP_IIST_K_K02
- Potrafi prawidłowo określić kolejność prac związanych z realizacją projektów interfejsów użytkownika
Weryfikacja: Ocena sposobu organizacji realizacji projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_K, I.P7S_KO