Nazwa przedmiotu:
Wizualizacja w systemach przemysłowych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Michał Syfert
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Wariantowe
Kod przedmiotu:
WSP
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin bezpośrednich 26, w tym: • wykład - 10h; • ćwiczenia laboratoryjne - 6h; • realizacja projektu - 10h; 2) Praca własna studenta 60, w tym: • studia literaturowe - 10h; • przygotowanie do kolokwium - 8h; • przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych - 6h; • opracowanie sprawozdań – 6 h; • realizacja projektu – 30 h; Suma: 76 h (3 ECTS)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt ECTS - liczba godzin bezpośrednich: 26, w tym: • wykład - 10h; • ćwiczenia laboratoryjne - 6h; • realizacja projektu - 10h;
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 punkty ECTS – 48 godz., w tym: • ćwiczenia laboratoryjne - 6h; • realizacja projektu - 30h; • przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych - 6h; • opracowanie sprawozdań – 6 h;
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstaw techniki komputerowej. Podstawowa umiejętność programowania komputerów oraz programowania – strukturalnego oraz obiektowego. Znajomość podstawy automatyki przemysłowej oraz komputerowych systemów sterowania i monitorowania procesów przemysłowych
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Omówienie specyfiki zjawisk związanych ze współpracą człowieka z maszynami (komputery, roboty, automaty itd.). Zapoznanie studentów z metodami projektowania interfejsu użytkownika aplikacji komputerowych i urządzeń oprogramowanych ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji w przemyśle. Projektowanie interfejsów pod kątem obsługi sytuacji nieprawidłowych.
Treści kształcenia:
Wykład Maszyna i człowiek – historia i przyszłość współpracy. Teoria i praktyka pracy człowieka z urządzeniami i systemami informatycznymi. Interfejsy urządzeń programowalnych. Komputer w urządzeniach domowych, przemysłowych i medycznych. Podstawy projektowania interfejsu użytkownika. Wprowadzenie do projektowania - analiza wymagań, przypadki użycia, analiza ryzyka. Omówienie przyczyn powstawania błędów i dobrych praktyk. Rozpoznanie i wybór sposobu interakcji z oprogramowaniem. Elementy projektowania interfejsów graficznych systemów informatycznych uwzględniające równe urządzenia: komputery, tablety, smartfony. Zasady projektowania interfejsów dla operatorów systemów automatyki. Projektowanie interfejsów pod kątem analizy sytuacji awaryjnych i niebezpiecznych. Zarządzanie informacją i prezentacja w systemach alarmowych. Wizualizacja informacji w systemach diagnostycznych. Projektowanie interfejsów w odniesieniu do elementów psychologii poznawczej. Technologie realizacji interfejsu użytkownika. Rozwiązania techniczne: style i standardy. Narzędzia wspomagające projektowanie interfejsu użytkownika. Ocena użyteczności i testowanie (scenariusze). Testy funkcjonalne interfejsu użytkownika aplikacji komputerowych. Laboratorium (ćwiczenia komputerowe) / Projekt Zakres ćwiczeń obejmuje realizację kilku prostych zadań projektowych prezentujących różne aspekty projektowania interfejsów. Nacisk położony na projektowanie interfejsów oprogramowania. Realizacja zadania projektowego grupowego (2-3 osoby) obejmującego zapoznanie się z wybranym procesem, projekt systemu alarmowego oraz projekt i realizację interfejsu operatora uwzględniającego sytuacje niebezpieczne przy wykorzystaniu wybranego systemu SCADA/DCS.
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. Kolokwium z części teoretycznej. Dyskusja i ocena projektu. Ostateczna ocena liczona jest jako średnia ważona z ocen cząstkowych (wagi: wykład – 0.3, laboratorium – 0.2, projekt - 0.5).
Egzamin:
nie
Literatura:
Shneiderman Ben: "Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction (5th Edition)", Pearson Addison-Wesley, 2009; Cooper Alan: „Wariaci rządzą domem wariatów”, WNT, Warszawa 2001; Olszewski M. i in.: Urządzenia i systemy mechatroniczne. REA, Warszawa 2015;
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka WSP_IIST_K_W01
Potrafi zaprojektować programowy interfejs użytkownika urządzenia mechatronicznego i aplikacji
Weryfikacja: Ocena zadania projektowego. Ocena ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_W, I.P7S_WG.o, III.P7S_WG
Charakterystyka WSP_IIST_K_W02
Ma rozszerzoną wiedzę na temat eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w automatyce i robotyce w zakresie projektowania systemów alarmowych
Weryfikacja: Ocena kolokwium. Ocena zadania projektowego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_W, I.P7S_WG.o
Charakterystyka WSP_IIST_K_W03
Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najnowszych osiągnięciach w zakresie automatyki w obszarze projektowania interfejsów użytkownika
Weryfikacja: Ocena kolokwium. Ocena zadania projektowego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_W, I.P7S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka WSP_IIST_K_U01
Potrafi pozyskiwać i integrować informacje z literatury i Internetu w zakresie projektowania interfejsów aplikacji komputerowych
Weryfikacja: Kolokwium z części wykładowej. Ocena dokumentacji projektowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_U, I.P7S_UW.o, I.P7S_UK
Charakterystyka WSP_IIST_K_U02
Potrafi przygotować i przedstawić szczegółową prezentację poświęcona wynikom realizacji zadania projektowego oraz przeprowadzić dyskusję dotyczącą opracowanej prezentacji
Weryfikacja: Ocena dokumentacji projektowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_U, I.P7S_UK, I.P7S_UO
Charakterystyka WSP_IIST_K_U03
Potrafi projektować interfejs użytkownika aplikacji komputerowej na podstawie specyfikacji wymagań użytkownika
Weryfikacja: Ocena zrealizowanego projektu, w tym przyjętych rozwiązań. Ocena ćwiczeń laboratoryjnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_U, I.P7S_UU

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka WSP_IIST_K_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny podczas projektowania interfejsów człowiek - maszyna
Weryfikacja: Ocena rozwiązania przyjętego w projekcie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_K, I.P7S_KO, I.P7S_KR
Charakterystyka WSP_IIST_K_K02
Potrafi prawidłowo określić kolejność prac związanych z realizacją projektów interfejsów użytkownika
Weryfikacja: Ocena sposobu organizacji realizacji projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_K, I.P7S_KO