Nazwa przedmiotu:
Silniki trakcyjne i ich źródła energii
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Andrzej Wolff, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
104 godz., w tym: praca na wykładach 45 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., wykonanie prac zespołowych w zakresie ćwiczeń 15 godz., przygotowanie się do egzaminu 10 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń 1 godz.), udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,5 pkt. ECTS (64 godz., w tym:praca na wykładach 45 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,5 pkt ECTS (16 godz. w tym: konsultacje w zakresie ćwiczeń 1 godz., wykonanie prac zespołowych w zakresie ćwiczeń 15 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład45h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak.
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 30 osób.
Cel przedmiotu:
Wykład: Zapoznanie się z budową i funkcjonowaniem głównych rodzajów współczesnych silników trakcyjnych. Ćwiczenia audytoryjne: Zdobycie umiejętności samodzielnego przeprowadzania symulacji komputerowych wybranych procesów pracy silników trakcyjnych oraz obliczeń wybranych części silnika.
Treści kształcenia:
Wykład: Termodynamika silnika wewnętrznego spalania: Równanie stanu gazu. I zasada termodynamiki. Pojęcie entropii gazu. Przemiany gazowe: izochoryczna, izobaryczna, izotermiczna, izentropowa. Politropa uogólniona. II zasada termodynamiki. Obiegi gazowe silników: Carnot’a, Otto, Diesel’a i Sabathe’go. Procesy wymiany ciepła: przewodzenie, konwekcja i promieniowanie. Sprężarki tłokowe i wirnikowe. Obiegi rzeczywiste oraz procesy pracy tłokowych silników spalinowych z zapłonem iskrowym (ZI) oraz samoczynnym (ZS). Wskaźniki pracy silnika. Charakterystyki silników: prędkościowa, obciążeniowa, ogólna oraz regulacyjne. Budowa i funkcjonowanie silnika wewnętrznego spalania: Wytwarzanie mieszanki w silnikach ZI. Proces wtrysku paliwa w silnikach ZS. Zastosowanie doładowania w silnikach ZI oraz ZS. Skład spalin i ich toksyczność. Sposoby zmniejszania zawartości substancji toksycznych w spalinach silników ZI (katalityczne dopalanie spalin, układ recyrkulacji spalin). Zadymienie i toksyczność spalin silników ZS. Mechanika układu tłokowo-korbowego i rozrządu. Systemy smarowania oraz chłodzenia silników. Budowa i funkcjonowanie napędu elektrycznego z baterią akumulatorów: Zadania i podział akumulatorów. Silniki pojazdów elektrycznych. Układy sterowania. Przykładowe rozwiązania pojazdów elektrycznych. Budowa i funkcjonowanie napędu elektrycznego z ogniwami paliwowymi (wodorowymi): Zasada działania ogniw paliwowych. Rodzaje ogniw paliwowych. Zastosowanie ogniw paliwowych. Przykład seryjnie produkowanego pojazdu (Toyota Mirai). Budowa i funkcjonowanie hybrydowego napędu spalinowo-elektrycznego: Akumulatory mechaniczne, hydroakumulatory i akumulatory elektrochemiczne. Rodzaje hybrydowych układów napędowych. Schematy przepływu energii w wybranych fazach pracy napędu. Przykłady konstrukcji napędów hybrydowych. Ćwiczenia audytoryjne: Obliczenia silników trakcyjnych (z wykorzystaniem gotowych programów komputerowych dostarczonych przez prowadzącego albo arkuszy kalkulacyjnych tworzonych przez studentów) dot. następujących zagadnień: obiegu pracy silnika, obciążeń mechanicznych układu tłokowo-korbowego silnika, wyrównoważenia pracy silnika, doboru parametrów napędu elektrycznego dla wybranego pojazdu.
Metody oceny:
Wykład: I część egzaminu ma formę pisemną stanowiącą albo test składający się, z co najmniej kilkunastu pytań zamkniętych, albo sprawdzian obejmujący kilka pytań otwartych (zwykle 3 do 4) weryfikujący osiągnięte przez studenta efekty uczenia się. Wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na poziomie co najmniej 51%. Egzamin pisemny trwa ok. 60 minut. Warunkiem przystąpienia do części ustnej egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z części pisemnej. Część ustna egzaminu obejmuje wyjaśnienia studenta dot. odpowiedzi w części pisemnej plus co najmniej 2 pytania otwarte. Wymagane są poprawne odpowiedzi na poziomie co najmniej 51%. Brak uzyskania pozytywnej oceny z części pisemnej, albo ustnej egzaminu oznacza jego niezaliczenie. Ocena końcowa egzaminu jest średnią z pozytywnych ocen uzyskanych z części pisemnej i ustnej. Ćwiczenia audytoryjne: Zaliczenie (zwykle 2-3) zespołowych prac domowych. W przypadku wykrycia błędnych rozwiązań, prace zespołowe są poprawiane. Uzupełnieniem każdej pracy pisemnej są odpowiedzi ustne studentów, świadczące o wkładzie każdego członka zespołu w wykonanie pracy domowej. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z przedłożonych prac domowych i odpowiedzi ustnych. Ocena zintegrowana: Oceną zintegrowaną jest wartość średnia z dwóch ocen: oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń audytoryjnych.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Informator techniczny Bosch: Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne, WKŁ 2010; 2) Kneba Z., Makowski S.: Zasilanie i sterowanie silników, WKŁ, Warszawa 2004; 3) Merkisz J., Pielecha I.: Alternatywne napędy pojazdów, Wydawnictwa Politechniki Poznańskiej, Poznań 2006; 4) Mysłowski J.: Doładowanie silników. WKŁ, Warszawa 2002; 5) Rokosch U.: Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów. WKŁ, Warszawa 2007; 6) Rychter T., Teodorczyk A.: Teoria silników tłokowych, seria podręczników, WKŁ, Warszawa 2006; 7) Schmidt Torsten: Pojazdy hybrydowe i elektryczne w praktyce warsztatowej. Budowa, działanie, podstawy obsługi, WKŁ 2019. 8) Wajand J.A., Wajand J.T.: Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa 2000; 9) Wiśniewski S.: Termodynamika techniczna, WNT, Warszawa 2012; Literatura uzupełniająca: 1) Górzyński J.: Termodynamika. Wykłady i zadania z rozwiązaniami, Oficyna Wydawnicza P.W., Warszawa 2014; 2) Informator Techniczny Bosch: Układy wtryskowe paliwa. Wydanie 2000/2001; 3) Luft S.: Podstawy budowy silników. WKŁ, Warszawa 2006; 4) Merkisz J., Pielecha J., Radzimiński S.: Emisja zanieczyszczeń motoryzacyjnych w świetle nowych przepisów Unii Europejskiej. WKŁ, Warszawa 2012; 5) Wrzesiński Z.: Termodynamika. Zbiór zagadnień i zadań z rozwiązaniami, Oficyna Wydawnicza P.W., Warszawa 2014; 6) Zając P.: Silniki pojazdów samochodowych, tom 1: Podstawy budowy oraz główne zespoły i układy mechaniczne, WKiŁ, Warszawa 2012; 7) Zając P.: Silniki pojazdów samochodowych, tom 2: Układy zasilania, chłodzenia, smarowania, dolotowe i wylotowe, WKiŁ, Warszawa 2010.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma uporządkowaną podbudowaną teoretycznie wiedzę o procesach zachodzących w silnikach trakcyjnych (napęd spalinowy, elektryczny, hybrydowy). Zna charakterystyki silników trakcyjnych i zależności między wskaźnikami pracy silnika. Ma wiedzę o budowie i funkcjonowaniu układów silnika. Zna przyczyny zanieczyszczenia środowiska przez pojazdy samochodowe i możliwości jego ograniczenia.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny. Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie ocenionym na co najmniej 51% na pytania otwarte w zakresie tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG.o, P6U_W, I.P6S_WK
Charakterystyka W02
Zna trendy rozwojowe budowy układów silnika.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny. Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie ocenionym na co najmniej 51% na pytania otwarte w zakresie tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
Zna podstawowe metody obliczeniowe rozwiązywania zagadnień dotyczących procesów pracy silnika.
Weryfikacja: Ćwiczenia audytoryjne – zaliczenie zespołowych prac domowych. Uzupełnieniem każdej pracy pisemnej są odpowiedzi ustne studentów, świadczące o wkładzie każdego członka zespołu w wykonanie pracy domowej. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z przedłożonych prac domowych i odpowiedzi ustnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o, I.P6S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskać informacje z literatury dotyczące silników trakcyjnych (napęd spalinowy, elektryczny, hybrydowy).
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny. Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie ocenionym na co najmniej 51% na pytania otwarte w zakresie tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
Posiada umiejętność przedstawiania schematycznego układów silnika i prezentowania charakterystyk silnika.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny. Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie ocenionym na co najmniej 51% na pytania otwarte w zakresie tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U03, Tr1A_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UK, I.P6S_UW.o
Charakterystyka U03
Potrafi stosować odpowiednie metody analityczne i symulacyjne do analizowania procesów fizycznych zachodzących w silnikach trakcyjnych. Umie interpretować wyniki obliczeń i wyciągać wnioski.
Weryfikacja: Ćwiczenia audytoryjne – zaliczenie zespołowych prac domowych. Uzupełnieniem każdej pracy pisemnej są odpowiedzi ustne studentów, świadczące o wkładzie każdego członka zespołu w wykonanie pracy domowej. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z przedłożonych prac domowych i odpowiedzi ustnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U08, Tr1A_U11, Tr1A_U22
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o