Nazwa przedmiotu:
Podstawy ruchu drogowego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Tomasz Krukowicz, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
80 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 26 godz., przygotowanie się do egzaminu 20 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy inżynierii ruchu, Transport miejski, Probabilistyka, Infrastruktura transportu
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób.
Cel przedmiotu:
Uzyskanie wiedzy o podstawowych zagadnieniach inżynierii ruchu drogowego. Poznanie metod ilościowego i jakościowego opisu ruchu drogowego, cech użytkowników, zmiany ruchu w czasie i przestrzeni, wpływu struktury rodzajowej pojazdów. Poznanie metod wyznaczania przepustowości układu transportowego.
Treści kształcenia:
Wykład: Inżynieria Ruchu Drogowego jako dziedzina wiedzy i praktyki inżynierskiej. Opis ruchu w czasie i przestrzeni, identyfikacja zmian, szacowanie trendów, predykcje i wygładzanie. Miary ilościowe (natężenie, gęstość i prędkość) i jakościowe ruchu drogowego (poziom swobody ruchu). Charakterystyki i statystyczne miary rozkładów prędkości. Struktura rodzajowa i wyznaczanie współczynników przeliczeniowych. Przepustowość dróg i ulic: podstawowe pojęcia, czynniki drogowe i ruchowe kształtujące przepustowość. Metody wyznaczania przepustowości. Uczestnicy ruchu drogowego. Czynniki fizjologiczne, psychologiczne i środowiskowe przy projektowaniu dróg i organizacji ruchu. Otoczenie instytucjonalne ruchu drogowego. Modelowanie i prognozowanie ruchu drogowego. Priorytety dla transportu publicznego. Koncepcja zrównoważonej mobilności miejskiej.
Metody oceny:
Wykład: Egzamin pisemny, 6 pytań po 3 punkty każde, wymagane jest uzyskanie co najmniej 10 punktów.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M. Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKiŁ 2014. 2) Instrukcja obliczania przepustowości dróg zamiejskich, GDDP Warszawa, 1991. 3) Instrukcja obliczania przepustowości dróg I i II klasy technicznej, GDDP Warszawa, 1995. 4) Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej, GDDKiA Warszawa, 2004. 5) Metoda obliczania przepustowości rond, GDDKiA Warszawa, 2004. 6) Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, GDDKiA Warszawa, 2004. 7) „Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach” wraz z nowelizacjami. Literatura uzupełniająca: 1) Highway Capacity Manual 2016, Transportation Research Board. Washington, D.C. 2016. 2) Systemy zarządzania w transporcie drogowym”, „Informatyka gospodarcza” Tom 3 wyd. C. H. Beck, Warszawa 2010.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma wiedzę o Inżynierii Ruchu Drogowego jako interdyscyplinarnej dziedzinie nauki i praktyki inżynierskiej przydatną do opisu procesów ruchu drogowego jako zjawisk stochastycznych w czasie i przestrzeni.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, 6 pytań po 3 punkty każde, treści w zakresie efektu umieszczone w pytaniach, wymagane jest uzyskanie co najmniej 10 punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Zna parametry i estymatory opisujące wielkość i przemieszczanie się strumienia pojazdów, zna związki pomiędzy nimi, zna procesy i warunki powstawania ruchu i wahań natężenia potoków pojazdów w przestrzeni i czasie. Ma wiedzę niezbędną do rozumienia wpływu czynników drogowych, ruchowych, urbanistycznych i społecznych wpływających na przepustowość poszczególnych elementów infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, 6 pytań po 3 punkty każde, treści w zakresie efektu umieszczone w pytaniach, wymagane jest uzyskanie co najmniej 10 punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
Zna podstawowe metody wyznaczania przepustowości.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, 6 pytań po 3 punkty każde, treści w zakresie efektu umieszczone w pytaniach, wymagane jest uzyskanie co najmniej 10 punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskiwać i integrować wiadomości z różnych dziedzin wiedzy dla opisu procesów ruchu drogowego i zachowań kierowców.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, 6 pytań po 3 punkty każde, treści w zakresie efektu umieszczone w pytaniach, wymagane jest uzyskanie co najmniej 10 punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o