Nazwa przedmiotu:
Wprowadzenie do sterowania ruchem drogowym
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Tomasz Krukowicz, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
55 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 12 godz., przygotowanie się do zaliczenia 10 godz., konsultacje 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 3 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób.
Cel przedmiotu:
Nabycie wiedzy z zakresu metod i zasad wyznaczania sterowania cyklicznego i adaptacyjnego dla pojedynczych skrzyżowań.
Treści kształcenia:
Wykład: Rozwój metod i urządzeń sterowania ruchem drogowym. Charakterystyka skrzyżowania. Strumienie uczestników ruchu i ich trajektorie, sygnały, sygnalizatory, grupy sygnalizacyjne. Macierze konfliktów i współbieżności, wektor i funkcja sterowania. Czasy międzyzielone, sygnały minimalne, sterowanie dopuszczalne. Definicje i interpretacja faz, metody wyznaczania faz maksymalnych. Zestaw faz a przepustowość, wybór najmniej licznego zestawu faz pod kątem przepustowości. Struktura programu sygnalizacji i jej wyznaczanie. Macierze czasów międzyzielonych – definicja i właściwości elementów. Wymiarowanie programu sygnalizacji wg strumieni miarodajnych. Kryteria oceny efektywności programu sygnalizacji. Algorytm „ręcznego” obliczania programu sygnalizacji. Inne metody wymiarowania cyklicznych programów sygnalizacji. Sterowanie akomodacyjne i metody wyznaczania jego parametrów. Charakterystyka sterowania adaptacyjnego i metody jego realizacji. Zasady tworzenia algorytmów sterowania adaptacyjnego.
Metody oceny:
Zaliczenie pisemne. 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Ocena z zaliczenia stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Allsop R.E., Tracz M.: „Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną”. WKiŁ 1990 2. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: „Inżynieria ruchu”. WKiŁ 1989, 1997 3. Dobiecki A., Użdalewicz Z.: „Poradnik organizatora ruchu drogowego. Organizacja ruchu w miastach”, WKiŁ Warszawa 1985 4. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011 5. Husch D., Albeck J.: “Intersection Capacity Utilization” Trafficware Corporation, 2003; 6. Husch D., Albeck J.: “Synchro Traffic Signal Software – User Guide” Trafficware Corporation, 1993 - 2003; 7. Inose H., Hamada T., “Road Traffic Control” University of Tokyo Press, 1975 8. Leśko M., Guzik J.: „Sterowanie ruchem drogowym – sygnalizacja świetlna i detektory ruchu pojazdów” Wyd. Politechniki Śląskiej 2000; 9. Sambor A.: „Priorytety w ruchu dla pojazdów komunikacji miejskiej”, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Warszawa 1999 10. Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 września 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, Dziennik Ustaw 2019 r. poz. 2311
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą zasad opisu i analizy programów sygnalizacji na izolowanych skrzyżowaniach ulic. Zna wielkości niezbędne do wyznaczenia programów sygnalizacji i oceny efektywności ich funkcjonowania. Zna zależności matematyczne niezbędne do wyznaczenia bezpiecznego i efektywnego programu sterowania skrzyżowaniem. Zna zasady tworzenia algorytmów dla adaptacyjnych metod sterowania izolowanego.
Weryfikacja: Egzamin pisemny. 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Treści w zakresie efektu umieszczane w pytaniach. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskiwać informacje niezbędne do wykonania projektu sygnalizacji świetlnej.
Weryfikacja: Egzamin pisemny. 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Treści w zakresie efektu umieszczane w pytaniach. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
Potrafi oceniać i porównywać efektywność rozwiązań programów sygnalizacji dla skrzyżowań izolowanych i wykorzystywać tę wiedzę podczas projektowania i weryfikacji sygnalizacji świetlnej.
Weryfikacja: Egzamin pisemny. 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Treści w zakresie efektu umieszczane w pytaniach. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, P6U_U
Charakterystyka U03
Potrafi tworzyć programy i algorytmy adaptacyjnego sterowania ruchem dla skrzyżowań izolowanych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny. 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Treści w zakresie efektu umieszczane w pytaniach. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U22, Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o