- Nazwa przedmiotu:
- Metody badań w ruchu drogowym
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Mirosław Czerliński, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 80 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 12 godz., przygotowanie się do zajęć 14 godz., wykonanie sprawozdania 20 godz., konsultacje 4 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 30 godz., konsultacje 4 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,0 pkt. ECTS (80 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 12 godz., przygotowanie się do zajęć 14 godz., wykonanie sprawozdania 20 godz., konsultacje 4 godz.).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Badania i analizy w ruchu drogowym, Metrologia, Zastosowania metrologii w transporcie
- Limit liczby studentów:
- Zajęcia laboratoryjne: 12 osób.
- Cel przedmiotu:
- Poznanie metodologii wykonywania badań w ruchu drogowego. Uzyskanie wiedzy o przyrządach pomiarowych i zasadach lokalizacji punktów pomiarowych. Nabycie biegłości merytorycznej w wykonywaniu prostych badań ruchu drogowego i statystycznej ocenie wyników.
- Treści kształcenia:
- Laboratorium:
Pomiar wyrywkowy natężenia ruchu na skrzyżowaniu. Liniowy pomiar punktualności komunikacji miejskiej. Badanie zanieczyszczenia powietrza. Badanie czasu i prędkości podróży relacji w miastach. Badanie zachowań transportowych mieszkańców obszaru. Budowa i analiza bazy danych o bezpieczeństwie ruchu drogowego. Badanie wybranych parametrów strefy płatnego parkowania niestrzeżonego. Analiza wyników Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) i prognoza ruchu.
- Metody oceny:
- Kolokwium pisemne lub ustne z każdego ćwiczenia laboratoryjnego, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań.
Sprawozdanie grupy laboratoryjnej, wymagane jest poprawne wykonanie ćwiczenia laboratoryjnego wraz z opisaniem wyników i wniosków w sprawozdaniu.
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z kolokwiów i sprawozdań dla wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M. Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKiŁ 2014.
2) Tracz M. i inni: Pomiary i badania ruchu drogowego, WKiŁ, 1984.
3) Poradnik w zakresie przeprowadzania ankietowego badania mobilności transportowej ludności, Główny Urząd Statystyczny Departament Handlu i Usług, Warszawa 2018.
4) Generalny Pomiar Ruchu 2020/2021, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Heller Consult, 2021.
5) Wypadki drogowe w Polsce w 2021 roku. Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Warszawa 2022.
6) Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Ma wiedzę teoretyczną w zakresie badań przydatną do identyfikacji procesów ruchu drogowego jako zjawisk stochastycznych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne lub ustne, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- Ma szczegółową wiedzę w zakresie metodologii wykonywania badań wielkości i jakości ruchu drogowego oraz urządzeń stosowanych w pomiarach ruchu drogowego i transportu publicznego.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne lub ustne, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Posiada biegłość merytoryczną w wykonywaniu prostych badań ruchu drogowego i statystycznej ocenie wyników.
Weryfikacja: Sprawozdanie, część zawierają wyniki pomiaru oraz obliczenia, wymagane jest przedstawienie wyników pomiaru oraz wykonanie obliczeń zgodnie z treścią instrukcji do laboratorium.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U02
- Potrafi sporządzać dokumentację badań w języku polskim, zachowując właściwą formę w warstwie opisowej, tabelarycznej i rysunkowej.
Weryfikacja: Sprawozdanie, wymagana jest poprawna forma sprawozdania w warstwie opisowej, tabelarycznej i rysunkowej zgodnie z treścią instrukcji do laboratorium.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U03, Tr1A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UK, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U03
- Potrafi koordynować prowadzone przez siebie badania z pracami innych uczestników procesu badawczego oraz określić priorytety, a także identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Sprawozdanie, część dotycząca podziału pracy i wniosków z opracowania, wymagane jest przedstawienie podziału pracy oraz wniosków.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U02, Tr1A_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UK, I.P6S_UO