Nazwa przedmiotu:
Metody badań w ruchu drogowym
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Mirosław Czerliński, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
80 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 12 godz., przygotowanie się do zajęć 14 godz., wykonanie sprawozdania 20 godz., konsultacje 4 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 30 godz., konsultacje 4 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,0 pkt. ECTS (80 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 12 godz., przygotowanie się do zajęć 14 godz., wykonanie sprawozdania 20 godz., konsultacje 4 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Badania i analizy w ruchu drogowym, Metrologia, Zastosowania metrologii w transporcie
Limit liczby studentów:
Zajęcia laboratoryjne: 12 osób.
Cel przedmiotu:
Poznanie metodologii wykonywania badań w ruchu drogowego. Uzyskanie wiedzy o przyrządach pomiarowych i zasadach lokalizacji punktów pomiarowych. Nabycie biegłości merytorycznej w wykonywaniu prostych badań ruchu drogowego i statystycznej ocenie wyników.
Treści kształcenia:
Laboratorium: Pomiar wyrywkowy natężenia ruchu na skrzyżowaniu. Liniowy pomiar punktualności komunikacji miejskiej. Badanie zanieczyszczenia powietrza. Badanie czasu i prędkości podróży relacji w miastach. Badanie zachowań transportowych mieszkańców obszaru. Budowa i analiza bazy danych o bezpieczeństwie ruchu drogowego. Badanie wybranych parametrów strefy płatnego parkowania niestrzeżonego. Analiza wyników Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) i prognoza ruchu.
Metody oceny:
Kolokwium pisemne lub ustne z każdego ćwiczenia laboratoryjnego, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań. Sprawozdanie grupy laboratoryjnej, wymagane jest poprawne wykonanie ćwiczenia laboratoryjnego wraz z opisaniem wyników i wniosków w sprawozdaniu. Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z kolokwiów i sprawozdań dla wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M. Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKiŁ 2014. 2) Tracz M. i inni: Pomiary i badania ruchu drogowego, WKiŁ, 1984. 3) Poradnik w zakresie przeprowadzania ankietowego badania mobilności transportowej ludności, Główny Urząd Statystyczny Departament Handlu i Usług, Warszawa 2018. 4) Generalny Pomiar Ruchu 2020/2021, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Heller Consult, 2021. 5) Wypadki drogowe w Polsce w 2021 roku. Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Warszawa 2022. 6) Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma wiedzę teoretyczną w zakresie badań przydatną do identyfikacji procesów ruchu drogowego jako zjawisk stochastycznych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne lub ustne, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Ma szczegółową wiedzę w zakresie metodologii wykonywania badań wielkości i jakości ruchu drogowego oraz urządzeń stosowanych w pomiarach ruchu drogowego i transportu publicznego.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne lub ustne, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Posiada biegłość merytoryczną w wykonywaniu prostych badań ruchu drogowego i statystycznej ocenie wyników.
Weryfikacja: Sprawozdanie, część zawierają wyniki pomiaru oraz obliczenia, wymagane jest przedstawienie wyników pomiaru oraz wykonanie obliczeń zgodnie z treścią instrukcji do laboratorium.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
Potrafi sporządzać dokumentację badań w języku polskim, zachowując właściwą formę w warstwie opisowej, tabelarycznej i rysunkowej.
Weryfikacja: Sprawozdanie, wymagana jest poprawna forma sprawozdania w warstwie opisowej, tabelarycznej i rysunkowej zgodnie z treścią instrukcji do laboratorium.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U03, Tr1A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UK, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U03
Potrafi koordynować prowadzone przez siebie badania z pracami innych uczestników procesu badawczego oraz określić priorytety, a także identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Sprawozdanie, część dotycząca podziału pracy i wniosków z opracowania, wymagane jest przedstawienie podziału pracy oraz wniosków.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U02, Tr1A_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UK, I.P6S_UO