- Nazwa przedmiotu:
- Meteorologia lotnicza
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Kwasiborska, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., przygotowanie do ćwiczeń i zaliczeń 12 godz., konsultacje 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (35 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 5 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 24 osoby.
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z ogólną wiedzą w zakresie meteorologii lotniczej niezbędnej do organizacji ruchu lotniczego. Przedstawienie zjawisk i procesów fizycznych zachodzących w atmosferze ziemskiej jak również wiedzy ogólnej, zawierającej podstawy meteorologii lotniczej oraz opis czynników atmosferycznych oddziałujących na operacje lotnicze.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Podstawy organizacji transportu lotniczego i znaczenie meteorologii lotniczej. Meteorologia ogólna. Budowa i skład atmosfera ziemskiej. Atmosfera wzorcowa (ISA-ICAO). Ciśnienie atmosferyczne. Pomiar wysokości. Wysokość względna, bezwzględna, poziom lotu. Chmury-rodzaje, tworzenie się i warunki lotu w chmurach. Wpływ wiatru na operacje startu i lądowania samolotu. Niebezpieczne zjawiska pogody i wpływ na ruch lotniczy. Rodzaje turbulencji i wpływ na bezpieczeństwo lotu samolotu. Oblodzenie elementów statku powietrznego i zespołu napędowego. Zapobieganie oblodzeniu i usuwanie oblodzenia. Depesze meteorologiczne-rodzaje i ich struktura.
Treść ćwiczeń:
Zastosowanie parametrów atmosfery wzorcowej do obliczeń rzeczywistej wysokości lotu statków powietrznych. Dekodowanie map pogody dla lotnictwa ogólnego GAMET. Analiza depesz meteorologicznych: METAR, SPECI, TAF. Dekodowanie informacji w depeszach: GAFOR, VOLMET, ATIS, AIRMET, SIGMET, SWOWTAM, ASHTAM.
- Metody oceny:
- Kolokwium pisemne z treści wykładu, 20 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 11 pytań.
Zadania rachunkowe dotyczące wyliczenia charakterystyk ruchu statku powietrznego w atmosferze ziemskiej, wymagana jest poprawna realizacja dwóch z trzech zadań rachunkowych. Wykonanie dekodowania depesz meteorologicznych, wymagane jest poprawne dekodowanie trzech depesz z pięciu depesz. Ocena podsumowująca: średnia z ocen cząstkowych. Ocena pozytywna przy uzyskaniu min. 51 punktów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Janiszewski S.: Podstawy meteorologii lotniczej, WPK, Gliwice 2009.
Szewczak P.: Meteorologia dla pilota samolotowego PPL, CPL, ATPL, IR. Avia-test. Poznań 2007.
Popławska A.: Meteorologia ogólna, IMiGW, Warszawa 2004.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www2.wt.pw.edu.pl/~akw/meteolotnicza.html
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada wiedzę o zjawiskach zachodzących w atmosferze ziemskiej, o procesach termodynamicznych zachodzących w atmosferze, a także wiedzę dotyczącą rozpoznawania chmur i opadów oraz tworzenia się układów niskiego ciśnienia. Rozumie proces gromadzenia danych meteorologicznych oraz zasady organizacji meteorologicznej lotnictwa.
Weryfikacja: kolokwia pisemne.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi pozyskiwać informację o zjawiskach zachodzących w atmosferze z literatury i innych źródeł oraz omówić informacje meteorologiczne dla planowania lotu, jak również uwzględnić w praktyce zjawiska atmosferyczne wpływające na ruchu lotniczy, a także interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
Weryfikacja: kolokwia pisemne.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01, Tr1A_U03, Tr1A_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, I.P6S_UK, III.P6S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Ma świadomość posiadanej wiedzy z zakresu meteorologii i wpływu warunków atmosferycznych na ruch lotniczy oraz rozumie potrzebę uczenia się, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. Jest też gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i odpowiedzialny.
Weryfikacja: kolokwia pisemne.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K01, Tr1A_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KK, I.P6S_KO