- Nazwa przedmiotu:
- Procesy ruchu lotniczego
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Kwasiborska, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., przygotowanie się do zaliczeń 14 godz., konsultacje 1 godz,
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 24 osób.
- Cel przedmiotu:
- Wprowadzenie w problematykę i opanowanie podstawowych pojęć z zakresu inżynierii ruchu lotniczego obejmujące służby kontroli ruchu lotniczego, elementy przestrzeni powietrznej kontrolowanej i niekontrolowanej, procedury lotów oraz systemy techniczne wspomagające bezpieczne i płynne przeloty statków powietrznych w skali krajowej i europejskiej.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu: Identyfikacja procesów w ruchu lotniczym. Charakterystyka terminali, rola zarządzającego lotniskiem. Operacje związane z obsługą pasażerów. Obsługa bagażu – system BHS. Obsługa naziemna samolotów lotnictwa komunikacyjnego. Obsługa frachtu lotniczego i materiałów niebezpiecznych. Rola agenta handlingowego w porcie lotniczym. PAON. System zarządzania jakością obsługi pasażerów.
Treść ćwiczeń: Wykorzystanie metod badań operacyjnych do badania procesów w ruchu lotniczym. Obliczanie EOBT. Zastosowanie TMO.
- Metody oceny:
- Ocena podsumowująca: egzamin pisemny złożony w postaci testu składającego się z 20 pytań. Spośród nich znajduje się 13 pytań zamkniętych z możliwością wyboru jednej prawidłowej odpowiedzi (1 pkt za każdą prawidłową odpowiedź), pytania od nr 14 do nr 20 - pytania otwarte (2 pkty za prawidłową odpowiedź). Uzyskanie pozytywnej oceny przy min. 14 punktów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Malarski M.: Inżynieria ruchu lotniczego. OW PW Warszawa 2006.
Współczesne problemy inżynierii ruchu lotniczego – praca zbiorowa pod redakcją prof. Jacka Skorupskiego,
Doc4444 – Instrukcja o ruchu lotniczym kontrolowanym,
Załączniki ICAO dostępne na stronie ULC.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- 1. posiada wiedzę zakresie nauk podstawowych przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z inżynierii ruchu lotniczego 2. ma elementarną wiedzę w zakresie dyscyplin inżynierskich powiązanych z problemami rl 3. ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia charakteryzujące zarządzanie rl 4. ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi obszarami inżynierii rl 5. ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze rl
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W05, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o, I.P6S_WK, III.P6S_WK
- Charakterystyka W02
- 6. zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z inżynierią ruchu lotniczego, 7. ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania ruchem lotniczym, w tym zarządzania jakością ruchu i prowadzenia działalności gospodarczej, 8. zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu organizacji komercyjnego ruchu lotniczego i jego obsługi
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W14, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG.o, P6U_W, I.P6S_WK, III.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- 1. potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku angielskim w zakresie inżynierii ruchu lotniczego, potrafi integrować uzyskane informacje i dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie w zakresie zarządzania ruchem lotniczym 2. potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym inżynierów ruchu lotniczego oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01, Tr1A_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, I.P6S_UK
- Charakterystyka U02
- 4. potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w zakresie rl, 6. potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego problemu inżynierii ruchu lotniczego oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U09, Tr1A_U22
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o