- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie ruchem lotniczym
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Kwasiborska, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 120 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 20 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 32 godz., przygotowanie się do kolokwiów z wykładu 20 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz.)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,0 pkt. ECTS (48 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt. ECTS (49 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 15 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 32 godz., konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz.).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zna podstawy prawne funkcjonowania lotnictwa oraz problemy prawne zapewnienia bezpieczeństwa ruchu lotniczego.
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, zajęcia laboratoryjne: 12 osób.
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zasad i kompleksowe spojrzenie na problematykę inżynierii ruchu lotniczego. Zaprezentowanie głównych nurtów prac badawczych w ruchu lotniczym. Omówienie procesów w ruchu lotniczym i zaprezentowanie sposobów rozwiązania zagadnień inżynierskich.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu: Omówienie składowych zarządzania ruchem lotniczym: ATFCM, ASM, ATS. Szeregowanie samolotów lądujących i startujących - metody szeregowania. Wpływ operacji lotniczych w rejonie lotniska na środowisko - procedury CDA ("zielone podejście"), procedury antyhałasowe. Zasady funkcjonowania systemów AMAN i DMAN. Charakterystyka PMS i wdrożenia na przykładowych lotniskach. Nawigacja obszarowa - PRNAV, BRNAV, RNP, PBN. Funkcjonalne Bloki Przestrzeni (FAB). Ruch GAT i OAT, wybrane problemy ruchu GA.
Zajęcia laboratoryjne: Zapoznanie się z obowiązującą strukturą przestrzeni powietrznej na stronach informacyjnych PANSA. Wypełnienie planu lotu z uwzględnieniem depesz meteorologicznych. Dekodowanie depesz NOTAM, suplementów dla wybranych lotnisk. Analiza sektora FIS z uwzględnieniem aktywności operacyjnych. Opracowanie różnych scenariuszy podejścia do lądowania.
- Metody oceny:
- Wykład: ocena formująca - egzamin pisemny zawierający 10 pytań zamkniętych. Ocena podsumowująca - suma zdobytych punktów, uzyskanie pozytywnej oceny min. 11 punktów.
Zajęcia laboratoryjne: ocena formująca - oceny cząstkowe za każde wykonane i zaliczone ćwiczenie w formie sprawozdania. Wymagane wykonanie minimum trzech sprawozdań z sześciu do realizacji w ciągu semestru.
Ocena zintegrowana: średnia z ocen cząstkowych. Uzyskanie pozytywnej oceny min. 51 punktów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Malarski M.: Inżynieria ruchu lotniczego. OW PW Warszawa 2006.
Skorupski J.: Współczesne problemy inżynierii ruchu lotniczego - modele i metody, OW PW, Warszawa 2014.
Markiewicz M.T.: Podstawowe zagadnienia zarządzania ruchem lotniczym, AON, warszawa 2010.
Markiewicz M.T.: Lotnictwo w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, AON, Warszawa 2015.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- 1. posiada wiedzę zakresie nauk podstawowych przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z inżynierii ruchu lotniczego 2. ma elementarną wiedzę w zakresie dyscyplin inżynierskich powiązanych z problemami rl 3. ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia charakteryzujące zarządzanie rl 4. ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi obszarami inżynierii rl 5. ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze rl
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W06, Tr1A_W07, Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- 6. zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z inżynierią ruchu lotniczego, 7. ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania ruchem lotniczym, w tym zarządzania jakością ruchu i prowadzenia działalności gospodarczej, 8. zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu organizacji komercyjnego ruchu lotniczego i jego obsługi
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W14
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o, I.P6S_WK, III.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- 1. potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku angielskim w zakresie inżynierii ruchu lotniczego, potrafi integrować uzyskane informacje i dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie w zakresie zarządzania ruchem lotniczym 2. potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym inżynierów ruchu lotniczego oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01, Tr1A_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW.o, P6U_U, I.P6S_UK
- Charakterystyka U02
- 4. potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w zakresie rl, 6. potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego problemu inżynierii ruchu lotniczego oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U09, Tr1A_U22
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o