Nazwa przedmiotu:
Teoria ruchu pojazdów samochodowych
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Zbigniew Lozia, Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 27 godz., przygotowanie się do kolokwiów z wykładu 18 godz., przygotowanie się do kolokwiów z ćwiczeń audytoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie wykładu 2 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń audytoryjnych 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (30 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., konsultacje w zakresie wykładu 2 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń audytoryjnych 1 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Mechanika techniczna.
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 30 osób.
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z własnościami pojazdów samochodowych, traktowanych jako układ mechaniczny o specyficznych cechach, jemu właściwych. Znaczna część wykładu ma charakter informacyjny. Jej źródłem są badania eksperymentalne pojazdów, stanowiące (obok praw mechaniki) podstawę formułowania zależności opisujących własności ruchowe i dynamiczne pojazdu.
Treści kształcenia:
Wykład: Statyka samochodu. Mechanika toczenia koła, współpraca koła ogumionego z nawierzchnią drogi, poślizg wzdłużny (obwodowy), przyczepność wzdłużna, boczne znoszenie opon, poślizg boczny, przyczepność boczna, złożony przypadek poślizgu, ogólne charakterystyki kół ogumionych. Opory ruchu samochodu: toczenia, powietrza, wzniesienia, uciągu, bezwładności, skrętu. Charakterystyki źródeł napędu samochodu. Dobór silnika. Charakterystyka własności trakcyjnych samochodu: wykresy bilansu mocy, trakcyjne, charakterystyki dynamiczne. Wpływ przełożeń w układzie napędowym oraz liczby biegów skrzynki biegów na własności trakcyjne samochodu. Ocena zdolności przyspieszania. Wpływ zastosowania sprzęgła i przekładni hydrokinetycznej na własności trakcyjne samochodu. Ruch opóźniony samochodu. Blokowanie kół, wymagania stawiane urządzeniom sterującym rozdziałem sił hamowania na oś przednią i tylną. Stateczność kierunkowa pojazdu w trakcie hamowania, celowość wprowadzania urządzeń przeciwblokujących. Bezpieczny odstęp między pojazdami poruszającymi się w kolumnie. Ruch krzywoliniowy samochodu. Geometria i kinematyka skrętu. Kierowalność samochodu, stateczność kierunkowa ruchu samochodu. Pojazd podsterowny, neutralny, nadsterowny. Stany graniczne ruchu po łuku: wywrócenie pojazdu na bok, utrata przyczepności bocznej. Celowość wprowadzania urządzeń korygujących ruch krzywoliniowy pojazdu. Zużycie paliwa przez samochód, prędkość ekonomiczna, zasady oszczędnej jazdy samochodem. Płynność ruchu samochodu. Proste modele, równania ruchu drgającego swobodnego i wymuszonego. Wpływ drgań na organizm ludzki. Ćwiczenia audytoryjne: Przykłady podstawowych obliczeń związanych ze statyką, ruchem i dynamiką samochodu. Zadania dotyczą zagadnień poruszanych na wykładzie (patrz treści kształcenia przyporządkowane wykładowi). Rozwiązanych będzie co najmniej 12 zadań.
Metody oceny:
Wykład: Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie dwóch kolokwiów pisemnych (pierwsze odbywa się w połowie semestru, a drugie na ostatnich zajęciach). Każde kolokwium obejmuje 2 pytania (polecenia) otwarte. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z każdego kolokwium jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za obydwa pytania (polecenia) łącznie. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z części wykładowej jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% z każdego kolokwium. Ćwiczenia audytoryjne: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych odbywa się na podstawie dwóch kolokwiów pisemnych (pierwsze odbywa się po zrealizowaniu połowy treści kształcenia, a drugie na ostatnich zajęciach). Każde kolokwium obejmuje jedno zadanie rachunkowe. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z każdego kolokwium jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za rozwiązanie zadania. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z części ćwiczeniowej jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% z każdego kolokwium. Ocena zintegrowana: Zintegrowana ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny końcowej z wykładu i oceny końcowej z ćwiczeń audytoryjnych.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Arczyński S.: Mechanika ruchu samochodu. WNT, Warszawa 1993 r. 2) Prochowski L.: Pojazdy samochodowe. Mechanika ruchu. WKŁ, Warszawa 2016 r. Literatura uzupełniająca: 1) Mitschke M.: Teoria samochodu. Dynamika samochodu. Tom 1 – Napęd i hamowanie. WKŁ, Warszawa 1987 r. 2) Mitschke M.: Teoria samochodu. Dynamika samochodu. Tom 2 – Drgania. WKŁ, Warszawa 1989 r. 4) Świder P.: Teoria ruchu samochodów. Cz. 1. Wyd. PK, Kraków 2017 r. 5) Świder P.: Teoria ruchu samochodów. Cz. 2 – Zadania. Wyd. PK, Kraków 2017 r. 6) Pieniążek W., Więckowski D.: Badania kierowalności i stateczności pojazdów samochodowych. PWN, Warszawa 2020 r. 7) Kurnik W., Drgania mechaniczne. 15 podstawowych wykładów. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2019 r.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada wiedzę ogólną na temat statyki samochodu, zna mechanikę toczenia się koła ogumionego po nawierzchni drogi i zjawiska temu towarzyszące, zna siły działające na pojazd: normalne reakcje drogi, siły wzdłużne (napędowe i opory ruchu) oraz poprzeczne.
Weryfikacja: Kolokwium nr 1 z wykładu, pytanie otwarte lub jego część dotycząca statyki pojazdu, mechaniki toczenia się koła ogumionego po nawierzchni drogi i zjawisk z tym związanych oraz sił działających na pojazd (normalne reakcje drogi, siły napędowe, opory ruchu, siły poprzeczne), wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów. Kolokwium nr 1 z ćwiczeń, zadanie obliczeniowe lub jego część dotycząca statyki pojazdu, mechaniki toczenia się koła ogumionego po nawierzchni drogi i zjawisk z tym związanych oraz sił działających na pojazd (normalne reakcje drogi, siły napędowe, opory ruchu), wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Zna zasady doboru głównych parametrów silnika do pojazdu samochodowego oraz posiada wiedzę jak opisuje się własności trakcyjne pojazdu, w tym czynniki na nie wpływające.
Weryfikacja: Kolokwium nr 1 z wykładu, pytanie otwarte lub jego część dotycząca zasad doboru głównych parametrów silnika do pojazdu samochodowego oraz własności trakcyjnych pojazdu i czynników na nie wpływających, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów. Kolokwium nr 1 z ćwiczeń, zadanie obliczeniowe lub jego część dotycząca zasad doboru głównych parametrów silnika do pojazdu samochodowego oraz własności trakcyjnych pojazdu i czynników na nie wpływających, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
Ma wiedzę na temat mechaniki procesu hamowania samochodu.
Weryfikacja: Kolokwium nr 2 z wykładu, pytanie otwarte lub jego część dotycząca mechaniki procesu hamowania samochodu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów. Kolokwium nr 2 z ćwiczeń, zadanie obliczeniowe lub jego część dotycząca mechaniki procesu hamowania samochodu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W04
Ma wiedzę na temat mechaniki ruchu krzywoliniowego samochodu.
Weryfikacja: Kolokwium nr 2 z wykładu, pytanie otwarte lub jego część dotycząca mechaniki ruchu krzywoliniowego samochodu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów. Kolokwium nr 2 z ćwiczeń, zadanie obliczeniowe lub jego część dotycząca mechaniki ruchu krzywoliniowego samochodu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG.o, P6U_W
Charakterystyka W05
Ma podstawową wiedzę na temat prędkości ekonomicznej i zasad oszczędnej jazdy samochodem.
Weryfikacja: Kolokwium nr 2 z wykładu, pytanie otwarte lub jego część dotycząca prędkości ekonomicznej i zasad oszczędnej jazdy samochodem, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W06
Ma podstawową wiedzę na temat mechaniki drgań samochodu.
Weryfikacja: Kolokwium nr 2 z wykładu, pytanie otwarte lub jego część dotycząca mechaniki drgań samochodu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Posiada umiejętność interpretacji informacji zawartych w literaturze i innych źródłach z zakresu teorii ruchu samochodu.
Weryfikacja: Kolokwium nr 1 i 2 z wykładu, łącznie 4 pytania otwarte lub ich fragmenty dotyczące interpretacji danych literaturowych, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów. Kolokwium nr 1 i 2 z ćwiczeń, łącznie 2 zadania obliczeniowe lub ich fragmenty dotyczące interpretacji danych literaturowych, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
Potrafi poprawnie używać pojęć i porozumiewać się w środowisku zawodowym z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej teorii ruchu samochodu.
Weryfikacja: Kolokwium nr 1 i 2 z wykładu, łącznie 4 pytania otwarte lub ich fragmenty dotyczące poprawnego używania pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu teorii ruchu samochodu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów. Kolokwium nr 1 i 2 z ćwiczeń, łącznie 2 zadania obliczeniowe lub ich fragmenty dotyczące poprawnego używania pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu teorii ruchu samochodu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U03, Tr1A_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UK
Charakterystyka U03
Potrafi wykonać podstawowe obliczenia z zakresu własności ruchowych pojazdu.
Weryfikacja: Kolokwium nr 1 i 2 z ćwiczeń, łącznie 2 zadania obliczeniowe lub ich fragmenty dotyczące własności ruchowych pojazdu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U22, Tr1A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o