- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie terminali przeładunkowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Roland Jachimowski, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 80 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz, konsultacje 2 godz., studiowanie literatury przedmiotu 14 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć dydaktycznych 40 godz., przygotowanie się do obrony pracy projektowej 5 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (21 godz. w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz., konsultacje 2 godz., obrona obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,0 pkt. ECTS (80 godz. w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz., konsultacje 2 godz., studiowanie literatury przedmiotu 14 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć dydaktycznych 40 godz., przygotowanie się do obrony pracy projektowej 5 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu: ładunków, ich klasyfikacji, opakowań transportowych, jednostek ładunkowych, samochodowego oraz kolejowego taboru przewozowego, maszyn i urządzeń ładunkowych.
- Limit liczby studentów:
- Ćwiczenia projektowe: 18 osób.
- Cel przedmiotu:
- Nabycie umiejętności projektowania punktu obsługi ładunkowej systemu transportu multimodalnego z uwzględnieniem nakładów i kosztów jego funkcjonowania.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia projektowe:
Wykonanie projektu koncepcyjnego punktu obsługi ładunkowej w systemie transportu multimodalnego, w tym określenie: postaci ładunku i jego parametrów, relacji przejścia jednostek ładunkowych, wielkości zadań przeładunkowych w określonej jednostce czasu, dobranie rodzaju środków transportu, sposobu sformowania jednostki ładunkowej oraz jej parametrów technicznych, sposobu rozmieszczenia i zabezpieczenia jednostek ładunkowych na środkach transportu. Wyznaczenie: liczby środków transportu i obciążenia frontów ładunkowych, liczby urządzeń i maszyn ładunkowych oraz zatrudnionych osób, wydajności technicznej i praktycznej maszyn i urządzeń ładunkowych. Wyznaczenie parametrów: układu torowego i drogowego, magazynów, ramp, placów składowych, frontów ładunkowych, parkingów oraz obiektów pomocniczych. Oszacowanie nakładów i kosztów funkcjonowania punktu obsługi ładunkowej. Zaprojektowanie rozmieszczenia w/w obiektów, urządzeń ppoż., oświetlenia i innych instalacji.
- Metody oceny:
- Ćwiczenia projektowe: wykonanie kompletnego projektu oraz jego ustna obrona. Prawidłowa odpowiedź na przynajmniej połowę zadanych pytań do projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podręczniki
1. Jakubowski L.: Technologia prac ładunkowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009.
2. Poliński J.: Prace ładunkowe w transporcie kolejowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2018
3. Prochowski L., Żuchowski A.: Technika transportu ładunków, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2009.
4. Jacyna M., Pyza D., Jachimowski R.: Transport intermodalny. Projektowanie terminali intermodalnych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
5. Poliński J.: Rola kolei w transporcie intermodalnym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2015.
6. Jałowiec. T.: Towaroznawstwo dla logistyki, Wydawnictwo Difin SA, Warszawa 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Ma szczegółową wiedzę związaną z formowaniem jednostek ładunkowych w transporcie oraz określania jej parametrów technicznych z uwzględnieniem rodzaju ładunku; ma szczegółową wiedzę w zakresie doboru środków przewozowych oraz maszyn i urządzeń ładunkowych do zadań.
Weryfikacja: Wymagane jest wykonanie kompletnego projektu kolejowo-drogowego terminala przeładunkowego uwzględniającego dany efekt uczenia. Podczas ustnej obrony projektu wymagana jest odpowiedź na co najmniej jedno z dwóch pytań dotyczących danego efektu uczenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- Ma szczegółową wiedzę w zakresie zasad rozmieszczania i zabezpieczania ładunków na środkach przewozowych; zna podstawowe metody: wyznaczenia liczby środków transportu, urządzeń i maszyn ładunkowych oraz obciążenia frontów ładunkowych; stosowane przy obliczaniu wskaźników mechanizacji prac ładunkowych oraz wskaźników wykorzystania środków przewozowych.
Weryfikacja: Wymagane jest wykonanie kompletnego projektu kolejowo-drogowego terminala przeładunkowego uwzględniającego dany efekt uczenia. Podczas ustnej obrony projektu wymagana jest odpowiedź na co najmniej jedno z dwóch pytań dotyczących danego efektu uczenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W03
- Zna wytyczne projektowania układów torowych, drogowych oraz frontów ładunkowych. Ma szczegółową wiedzę w zakresie rozmieszczenia urządzeń i obiektów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania punktu ładunkowego
Weryfikacja: Wymagane jest wykonanie kompletnego projektu kolejowo-drogowego terminala przeładunkowego uwzględniającego dany efekt uczenia. Podczas ustnej obrony projektu wymagana jest odpowiedź na co najmniej jedno z dwóch pytań dotyczących danego efektu uczenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi zaprojektować terminal przeładunkowy transportu multimodalnego, zarówno w aspekcie jego modernizacji jak i nowo powstający
Weryfikacja: Wymagane jest wykonanie kompletnego projektu kolejowo-drogowego terminala przeładunkowego uwzględniającego dany efekt uczenia. Podczas ustnej obrony projektu wymagana jest odpowiedź na co najmniej jedno z dwóch pytań dotyczących danego efektu uczenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U24, Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U02
- Potrafi pozyskiwać informacje w zakresie nowych rozwiązań dotyczących maszyn i urządzeń ładunkowych oraz rozwiązań technologicznych terminali przeładunkowych
Weryfikacja: Wymagane jest wykonanie kompletnego projektu kolejowo-drogowego terminala przeładunkowego uwzględniającego dany efekt uczenia. Podczas ustnej obrony projektu wymagana jest odpowiedź na co najmniej jedno z dwóch pytań dotyczących danego efektu uczenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o
- Charakterystyka U03
- Potrafi dokonać analizy ekonomicznej funkcjonownia terminala przeładunkowego
Weryfikacja: Wymagane jest wykonanie kompletnego projektu kolejowo-drogowego terminala przeładunkowego uwzględniającego dany efekt uczenia. Podczas ustnej obrony projektu wymagana jest odpowiedź na co najmniej jedno z dwóch pytań dotyczących danego efektu uczenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie projektowania i funkcjonowania terminala przeładunkowego.
Weryfikacja: Wymagane jest wykonanie kompletnego projektu kolejowo-drogowego terminala przeładunkowego uwzględniającego dany efekt uczenia. Podczas ustnej obrony projektu wymagana jest odpowiedź na co najmniej jedno z dwóch pytań dotyczących danego efektu uczenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KO