- Nazwa przedmiotu:
- Statki powietrzne
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Anna Stelmach, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 22 godz., przygotowanie się do kolokwiów 17 godz., konsultacje 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (21 godz., w tym:praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zna podstawowe prawa i zasady mechaniki ogólnej. Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu charakterystyki i klasyfikacji środków transportu.
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 24 osób.
- Cel przedmiotu:
- Poznanie klasyfikacji statków powietrznych, ich rodzajów, przeznaczenia oraz elementów i podzespołów statku powietrznego. Omówienie podstawowych zasad dotyczących relacji pomiędzy działającymi na statek powietrzny siłami zewnętrznymi a parametrami ruchu.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
1.Wiadomości ogólne
- klasyfikacja statków powietrznych
- podstawowe parametry techniczne i użytkowe statków powietrznych
- przykłady statków powietrznych o różnym przeznaczeniu
2. Podstawowe informacje o budowie statków powietrznych
3. Podstawy mechaniki lotu
- wybrane zagadnienia mechaniki technicznej (prawa, reguły i zasady)
- elementy aerodynamiki (podstawowe prawa, opływ brył i profili, obciążenia aerodynamiczne),
- atmosfera ziemska,
- charakterystyki geometryczne i aerodynamiczne brył i profili lotniczych,
- charakterystyki aerodynamiczne płatów nośnych i samolotów.
4.Osiągi samolotów
- charakterystyki zespołów napędowych,
- ustalone warunki lotu (lot poziomy, wznoszenie, zakręty),
- prędkości: maksymalna, minimalna, wznoszenia, biegunowa prędkości wznoszenia, pułap,
- zasięg i długotrwałość lotu,
- eksperymentalne wyznaczanie osiągów,
- ograniczenia eksploatacyjne samolotów.
5. Dynamika lotu samolotu
- równania ruchu samolotu,
- ruchy krótko i długookresowe,
- wyważenie, stateczność i sterowność samolotu,
- układy automatycznego sterowania lotem.
6.Wybrane zagadnienia mechaniki lotu śmigłowców
- układy aerodynamiczne śmigłowców,
- osiągi śmigłowców,
- układy sterowania,
- wyważenie, stateczność i sterowność.
Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Zadania i przykłady dotyczące treści wykładu: dobór parametrów statku powietrznego w zależności od zadania do wykonania, przykładowe, uproszczone równania ruchu, wyznaczanie charakterystyk aerodynamicznych i osiągów samolotu. Analizy ograniczeń eksploatacyjnych. Opracowywanie wyników prób w locie.
- Metody oceny:
- Wykład: egzamin pisemny: 5 pytań otwartych dotyczących problematyki poruszanej na wykładzie, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 3 z tych pytań.
Ćwiczenia audytoryjne: zaliczane na podstawie średniej z dwóch kolokwiów.
Ocena integrowana z przedmiotu: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń.
Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z przedmiotu jest uzyskanie ocen pozytywnych z wykładu i ćwiczeń
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- A. Abłamowicz, W. Nowakowski: Podstawy aerodynamiki i mechaniki lotu 1980, Aprt.
R. Aleksandrowicz, W. Łucjanek, J. Maryniak: Mechanika lotu - Zbiór zadań z rozwiązaniami. Warszawa, Część I i II (Skrypt PW)
Z. Goraj: Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń - IL, Warszawa 2001.
W. Kurnik: Mechanika techniczna, OWPW, Warszawa 2000.
J. Lewitowicz: Podstawy eksploatacji statków powietrznych, Wydawnictwo ITWL, Warszawa 2001
J. Manerowski: Identyfikacja modeli dynamiki ruchu sterowanych obiektów latających. Askon, Warszawa 1999
K. Szumański: Teoria i badania śmigłowców w ujęciu symulacyjnym. IL, Warszawa 1999
K. Szabelski i in.: Wstęp do konstrukcji śmigłowców. WKiŁ, Warszawa 1995
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- 1. Posiada podstawową wiedzę o statkach powietrznych, ich rodzajach oraz przeznaczeniu. 2. Zna relacje między obciążeniami działającymi na statek powietrzny (SP) a parametrami ruchu i torem lotu 3.Umie opisać równaniami ruch samolotu w różnych stanach lotu, 4. Umie określić związki charakterystyk aerodynamicznych i napędu z osiągami 5. Posiada wiedzę o wyważaniu, stateczności i sterowności samolotu 6. Rozumie wpływ układów mechanizacji skrzydła na aerodynamikę i osiągi samolotu. 7. Zna w zakresie podstawowym problematykę mechanikę lotu.
Weryfikacja: Wykład: egzamin – część pisemna.
Ćwiczenia - 2 kolokwia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- 1. Umie opracować (w zakresie podstawowym) modele matematyczne nieustalonego lotu samolotu i podać sposób rozwiązania tych równań.
2. Umie dobrać parametry statku powietrznego w zależności od zadania do wykonania.
3. Posiada umiejętności analiz przebiegu lotu m.in. w oparciu o zapis pokładowych rejestratorów.
4. Umie przeprowadzić ocenę przebiegu lotu.
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna ćwiczenia - kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U24, Tr1A_U18, Tr1A_U11, Tr1A_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UK