- Nazwa przedmiotu:
- Eksploatacja statków powietrznych
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Anna Stelmach, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 26 godz., przygotowanie do kolokwiów 13 godz., konsultacje 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (20 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., konsultacje 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zna podstawy badania i modelowania ruchu statków powietrznych. Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu ogólnej charakterystyki i klasyfikacji środków transportu.
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 24 osób.
- Cel przedmiotu:
- Poznanie konstrukcji oraz funkcji głównych zespołów płatowców statków powietrznych, ich napędów i instalacji pokładowych.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
1. Wiadomości ogólne:
• układy aerodynamiczne SP a własności eksploatacyjne,
• podstawowe zespoły płatowców SP i napędów.
2. Rozwiązania konstrukcyjne:
• kadłubów samolotów i śmigłowców,
• napędów lotniczych,
• skrzydeł samolotów,
• praca konstrukcji cienkościnnych,
• wirników nośnych i śmigieł śmigłowców,
• podstawowe instalacje i wyposażenie SP.
3. Strategie eksploatacji SP
- Metody oceny:
- Wykład: egzamin pisemny, 5 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na co najmniej 3 z tych pytań . Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie oceny pozytywnej z egzaminu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- R. Cymerkiewicz: Budowa samolotów. WKiŁ, Warszawa 1992.
Z. Goraj: Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń. IL, Warszawa 2001.
J. Lewitowicz: Podstawy eksploatacji statków powietrznych. ITWL, Warszawa 2006
J. Manerowski: Identyfikacja modeli dynamiki ruchu sterowanych obiektów latających. Askon, Warszawa 1999.
A. Stelmach: Identyfikacja modeli matematycznych faz lotu samolotu. OWPW 2014.
K. Szumański: Teoria i badania śmigłowców w ujęciu symulacyjnym. IL, Warszawa 1999.
K. Szabelski i in.: Wstęp do konstrukcji śmigłowców. WKiŁ, Warszawa 1995.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- 1. Zna metody, narzędzia oraz procedury stosowane w procesie eksploatacji statków powietrznych w zależności od rodzaju i typu statku. 2. Posiadł wiedzę w zakresie rozwiązań konstrukcyjnych SP i doboru metod obsługi eksploatacyjnej układów i podukładów SP. 3. Zna różne układy aerodynamiczne statków powietrznych SP oraz ich własności eksploatacyjne 4. Zna podstawowe zespoły napędów lotniczych i ich funkcje 5. Zna rozwiązania konstrukcyjne płatowców. 6. Zna układy i konstrukcje podwozi SP. 7. Ma podstawową wiedzę o instalacjach i wyposażeniu SP. 8. Zna podstawowe systemy eksploatacji. 9. Zna podstawowe metody diagnostyki i aparaturę diagnostyczną.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- 1.Posiada umiejętności określenia metod i sposobów prowadzenia procesu eksploatacyjnego samolotu na podstawie typu samolotu i jego układu aerodynamicznego, rozwiązań konstrukcyjnych oraz zastosowanego napędu. 2. Umie dobrać aparaturę diagnostyczną do realizacji określonych zadań diagnostycznych. 3. Potrafi dobrać i zastosować materiały eksploatacyjne w zależności od danego zadania diagnostycznego.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U20, Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o