Nazwa przedmiotu:
Eksploatacja statków powietrznych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Anna Stelmach, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 26 godz., przygotowanie do kolokwiów 13 godz., konsultacje 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (20 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., konsultacje 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zna podstawy badania i modelowania ruchu statków powietrznych. Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu ogólnej charakterystyki i klasyfikacji środków transportu.
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 24 osób.
Cel przedmiotu:
Poznanie konstrukcji oraz funkcji głównych zespołów płatowców statków powietrznych, ich napędów i instalacji pokładowych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: 1. Wiadomości ogólne: • układy aerodynamiczne SP a własności eksploatacyjne, • podstawowe zespoły płatowców SP i napędów. 2. Rozwiązania konstrukcyjne: • kadłubów samolotów i śmigłowców, • napędów lotniczych, • skrzydeł samolotów, • praca konstrukcji cienkościnnych, • wirników nośnych i śmigieł śmigłowców, • podstawowe instalacje i wyposażenie SP. 3. Strategie eksploatacji SP
Metody oceny:
Wykład: egzamin pisemny, 5 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na co najmniej 3 z tych pytań . Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie oceny pozytywnej z egzaminu.
Egzamin:
tak
Literatura:
R. Cymerkiewicz: Budowa samolotów. WKiŁ, Warszawa 1992. Z. Goraj: Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń. IL, Warszawa 2001. J. Lewitowicz: Podstawy eksploatacji statków powietrznych. ITWL, Warszawa 2006 J. Manerowski: Identyfikacja modeli dynamiki ruchu sterowanych obiektów latających. Askon, Warszawa 1999. A. Stelmach: Identyfikacja modeli matematycznych faz lotu samolotu. OWPW 2014. K. Szumański: Teoria i badania śmigłowców w ujęciu symulacyjnym. IL, Warszawa 1999. K. Szabelski i in.: Wstęp do konstrukcji śmigłowców. WKiŁ, Warszawa 1995.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
1. Zna metody, narzędzia oraz procedury stosowane w procesie eksploatacji statków powietrznych w zależności od rodzaju i typu statku. 2. Posiadł wiedzę w zakresie rozwiązań konstrukcyjnych SP i doboru metod obsługi eksploatacyjnej układów i podukładów SP. 3. Zna różne układy aerodynamiczne statków powietrznych SP oraz ich własności eksploatacyjne 4. Zna podstawowe zespoły napędów lotniczych i ich funkcje 5. Zna rozwiązania konstrukcyjne płatowców. 6. Zna układy i konstrukcje podwozi SP. 7. Ma podstawową wiedzę o instalacjach i wyposażeniu SP. 8. Zna podstawowe systemy eksploatacji. 9. Zna podstawowe metody diagnostyki i aparaturę diagnostyczną.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
1.Posiada umiejętności określenia metod i sposobów prowadzenia procesu eksploatacyjnego samolotu na podstawie typu samolotu i jego układu aerodynamicznego, rozwiązań konstrukcyjnych oraz zastosowanego napędu. 2. Umie dobrać aparaturę diagnostyczną do realizacji określonych zadań diagnostycznych. 3. Potrafi dobrać i zastosować materiały eksploatacyjne w zależności od danego zadania diagnostycznego.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U20, Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o