Nazwa przedmiotu:
Ochrona lotnictwa cywilnego
Koordynator przedmiotu:
prof dr hab. inż. Jacek Skorupski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na zajęciach projektowych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 20 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć projektowych 1 godz.), przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego z wykładu 15 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 34 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (21 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na zajęciach projektowych 9 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 pkt. ECTS (45 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 9 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych 1 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 34 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób.
Cel przedmiotu:
Nabycie wiedzy dotyczącej zasad ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji oraz umiejętności projektowania prostych elementów systemu kontroli osób i bagażu w porcie lotniczym
Treści kształcenia:
Wykład: Ogólne wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Pojęcie aktu bezprawnej ingerencji. Przedmioty i substancje zabronione do przewozu. Zasady kontroli bezpieczeństwa osób, bagażu i towarów w porcie lotniczym. Urządzenia do kontroli bezpieczeństwa. Systemy komputerowe wspomaagjące proces kontroli bezpieczeństwa w terminalu. Czynnik ludzki w ochronie lotnictwa cywilnego. Metody oceny skuteczności i przepustowości elementów systemu kontroli bezpieczeństwa. Nowe trendy w podejściu do ochrony lotnictwa cywilnego. Ćwiczenia projektowe: Wybór, analiza i przedstawienie przez Studentów wybranych indywidualnie elementów systemu kontroli bezpieczeństwa osób i bagażu w porcie lotniczym, wraz z ich pogłębioną analizą, oceną skuteczności i przepustowości i dyskusją możliwych ulepszeń w zakresie rozwiązań technicznych i organizacyjnych.
Metody oceny:
Wykład: Kolokwium pisemne złożone z 5 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej 3 z tych pytań. Ćwiczenia projektowe: Prezentacja, analiza i dyskusja wybranego przypadku. Wymagane przedstawienie spójnego i logicznego omówienia proponowanych rozwiązań dla wybranego elementu systemu kontroli bezpieczeństwa. Ocena zintegrowana Średnia z ocen uzyskanych z wykładu i ćwiczeń projektowych. Wymagane zaliczenie obu części.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Uchroński P., Modelowanie procesów oceny bezpieczeństwa i przepustowości na lotniskach cywilnych, Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB, 2021 2) Siadkowski A., Przygotowanie kadr w ochronie lotnictwa cywilnego, Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB, 2015 3) Ustawa z dn. 3 lipca 2002 Prawo Lotnicze, Dz.U.2020.1970 4) Kozłowski M., Porty lotnicze – infrastruktura, eksploatacja i zarządzanie, OWPW, 2015 5) Skorupski J., Uchroński P., Dostosowanie systemu kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego do wielkości ruchu, Prace Naukowe PW - Transport, 114, 2016 6) Skorupski J., Wyzwania inżynierii ruchu lotniczego, OWPW, 2016 7) Artykuły naukowe dobrane do specyfiki omawianego zagadnienia projektowego
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Zna regulacje prawne, zasady organizacyjne, procedury, urządzenia oraz systemy komputerowe stosowane przy kontroli osób, bagażu i towarów w porcie lotniczym. Rozumie istotność czynnika ludzkiego w ochronie lotnictwa cywilnego. Zna podstawowe metody oceny skuteczności i przepustowości elementów systemu kontroli bezpieczeństwa. Zna nowe trendy w podejściu do ochrony lotnictwa cywilnego.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne złożone z 5 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej 3 z tych pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi wybrać, analizować i przedstawić elementy systemu kontroli bezpieczeństwa osób i bagażu w porcie lotniczym oraz dokonać ich pogłębionej analizy, oceny skuteczności i przepustowości, a także zaproponować ulepszenia w zakresie rozwiązań technicznych i organizacyjnych.
Weryfikacja: Prezentacja, analiza i dyskusja wybranego przypadku. Wymagane przedstawienie spójnego i logicznego omówienia proponowanych rozwiązań dla wybranego elementu systemu kontroli bezpieczeństwa.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U24, Tr1A_U18, Tr1A_U14
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Rozumie istotność ochrony lotnictwa cywilnego. Rozumie współzależność procesów kontroli w porcie lotniczym i bezpieczeństwa transportu lotniczego.
Weryfikacja: Aktywny udział w dyskusji podczas prezentacji przygotowanych przez innych studentów. Wymagane co najmniej 3 pogłębione udziały w dyskusji.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KR