Nazwa przedmiotu:
Systemy zabezpieczeń w portach lotniczych
Koordynator przedmiotu:
Dr hab. inż. Adam Rosiński, profesor uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Telekomunikacji w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na zajęciach projektowych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć projektowych 1 godz.), przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego z wykładu 9 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 20 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (21 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na zajęciach projektowych 9 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 pkt. ECTS (31 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 9 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych 1 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 20 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób.
Cel przedmiotu:
Poznanie systemów zabezpieczeń (systemy sygnalizacji włamania i napadu, systemy kontroli dostępu, systemy monitoringu wizyjnego, systemy ochrony obwodowej, integracja systemów), które są stosowane do zabezpieczenia portów lotniczych. Poznanie zasad projektowania systemów zabezpieczeń.
Treści kształcenia:
Wykład: Systemy zabezpieczeń portów lotniczych. Budowa i zasada działania systemów zabezpieczeń (systemy sygnalizacji włamania i napadu, systemy kontroli dostępu, systemy monitoringu wizyjnego, systemy ochrony obwodowej, integracja systemów), które są stosowane do zabezpieczenia portów lotniczych. Zasilanie rozproszonych systemów zabezpieczeń. Poznanie zasad projektowania systemów zabezpieczeń. Ćwiczenia projektowe: Opracowanie projektu zintegrowanego systemu zabezpieczeń portu lotniczego (Identyfikacja potrzeb budowy i wdrożenia systemu zabezpieczeń. Założenia projektowe. Opracowanie zintegrowanego systemu zabezpieczeń portu lotniczego. Wstępny kosztorys rozwiązania projektowego).
Metody oceny:
Wykład: ocena formująca - 1 kartkówka dotycząca wybranych zagadnień omawianych na wykładach; ocena podsumowująca - od 3 do 5 pytań na kolokwium pisemnym (ew. ustnym). Ponad 50% poprawnych odpowiedzi to ocena pozytywna. Ćwiczenia projektowe: ocena formująca - 1 kartkówka dotycząca wybranych zagadnień realizowanych podczas wykonywania projektu; ocena podsumowująca - ponad 50% poprawności wykonania projektu systemu zabezpieczeń portu lotniczego to ocena pozytywna. Ocena zintegrowana Ocena ogólna przedmiotu stanowi: 50% oceny z wykładu i 50 % oceny z projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Paś J., Rosiński A., Wiśnios M., Majda-Zdancewicz E., Łukasiak J.: Elektroniczne systemy bezpieczeństwa. Wprowadzenie do laboratorium, Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 2018. 2) Narodowy Program Ochrony Infrastruktury Krytycznej, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa 2020. 3) Kozłowski M., Porty lotnicze – infrastruktura, eksploatacja i zarządzanie, Preskrypt, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2015. 4) Hołyst B.: Terroryzm. Tom 1 i 2, Wydawnictwa Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: 1) Norma PN-EN 50131-1:2009: Systemy alarmowe – Systemy sygnalizacji włamania i napadu – Wymagania systemowe. 2) Normy obronne NO-04-A004-1÷9:2016. 3) Fischer R. J., Halibozek E. P., Walters D. C.: Introduction to Security, Butterworth-Heinemann, 2019. 4) Purpura P.: Security and Loss Prevention. An Introduction. Butterworth-Heinemann, 2018.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Zna budowę, zasadę działania i własności użytkowe systemów zabezpieczeń stosowanych w portach lotniczych.
Weryfikacja: Wykład: od 3 do 5 pytań na kolokwium pisemnym (ew. ustnym). Ponad 50% poprawnych odpowiedzi to ocena pozytywna.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Ma zaawansowaną wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w projektowaniu systemów zabezpieczeń stosowanych w portach lotniczych.
Weryfikacja: Wykład: od 3 do 5 pytań na kolokwium pisemnym (ew. ustnym). Ponad 50% poprawnych odpowiedzi to ocena pozytywna.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi wykorzystywać do formułowania i rozwiązywania zadań w zakresie projektowania systemów zabezpieczeń stosowanych w portach lotniczych odpowiednie metody analityczne oraz zastosować podejście systemowe.
Weryfikacja: Zajęcia projektowe: Ocena poprawności wykonania pracy projektowej systemów zabezpieczeń stosowanych w portach lotniczych. Ponad 50% poprawności wykonania projektu systemu zabezpieczeń portu lotniczego to ocena pozytywna.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł także w języku angielskim o zasadach projektowania systemów zabezpieczeń stosowanych w portach lotniczych.
Weryfikacja: Zajęcia projektowe: Ocena poprawności wykonania pracy projektowej systemów zabezpieczeń stosowanych w portach lotniczych. Ponad 50% poprawności wykonania projektu systemu zabezpieczeń portu lotniczego to ocena pozytywna.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o