Nazwa przedmiotu:
Drogi szynowe I (IK)
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Cezary Kraśkiewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BUIKM-ISP-0603
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 75 godz. = 3 ECTS: 30 godz. wykładu, 15 godz. ćwiczeń projektowych, 15 godz. wykonanie projektu, 5 godz. konsultacja i zaliczenie projektu, 10 godz. przygotowanie do egzaminu.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: 30 godz. wykładu, 15 godz. ćwiczeń projektowych, 5 godz. konsultacja i zaliczenie projektu.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 30 godz. = 2 ECTS: 15 godz. ćwiczeń projektowych, 15 godz. wykonanie projektu.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczenie z przedmiotów: Inżynieria komunikacyjna, Wytrzymałość materiałów.
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Opanowanie podstawowej wiedzy o drogach szynowych, jako obiektach budowlanych systemów transportu szynowego (kolej, metro, tramwaj) w zakresie konstrukcji tych dróg i układu geometrycznego ich trasy, oddziaływań pojazdów na tor i środowisko, a także o podstawowych zasadach ich projektowania, budowy i utrzymania.
Treści kształcenia:
Wykłady (30 godz.): - Droga szynowa jako element systemu transportu. - Oddziaływania na tor: podstawowe charakterystyki pojazdów szynowych, statyczne i dynamiczne oddziaływania pojazdu na tor, warunki wykolejenia, siły termiczne. - Konstrukcja dróg szynowych: funkcje i materiał elementów składowych w nawierzchniach podsypkowych i bezpodsypkowych (kolej, metro), konstrukcje torowisk tramwajowych. - Rozjazdy: konstrukcja i układy geometryczne rozjazdów kolejowych i tramwajowych, nawierzchnia torowa na obiektach inżynierskich. - Podstawy utrzymania dróg szynowych: wybrane technologie napraw torów i rozjazdów w drogach szynowych. Ćwiczenia (15 godz.): wykonanie dwóch zadań projektowych: Zad. 1 – podstawowe elementy układu geometrycznego trasy każdego z rodzajów drogi szynowej (kolej, metro, tramwaj) przy zadanych parametrach techniczno- eksploatacyjnych; opracowanie graficzne i opisowe elementów trasy (przechyłki, krzywe przejściowe, łuki poziome i pionowe, odwodnienie, pikietaż trasy). Zad. 2 – przekroje konstrukcyjne powiązane z układem geometrycznym trasy i zadanymi parametrami eksploatacyjnymi według zad. 1, określenie elementów składowych zgodnie ze stosowaną w drogach szynowych systematyką i terminologią oraz dotyczących ich wymagań materiałowych.
Metody oceny:
Wykłady: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi (możliwe jest ewentualne uzupełnienie odpowiedzi w formie egzaminu ustnego). Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie powyżej 50% punktów, ocena stopniowana co 10% ( >50% - ocena 3,0; >60% - ocena 3,5; >70% - ocena 4,0;>80% - ocena 4,5; >90% - ocena 5,0). Ćwiczenia: wykonanie zadań projektowych wraz z objaśnieniem przyjętych założeń szczegółowych i metody wykonania (tzw. obrona projektów). Zadania (1 - układ geometryczny trasy i 2 – konstrukcja) oceniane są punktowo, łącznie 30 punktów. Oceny: liczba punktów >15 ocena 3,0; >18 – ocena 3,5; >21- ocena 4,0; >24 – ocena 4,5 >27 – ocena 5,0.
Egzamin:
tak
Literatura:
Podręczniki: 1. S. Grulkowski, Z. Kędra, W. Koc, M.J. Nowakowski – Podręcznik „DROGI SZY-NOWE” – Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej – wersja elektroniczna: - http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf 2. Maria Bałuch; Podstawy dróg kolejowych. Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom 2001. 3. Drogi kolejowe; Praca zbiorowa pod red. J. Sysaka, PWN, 1982 (i wyd. późniejsze). 4. Kazimierz Towpik. Infrastruktura transportu szynowego. OWPW. 2004 Normy i przepisy: 5. Polska Norma PN-K-92009: Komunikacja miejska - skrajnia budowli, wymagania. 6. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10.09.1998 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowa-nie. Dziennik Ustaw nr 151 z dnia 15.12.1998. 7. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2.03.1999 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Dziennik Ustaw nr 43 z 1999, poz. 430 – w części dotyczącej torowisk tramwajowych. 8. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26.02.1996 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie. Dziennik Ustaw nr 33 z1996, poz. 144. 9. Wytyczne techniczne projektowania, budowy i utrzymania torów tramwajowych. Wy-dawnictwo Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska – Warszawa, 1983 (wersja elektroniczna na stronie ZDSz) 10. Standardy techniczne i Instrukcje wewnętrzne PKP PLK powołane na wykładach i ćwi-czeniach - http://www.plk-sa.pl/dla-klientow-i-kontrahentów/akty-prawne-i-przepisy/regulacje-wewnętrzne/.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Zakres ćwiczeń różni się częściowo od ćwiczeń dla specjalności Drogi Szynowe.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W1
Zna podstawy konstrukcji dróg szynowych, zasady kształtowania ich trasy oraz podstawowe procesy budowy i utrzymania infrastruktury torowej kolei, metra i tramwajów.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K1_W13, K1_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe: III.P6S_WG, P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U1
Umie interpretować ogólne zasady budownictwa w odniesieniu do dróg szynowych.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K1_U17, K1_U21, K1_U23
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UO

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K1
Potrafi interpretować oddziaływania pomiędzy pojazdem szynowym i drogą z uwagi na znaczenie transportu dla gospodarki i oddzaływanie na środowisko.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K1_K01, K1_K02, K1_K06, K1_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KR, I.P6S_KO, I.P6S_KK