- Nazwa przedmiotu:
- Modernizacja linii kolejowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Marek Pawlik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUDSZ-IZP-0603
- Semestr nominalny:
- 8 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: 15 godz. wykład, 15 godz. ćwiczenia projektowe, wykonanie i obrona projektu 15 godz., konsultacje 5 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 35 godz. = 1,5 ECTS: 15 godz. wykład, 15 godz. ćwiczenia projektowe, konsultacje 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: 15 godz. ćwiczenia projektowe, wykonanie i obrona projektu 15 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt20h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Opanowane treści przedmiotu Inżynieria
Komunikacyjna 1 i 2.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Opanowanie podstawowej wiedzy o prowadzeniu
prac modernizacyjnych linii kolejowych.
- Treści kształcenia:
- Planowanie prac modernizacyjnych, definiowanie potrzeb w zakresie zamknięć torowych i procedury ich uzyskiwania. Realizacja prac podczas prowadzenia ruchu kolejowego po sąsiednim torze. Fazowanie prac dla stacji kolejowych. Czasowe zmiany w systemach sterowania i zasilania dla zapewnienia bezpieczeństwa jazd pociągów i bezpieczeństwa prac modernizacyjnych. Prace realizowane w ramach przebudowy i w ramach modernizacji torów kolejowych. Rola i zadania zarządcy infrastruktury kolejowej, inżyniera kontraktu, wykonawcy, niezależnych jednostek oceniających (jednostek notyfikowanych, upoważnionych i oceniających ryzyko) w procesie modernizacji linii kolejowych. Uzyskiwanie decyzji Urzędu Transportu Kolejowego o zezwoleniu na przekazanie do eksploatacji oraz relacja pomiędzy zamykaniem inwestycji zgodnie z Ustawą o transporcie kolejowym i zgodnie z Ustawą prawo budowlane.
- Metody oceny:
- Wykłady: test pisemny z pytaniami zamkniętymi i pytaniami otwartymi. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie powyżej 50% punktów, ocena stopniowana co 10% (>50% - ocena 3,0; >60% - ocena 3,5; >70% - ocena 4,0; >80% - ocena 4,5; >90% - ocena 5,0). Ćwiczenia: wykonanie zadania projektowego. Zadanie oceniane są punktowo, łącznie 30 punktów. Oceny: liczba punktów >15 ocena 3,0; >18 – ocena 3,5; >21- ocena 4,0; >24 – ocena 4,5 >27 – ocena 5,0.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- - praca zbiorowa pod redakcją M. Pawlik "Interoperacyjność systemu kolei Unii Europejskiej, infrastruktura, sterowanie, energia, tabor", KOW, Warszawa 2015.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W1
- Posiada wiedzę o szczególnych rozwiązaniach w zakresie technologii i organizacji modernizacji linii kolejowych koniecznych zarówno ze względu
na prowadzenie prac modernizacyjnych podczas prowadzenia eksploatacji na sąsiednim torze (sąsiednich torach) oraz ze względu na szczególne uwarunkowania prawne zarówno wynikające z prawa polskiego jak i prawa
europejskiego.
Weryfikacja: zaliczenie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K1_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U1
- Umie w zgodzie z wymaganiami prawnymi zaplanować realizację działań koniecznych dla prawidłowego zamknięcia inwestycji zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym.
Weryfikacja: zaliczenie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K1_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U2
- Umie w zgodzie z wymaganiami prawnymi monitorować realizację działań koniecznych dla prawidłowego zamknięcia inwestycji zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym.
Weryfikacja: zaliczenie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K1_U19, K1_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UK, I.P6S_UU