Nazwa przedmiotu:
Metody komputerowe w inżynierii komunikacyjnej (IK, DS)
Koordynator przedmiotu:
Piotr Szagała, dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BUIKM-MZP-0305
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 44 godz. = 2 ECTS: wykłady 24 godz., bieżąca nauka 10 godz., przygotowanie do sprawdzianu (lub przygotowanie referatu) 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 24 godz. = 1 ECTS: wykłady.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 0 godz. = 0 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład24h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Poznanie nowoczesnych technik służących do wspomagania projektowania, budowy i utrzymania obiektów inżynierii komunikacyjnej (dróg samochodowych i szynowych).
Treści kształcenia:
Na kanwie procesu powstawania i eksploatacji ciągu komunikacyjnego wysokiej klasy przedstawienie zastosowania nowoczesnych technik w następujących zagadnieniach: • zebranie i przechowywanie informacji o terenie (fotogrametria lotnicza i satelitarna, skanery laserowe, GPS, systemy GIS), • wybór korytarza (ogólne zasady, zastosowanie metod heurystycznych, przykładowe rozwiązania), • numeryczny model terenu (zbieranie danych, zasady budowy i aproksymacji rzędnych), • szczegółowe określenie położenia osi (składanie z elementów, osie polinomialne, programy do projektowania geometrii), • optymalizacja (wg jednego kryterium, wielokryterialna, metody poszukiwania ekstremum, przykłady zastosowania w inżynierii komunikacyjnej), • wybór wariantu (analiza wielokryterialna), systemy oceny projektu (IHSDM), • modelowanie obiektów Na kanwie procesu powstawania i eksploatacji ciągu komunikacyjnego wysokiej klasy przedstawienie zastosowania nowoczesnych technik w następujących zagadnieniach: • zebranie i przechowywanie informacji o terenie (fotogrametria lotnicza i satelitarna, skanery laserowe, GPS, systemy GIS), • wybór korytarza (ogólne zasady, zastosowanie metod heurystycznych, przykładowe rozwiązania), • numeryczny model terenu (zbieranie danych, zasady budowy i aproksymacji rzędnych), • szczegółowe określenie położenia osi (składanie z elementów, osie polinomialne, programy do projektowania geometrii), • optymalizacja (wg jednego kryterium, wielokryterialna, metody poszukiwania ekstremum, przykłady zastosowania w inżynierii komunikacyjnej), • wybór wariantu (analiza wielokryterialna), systemy oceny projektu (IHSDM), • modelowanie obiektów.
Metody oceny:
• sprawdzian pisemny na ostatnich zajęciach lub • referat (przedstawiony w czasie zajęć + konspekt w formie pisemnej).
Egzamin:
nie
Literatura:
Wykłady, w formie prezentacji PowerPoint; tam też podana jest szczegółowa literatura do poszczególnych tematów.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W1
Ma ogólną wiedzę o zastosowaniu nowoczesnych technik w inżynierii komunikacyjnej.
Weryfikacja: sprawdzian zaliczeniowy.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_W05, K2_W07, K2_W10, K2_W14_IK
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_W, I.P7S_WG.o, III.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U1
Potrafi wykorzystać nowoczesne techniki stosowane w inżynierii komunikacyjnej
Weryfikacja: sprawdzian zaliczeniowy.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_U17_IK, K2_U19_IK, K2_U12, K2_U01, K2_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o, I.P7S_UU

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K1
Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: sprawdzian zaliczeniowy.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_K01, K2_K02, K2_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_K, I.P7S_KR, I.P7S_KK