Nazwa przedmiotu:
Inżynieria ruchu I
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Piotr Olszewski, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BUIKM-MZP-0407
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykłady 10 godz., ćwiczenia projektowe 14 godz., studia i przygotowanie do zaliczenia 11 godz., praca nad projektem 15 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 24 godz. = 1 ECTS: wykłady 10 godz., ćwiczenia projektowe 14 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 29 godz. = 1 ECTS: ćwiczenia projektowe 14 godz., praca nad projektem 15 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt14h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiadomości i umiejętności opanowane w ramach przedmiotu „Inżynieria komunikacyjna” (Studia I stopnia, rok II sem. 3 i 4).
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Przekazanie praktycznie użytecznej wiedzy służącej nabyciu umiejętności prawidłowego i efektywnego stosowania metod i środków organizacji i sterowania ruchem drogowym w projektowaniu i eksploatacji urządzeń komunikacyjnych.
Treści kształcenia:
Wykłady: 1. Przegląd podstaw inżynierii ruchu. 2. Współczesne cele i podejście do zagadnień organizacji ruchu i parkowania. 3. Użytkownicy dróg i pojazdy - charakterystyka systemu „droga-kierowca-pojazd”. 4. Metody i techniki badań ruchu. 5. Analizy i modele ruchu. 6. Podstawy analizy przepustowości: drogi dwupasowe, skrzyżowania z sygnalizacją. 7. Zarządzanie ruchem: cele i środki. 8. Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu, obliczanie programu sygnalizacji. 9. Potrzeby i organizacja parkowania. 10. Charakterystyka i organizacja ruchu pieszego i rowerowego. 11. Bezpieczeństwo ruchu drogowego i środki jego poprawy. Projekt: Przeprowadzenie inwentaryzacji skrzyżowania i pomiarów ruchu na jego wlotach. Projekt sterowania ruchem na skrzyżowaniu za pomocą sygnalizacji wraz z analizą przepustowości. Projekt czasowej organizacji ruchu.
Metody oceny:
Ocena pracy studenta na podstawie: • Sprawozdania z przeprowadzenia inwentaryzacji skrzyżowania i pomiarów ruchu na jego wlotach. • Projektu sterowania ruchem na skrzyżowaniu za pomocą sygnalizacji świetlnej. • Kolokwium zaliczeniowego.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz – „Inżynieria ruchu drogowego – teoria i praktyka”. WKiŁ, Warszawa 2008, [2] „Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną” – GDDKiA Warszawa 2004, [3] „Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej” – GDDKiA Warszawa 2004, [4] „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach” – Dz. U. RP, załącznik do nr 220, poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
Witryna www przedmiotu:
http://pele.il.pw.edu.pl/moodle/course/view.php?id=53
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W1
Zna podstawy inżynierii ruchu, współczesne cele i podejście do zagadnień organizacji ruchu i parkowania oraz charakterystykę systemu „droga-kierowca-pojazd”.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_W16_IK
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_W, I.P7S_WG.o
Charakterystyka W2
Zna metody i techniki badań ruchu, analizy i modele ruchu oraz podstawy analizy przepustowości dróg i skrzyżowań.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka W3
Zna cele i środki zarządzania ruchem, zasady obliczanie programu sygnalizacji świetlnej, zasady organizacja parkowania, organizacji ruchu pieszego i rowerowego oraz środki poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U1
Potrafi przeprowadzić inwentaryzację skrzyżowania i pomiary ruchu na jego wlotach.
Weryfikacja: Raport pisemny.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_U17_IK
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_U, I.P7S_UW.o
Charakterystyka U2
Potrafi wykonać projekt sterowania ruchem na skrzyżowaniu za pomocą sygnalizacji wraz z analizą przepustowości oraz wykonać projekt czasowej organizacji ruchu.
Weryfikacja: Raport pisemny.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K1
Potrafi prowadzić konsultacje społeczne dotyczące projektów organizacji ruchu.
Weryfikacja: Dyskusja w grupie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_K, I.P7S_KK