- Nazwa przedmiotu:
- Budowle podziemne II
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Anna Siemińska–Lewandowska, dr hab. inż. Monika Mitew-Czajewska, dr Rafał Kuszyk, mgr inż Urszula Tomczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Mosty i Budowle Podziemne
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUMBP-MZP-0408
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 100 godz. = 4 ECTS: wykład 24 godz., ćwiczenia projektowe 8 godz., przygotowanie i obrona projektu 20 godz., obliczenia komputerowe i weryfikacja obliczeń 20 godz., zapoznanie z literaturą 15 godz., przygotowanie i obecność na egzaminie 13 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 24 godz., ćwiczenia projektowe 8 godz., konsultacje projektu 8 godz., konsultacje obliczeń komputerowych 10 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 48 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia projektowe 8 godz., przygotowanie i obrona projektu 20 godz., obliczenia komputerowe i weryfikacja obliczeń 20 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład24h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt8h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu, student powinien zaliczyć następujące przedmioty: podstawy budownictwa podziemnego, geologię, wytrzymałość materiałów, mechanikę budowli i geotechnikę.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- W wyniku zaliczenia przedmiotu student nabywa wiedzę niezbędną do projektowania i wykonawstwa budowli podziemnych tzn. tuneli i podziemnych obiektów kubaturowych, tuneli drążonych tarczami zmechanizowanymi oraz znajomość technologii i podstaw projektowania głębokich wykopów w budownictwie komunikacyjnym i ogólnym.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1. Opanowywanie wód gruntowych w robotach podziemnych: wykonywanie sztucznej depresji zwierciadła wody gruntowej, sztuczne mrożenie gruntów - przykłady zastosowań, iniekcje niskociśnieniowe w celu uszczelnienia i/lub wzmocnienia gruntu, tunelowanie pod sprężonym powietrzem.
2. Metody tarczowe, klasyfikacja; tarcza niezmechanizowana - obudowa tubingowa; tarcze zmechanizowane (TBM) - tarcza zawiesinowa (SS), zasady zapewniania stateczności przodka, budowa, zasady funkcjonowania; tarcza wyrównywanych ciśnień gruntowych (EPB), zasady zapewniania stateczności przodka, budowa, zasady funkcjonowania; kryteria wyboru tarcz - techniczne, ekonomiczne; obudowa segmentowa tuneli wykonywanych za pomocą tarcz zmechanizowanych; niecka osiadania nad tunelami wykonywanymi metodami tarczowymi.
3. Budowa tuneli podwodnych metodą zatapiania prefabrykowanych segmentów.
4. Budowa tuneli metodą opuszczania segmentów tuneli w postaci kesonów.
5. Tunele pływające - wady i zalety.
6. Betony w budownictwie podziemnym.
Ćwiczenia projektowe:
Wykonanie projektu obudowy wykopu: koncepcja technologii realizacji, wybór optymalnych przekrojów charakterystycznych, ocena geologii i geotechniki, wymiarowanie ścian i obliczenia w każdej fazie realizacji – część rysunkowa i obliczeniowa.
- Metody oceny:
- Ocena pracy studenta na podstawie wykonanego projektu konsultowanego podczas semestru oraz obrony i kolokwium zaliczeniowego. Egzamin pisemny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Stamatello H. – Tunele i miejskie budowle podziemne;
[2] Bartoszewski, Lessaer – Tunele i przejścia podziemne w miastach;
[3] Jarominiak – Lekkie konstrukcje oporowe;
[4] Wiłun Z. – Zarys geotechniki;
[5] Warunki techniczne wykonywania ścian szczelinowych, wydanie III – Instytut Badawczy Dróg i Mostów;
[6] B.P. Metroprojekt: Wydzielenia geotechniczne i normowe wartości parametrów gruntów występujących w rejonie I linii metra w Warszawie;
[7] Thiel H. – Mechanika skał;
[8] Dembicki E. – Parcie, odpór i nośność gruntu;
[9] Siemińska-Lewandowska A. –Głębokie wykopy, projektowanie i wykonawstwo;
[10] Siemińska-Lewandowska A. – Przemieszczenia kotwionych ścian szczelinowych;
[11] Ou Ch. - Deep excavation. Theory and practice;
[12] Hajnal I., Marton J., Regele Z. - Construction of diaphragm walls;
[13] Puller M. - Deep excavation;
[14] Chapman D, Metje N., Stark A. - Introduction to Tunnel Construction;
[15] Tajduś A., Cała M., Tajduś K. Geomechanika w budownictwie podziemnym. Projektowanie i budowa tuneli;
[16] Prasa techniczna: Inżynieria i Budownictwo, Inżynieria Morska i geotechnika, Geoinżynieria Drogi Mosty Tunele;
[17] International technical press: Tunnels and Tunnelling, Tunnel, World Tunnelling, Gallerie e grandi opere sotterranee, Tunnels et espace soutterrain, Geomechaniecs and Tunnelling, GeoZone, Tunnelling journal, ATS Journal, Tunel;
[18] strona internetowa ITA-AITES (International Tunnelling Associacion) - www.ita-aites.org;
[19] normy.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W1
- Student ma wiedzę o metodach budowy i projektowaniu tuneli i podziemnych obiektów kubaturowych, zna normy i przepisy.
Weryfikacja: na podstawie egzaminu pisemnego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_W15_MBP, K2_W13, K2_W09, K2_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG.o, P7U_W, III.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U1
- Potrafi wybrać metodę budowy i zaprojektować obudowę tunelu.
Weryfikacja: na podstawie projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_U13, K2_U04, K2_U05, K2_U06, K2_U07, K2_U09, K2_U10, K2_U16_MBP, K2_U17_MBP, K2_U18_MBP, K2_U19_MBP, K2_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW.o, P7U_U, I.P7S_UO, III.P7S_UW.o, I.P7S_UU
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K1
- Potrafi współpracować z zespołem i rozumie jakie są oddziaływania budowli podziemnych na otoczenie.
Weryfikacja: w pracy nad projektem.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_K02, K2_K03, K2_K05, K2_K06, K2_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_K, I.P7S_KK, I.P7S_KO