- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy sterowania ruchem drogowym
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Tomasz Krukowicz, adiunkt, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu, Wydział Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., konsultacje 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 pkt. ECTS (10 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., konsultacje 1 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób.
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z przepisami dotyczącymi zarządzania ruchem i zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. Zapoznanie z zasadami oznakowania dróg i sterowania ruchem. Przedstawienie zagadnień inżynierii ruchu drogowego w ocenie przyczyn zdarzeń drogowych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Przepisy regulujące zarządzanie ruchem na drogach oraz zarządzanie bezpieczeństwem infrastruktury drogowej (z uwzględnieniem podstawowych miar wykorzystywanych podczas oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego).
Znaki drogowe – zasady stosowania.
Sygnalizacja świetlna – podstawowe definicje. Wymagania formalne i wymagania bezpieczeństwa ruchu.
Sygnalizacja świetlna – metody sterowania ruchem drogowym.
Krajowe orzecznictwo sądowe w zakresie oznakowania dróg i sygnalizacji świetlnej.
- Metody oceny:
- Opis metod oceniania dla poszczególnych form zajęć wraz z zasadami wystawiania oceny łącznej z przedmiotu.
Wykład:
Kolokwium pisemne. Termin podstawowy oraz termin poprawkowy. Zadawane jest 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0. Ocena z wykładu stanowi najlepszą ocenę ze wszystkich terminów kolokwium.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Podręcznik audytu BRD Załącznik 4 do Zarządzenia nr 13 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 27.05.2019 r. w sprawie przeprowadzania oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego i audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
2) Szczuraszek T., Bezpieczeństwo ruchu miejskiego, WKiŁ, 2008
3) Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKiŁ, ISBN: 978-83-206-1947-8
4) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm.).
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie stosowania oznakowania dróg i funkcjonowania sygnalizacji świetlną.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne. 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Treści w zakresie efektu umieszczane w pytaniach. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG.o, P6U_W
- Charakterystyka W02
- Posiada podstawową wiedzę na temat wpływu infrastruktury drogowej na powstawanie zdarzeń drogowych oraz opiniowanie zdarzeń drogowych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne. 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Treści w zakresie efektu umieszczane w pytaniach. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o