- Nazwa przedmiotu:
- Budowa pojazdów samochodowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Marek Guzek, profesor uczelni, Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., zapoznanie się z literaturą przedmiotu 15 godz., przygotowanie się do egzaminu 15 godz., przygotowanie się do kolokwium z ćwiczeń audytoryjnych 10 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,0 pkt, ECTS (50 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.),
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy konstrukcji środków transportu, Teoria ruchu pojazdów samochodowych.
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 30 osób.
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z budową pojazdów samochodowych jako całości i podzespołów ją tworzących. Uwaga jest zwrócona na rozwiązania konstrukcyjne elementów pojazdów, ich charakterystyki oraz wpływ na własności pojazdu w ruchu.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Klasyfikacja pojazdów, podstawowe cechy, parametry techniczne. Ogólna struktura konstrukcyjno-funkcjonalna pojazdów samochodowych i ich własności. Ogólne cechy konstrukcyjne samochodów osobowych, ciężarowych autobusów (w tym nadwozi). Układy przeniesienia napędu w zależności od źródła energii (układy spalinowe, hybrydowe i elektryczne). Elementy układu napędowego: sprzęgła główne; skrzynki biegów (mechaniczne, hydromechaniczne, cierne CVT); wały napędowe i przeguby; mosty napędowe (rodzaje mostów, przekładnie główne; mechanizmy różnicowe; półosie napędowe). Układy napędowe 4WD/AWD. Układ hamulcowy: hamulce robocze, awaryjne, postojowe, zwalniacze; rozdział sił hamowania na osie pojazdu; mechanizmy hamulcowe (tarczowe, bębnowe); układy uruchamiania hamulców; układy asystenckie wykorzystujące układ hamulcowy (typu ABS/ASR, ESC, BA, inne), układy „brake by wire”. Układ kierowniczy: zadania, parametry, kąty ustawienia kół i stabilizacja kół kierowanych; mechanizmy zwrotnicze; przekładnie kierownicze; układy „steer by wire”. Układ nośny i zawieszenie samochodu: zawieszenia zależne, niezależne; sztywność pionowa i kątowa zawieszenia; elementy sprężyste i tłumiące; zawieszenia pneumatyczne, hydropneumatyczne; zawieszenia aktywne.
Ćwiczenia audytoryjne:
Zadania, w których wykorzystywane są podstawowe obliczenia dotyczące głównych podzespołów podwozia pojazdu samochodowego: wybrane parametry konstrukcyjne sprzęgła głównego pojazdu, skrzynki biegów, przekładni głównej pojazdu, mechanizmu różnicowego; układu hamulcowego; układu kierowniczego, zawieszenia.
- Metody oceny:
- Wykład:
Egzamin w formie pisemnej i (uzupełniająco) ustnej. Część pisemna ma postać testu zawierającego pytania zamknięte i otwarte oceniane punktowo. Warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie pow. 50% maksymalnej liczby punktów.
Ćwiczenia audytoryjne:
Kolokwium pisemne, w postaci dwóch zadań obliczeniowych, dotyczących umiejętności wykonania prostych obliczeń za zakresu tematycznego ćwiczeń. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z kolokwium jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za oba zadania.
Ocena zintegrowana:
Pozytywna ocena zintegrowana jest uwarunkowana uzyskaniem pozytywnych ocen z egzaminu oraz z ćwiczeń audytoryjnych i jest średnią arytmetyczną oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Reimpell J., Betzler J.: Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, 2008r.
2) Jackowski J., Łęgiewicz Ł, Wieczorek M.: Samochody osobowe i pochodne. WKŁ 2011r.
3) Prochowski L., Żuchowski A.: Samochody ciężarowe i autobusy. Wydanie 4, uaktualnione, WKŁ 2016r.
4) Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne. Informator Techniczny Bosch. WKL 2010r.
6) Fic B.: Samochody elektryczne. Wydawnictwo KaBe, 2019r.
Literatura uzupełniająca:
1) Arczyński S.: Mechanika ruchu samochodu. WNT, 1994r.
2) Gabryelewicz M., Zając P.: Budowa pojazdów samochodowych, WKŁ, Warszawa 2019r.
3) Gabryelewicz M.: Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych. Budowa, obsługa, diagnostyka i naprawa cz. 1 i 2, WKiŁ, Warszawa 2018r.
4) Zieliński A.: Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych. Wydanie 3, uaktualnione, WKŁ, 2008
5) Reński A.: Bezpieczeństwo czynne samochodu. Zawieszenia oraz układy hamulcowe i kierownicze. OWPW, 2011r.
6) Schmidt T.: Pojazdy hybrydowe i elektryczne w praktyce warsztatowej. Budowa, działanie, podstawy obsługi. WKŁ, 2019r.
7) Wskazane na wykładzie i podczas ćwiczeń audytoryjnych zasoby internetowe lub artykuły z czasopism z zakresu przedmiotu
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada wiedzę ogólną na temat budowy pojazdów samochodowych, ich klasyfikacji oraz podstawowych własności; posiada wiedzę ogólną na temat głównych podzespołów wchodzących w skład pojazdów, w tym nadwozi.
Weryfikacja: Wykład - egzamin ; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- Posiada wiedzę na temat zespołów napędowych stosowanych w pojazdach samochodowych.
Weryfikacja: Wykład - egzamin; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W03
- Zna budowę oraz własności układów prowadzenia (hamulcowych i kierowniczych) i nośnych (zawieszenia) pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: Wykład - egzamin; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Posiada umiejętność pozyskiwania i interpretowania informacji z literatury z zakresu budowy pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: Wykład -- egzamin; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania obejmujące tematycznie ten efekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o
- Charakterystyka U02
- Potrafi poprawnie używać pojęć z zakresu budowy pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: Wykład --- egzamin; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania obejmujące tematycznie ten efekt.
Ćwiczenia audytoryjne – kolokwium pisemne; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za zadania obejmujące tematycznie ten efekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UK
- Charakterystyka U03
- Potrafi wykonać proste obliczenia parametrów konstrukcyjnych wybranych elementów pojazdu samochodowego.
Weryfikacja: Ćwiczenia audytoryjne – kolokwium pisemne; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za zadania obejmujące tematycznie ten efekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o