- Nazwa przedmiotu:
- Materiały eksploatacyjne w motoryzacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Andrzej Wolff, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., konsultacje 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 pkt. ECTS (10 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., konsultacje 1 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Silniki trakcyjne i ich źródła energii
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób.
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z materiałami stosowanymi w eksploatacji pojazdów samochodowych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Wprowadzenie do problematyki środków smarowych. Podstawy dot. tarcia, zużywania i smarowania. Rodzaje tarcia z udziałem smaru. Smarowanie hydrodynamiczne. Pojęcia lepkości i smarności. Podział środków smarowych wg. konsystencji (oleje, smary plastyczne, smary stałe). Przeróbka ropy naftowej. Otrzymywanie olejów bazowych. Dodatki uszlachetniające. Oleje syntetyczne. Technologie produkcji olejów mineralnych i syntetycznych. Oleje silnikowe – ich funkcje i właściwości. Klasyfikacja lepkościowa i jakościowa. Oleje przekładniowe – charakterystyka ogólna oraz klasyfikacja lepkościowa i jakościowa. Samochodowe smary plastyczne – klasy konsystencji oraz wskaźniki stabilności fizycznej i chemicznej. Smary stałe. Paliwa silnikowe i ich charakterystyka funkcjonalna. Przeróbka ropy naftowej na paliwa. Charakterystyka benzyny – podstawowe właściwości i parametry (np. liczba oktanowa). Charakterystyka olejów napędowych – podstawowe właściwości i parametry (np. liczba cetanowa). Płyny hamulcowe – wymagania i klasyfikacja. Płyny chłodzące – wymagania ogólne i skład. Preparaty służące do ochrony przed korozją i do konserwacji. Środki do mycia i pielęgnacji pojazdów. Utylizacja materiałów eksploatacyjnych.
- Metody oceny:
- Wykład:
W końcu semestru organizowane jest kolokwium. Ma ono formę pisemną stanowiącą albo test składający się z kilkunastu pytań zamkniętych, albo sprawdzian obejmujący kilka pytań otwartych (zwykle 3-4). Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie, co najmniej 51%.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) K. Baczewski, T. Kałdoński: Paliwa do silników o zapłonie iskrowym, WKŁ, Warszawa 2005;
2) K. Baczewski, T. Kałdoński: Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym, WKŁ, Warszawa 2008;
3) A. Podniało: Paliwa, oleje i smary w eksploatacji, WNT, Warszawa 2002;
4) W. Zwierzycki: Płyny eksploatacyjne do środków transportu drogowego, Charakterystyka funkcjonalna i ekologiczna, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań 2006.
Literatura uzupełniająca:
1) Z. Szlachta: Zasilanie silników wysokoprężnych paliwami rzepakowymi, WKŁ, Warszawa 2002.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Ma wiedzę o materiałach stosowanych w pojazdach samochodowych oraz o możliwości stosowania zamienników różnych materiałów.
Weryfikacja: Kolokwium w formie testu (kilkanaście pytań zamkniętych), albo sprawdzian (3-4 pytania otwarte). Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie co najmniej 51% w zakresie tematycznym efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- Ma wiedzę o procesach zachodzących w paliwach, olejach i smarach.
Weryfikacja: Kolokwium w formie testu (kilkanaście pytań zamkniętych), albo sprawdzian (3-4 pytania otwarte). Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie co najmniej 51% w zakresie tematycznym efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W03
- Zna możliwości utylizacji materiałów eksploatacyjnych.
Weryfikacja: Kolokwium w formie testu (kilkanaście pytań zamkniętych), albo sprawdzian (3-4 pytania otwarte). Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie co najmniej 51% w zakresie tematycznym efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W11, Tr1A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o, III.P6S_WG, I.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Posiada umiejętności doboru odpowiedniego materiału eksploatacyjnego.
Weryfikacja: Kolokwium w formie testu (kilkanaście pytań zamkniętych), albo sprawdzian (3-4 pytania otwarte). Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie co najmniej 51% w zakresie tematycznym efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U18, Tr1A_U09, Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o