- Nazwa przedmiotu:
- Ocena ekonomiczna rozwiązań dla flot samochodowych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Mariusz Wasiak, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 13 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 46 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz.), obrona pracy projektowej 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (21 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt. ECTS (57 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 46 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Ekonomika transportu.
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób.
- Cel przedmiotu:
- Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie ekonomicznego i wielokryterialnego porównywania rozwiązań dotyczących flot pojazdów samochodowych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Podstawy wielokryterialnego wspomagania decyzji (metoda punktowa, normalizacja ocen).
2. Dotyczące flot samochodowych regulacje podatku VAT oraz CIT i PIT.
3. Identyfikacja nakładów i kosztów początkowych w problemach decyzyjnych dotyczących flot samochodowych.
4. Rachunek zysków i strat oraz przepływy finansowe dla problemów decyzyjnych dotyczących flot samochodowych.
5. Koszt kapitału oraz wskaźniki finansowe oceny rozwiązań i metody wyceny wartości rezydualnej inwestycji.
Ćwiczenia projektowe:
Przygotowanie oceny wielokryterialnej z uwzględnieniem wskaźników finansowych dla wariantów rozwiązania dwóch problemów decyzyjnych dotyczących floty pojazdów samochodowych dotyczących dobory pojazdu oraz ustalenia okresu eksploatacji pojazdów lub doboru źródła finansowania pojazdów. Zakres analizy dla każdego z problemów decyzyjnych:
1. Nakłady inwestycyjne i koszty początkowe.
2. Rachunek Zysków i strat.
3. Przepływy pieniężne.
4. Wskaźniki oceny ekonomicznej rozwiązań.
5. Ocena wielokryterialna z uwzględnieniem wskaźników ekonomicznych oraz kryteriów jakościowych i ekologicznych.
- Metody oceny:
- Wykład: kolokwium obejmujące około 8 pytań otwartych, każde oceniane maksymalnie na 1 punkt. Wymagane jest zdobycie przynajmniej 55% punktów.
Ćwiczenia projektowe: Dwa zadania projektowe oceniane w skali 2,0 – 5,0. Ocena jest wystawiana przy uwzględnieniu poprawności i standardu wykonania zadania projektowego oraz prze¬biegu obrony pracy projektowej. Wymagana jest realizacja zadań projektowych bez grubych błędów oraz wykazanie się podczas ich obrony podstawową wiedzą w zakresie oceny wielokryterialnej oraz oceny ekonomicznej rozwiązań dotyczących flot samochodowych. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen z dwóch zadań projektowych.
Ocena zintegrowana: średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych form zajęć.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Rogowski W., Rachunek efektywności inwestycji. Wyzwania teorii i potrzeby praktyki, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa 2019.
2) Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
3) Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
Literatura uzupełniająca:
1) Wykorzystywanie samochodu osobowego w prowadzonej działalności – zmiany w podatkach dochodowych od 2019 roku, Objaśnienia podatkowe z dnia 9 kwietnia 2020 r.
2) Samochód w firmie, Infor PL S.A., 2021.
3) Wasiak M., Wybrane aspekty optymalizacji wielokryterialnej. Badania operacyjne i systemowe 2006. Metody i techniki, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, 109-116
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Absolwent zna i rozumie podstawy wielokryterialnego wspomagania decyzji oraz oceny ekonomicznej rozwiązań dotyczących flot pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu oraz ocena poprawności wykonania pracy projektowej i przebiegu jej obrony. Wymagane jest uzyskanie przynajmniej 55% punktów z kolokwium oraz wykazanie się zrozumieniem uwzględnionych w pracy projektowej metod i zasad.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W13, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG.o, P6U_W, I.P6S_WK
- Charakterystyka W02
- Absolwent zna dotyczące flot samochodowych regulacje prawne dotyczące podatku VAT oraz CIT i PIT.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu oraz ocena poprawności wykonania pracy projektowej i przebiegu jej obrony. Wymagane jest uzyskanie przynajmniej 55% punktów z kolokwium oraz wykazanie się zrozumieniem uwzględnionych w pracy projektowej regulacji prawnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W13, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WK, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Absolwent na potrzeby realizacji pracy projektowej potrafi pozyskiwać w szczególności dotyczące stanu prawnego informacje z literatury i innych źródeł, jak również integrować uzyskane informacje oraz dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania pracy projektowej w zakresie uwzględnienia obowiązujących zasad rozliczania używania samochodu osobowego w działalności gospodarczej oraz wskaźników oceny ekonomicznej wariantów. Wymagane jest uwzględnienie zasad zgodnych z obowiązującą interpretacją przepisów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U06, Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UU, I.P6S_UW.o
- Charakterystyka U02
- Absolwent, uwzględniając m.in. wskaźniki finansowe oceny rozwiązań i metody wyceny wartości rezydualnej inwestycji, potrafi dokonać analizy ekonomicznej oraz wielokryterialnej oceny wariantów rozwiązania ustalonego problemu decyzyjnego dotyczącego floty pojazdów samochodowych
Weryfikacja: Merytoryczna ocena poprawności wykonania pracy projektowej. Wymagane jest wykonanie pracy projektowej bez grubych błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U16, Tr1A_U14, Tr1A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o