Nazwa przedmiotu:
Innowacyjne technologie w budowie drogowych środków transportu
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Marek Guzek, profesor uczelni, Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 15 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą w zakresie wykładu 5 godz., przygotowanie się do zaliczenia wykładu 9 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych i zaliczeń 13 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz.)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,0 pkt ECTS (30 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 15 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych i zaliczeń 13 godz., konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Środki transportu.
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, zajęcia laboratoryjne: 12 osób.
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z budową współczesnych środków transportu drogowego. Uwaga jest zwrócona na innowacyjne technologie w rozwiązaniach konstrukcyjnych pojazdów i ich zespołów.
Treści kształcenia:
Wykład: Charakterystyka ogólna (w tym klasyfikacje) środków transportu drogowego. Ogólna struktura konstrukcyjno-funkcjonalna pojazdów samochodowych. Podstawowe funkcje, własności, charakterystyki głównych układów pojazdów samochodowych z omówieniem ich wpływu na właściwości ruchowe pojazdów oraz trendów rozwojowych: silników trakcyjnych, układów napędowych pojazdów hybrydowych i elektrycznych na tle układów klasycznych, układów nośnych (zawieszeń, kół jezdnych, inne elementów nośnych), układów prowadzenia (hamulcowych, kierowniczych). Zajęcia laboratoryjne: Określanie podstawowych parametrów masowo – geometrycznych samochodów. Doświadczalne (stanowiskowe) określanie charakterystyk trakcyjnych samochodu (silnika i sił na kołach napędowych pojazdu), doświadczalne określanie własności sprężysto – tłumiących zawieszenia samochodu, doświadczalne określanie wybranych własności układów prowadzenia samochodu.
Metody oceny:
Wykład: Podstawową formą zaliczenia wykładu jest kolokwium pisemne. Kolokwium obejmuje od 3 do 5 pytań otwartych. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z kolokwium jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za wszystkie pytania łącznie. Istnieje możliwość zwolnienia studenta z kolokwium pod warunkiem wygłoszenia referatu na wykładzie na wskazany temat inżynierski związany z budową drogowych środków transportu i aktywności na zajęciach. Zajęcia laboratoryjne: Odbycie wszystkich ćwiczeń, kolokwium ustne lub pisemne dla każdego z ćwiczeń (warunkiem zaliczenia jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za odpowiedzi na 2 pytania) oraz wykonanie i zaliczenie sprawozdania z każdego ćwiczenia przez zespół wykonujący ćwiczenie. Ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych z poszczególnych tematów). Ocena zintegrowana: Pozytywna ocena zintegrowana jest uwarunkowana uzyskaniem pozytywnych ocen z wykładu oraz z ćwiczeń laboratoryjnych i jest średnią arytmetyczną oceny z wykładu i oceny z ćwiczeń laboratoryjnych.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Reimpell J., Betzler J. Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, 2008r. 2) Jackowski J., Łęgiewicz Ł, Wieczorek M. Samochody osobowe i pochodne. WKŁ 2011r. 3) Prochowski L., Żuchowski A. Samochody ciężarowe i autobusy. Wydanie 4, uaktualnione, WKŁ 2016r. 4) Lozia Z. (red.): Diagnostyka samochodowa. Laboratorium. OWPW, Warszawa 2015r. 5) Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne. Informator Techniczny Bosch. WKL 2010r. 6) Fic B. Samochody elektryczne. Wydawnictwo KaBe, 2019r. Literatura uzupełniająca: 1) Gabryelewicz M., Zając P., Budowa pojazdów samochodowych, WKŁ, Warszawa 2019r. 2) Gabryelewicz M. Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych. Budowa, obsługa, diagnostyka i naprawa cz. 1 i 2, WKiŁ, Warszawa 2018r. 3) Zieliński A. Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych. Wydanie 3, uaktualnione, WKŁ, 2008 4) Reński A. Bezpieczeństwo czynne samochodu. Zawieszenia oraz układy hamulcowe i kierownicze. OWPW, 2011r. 5) Schmidt T., Pojazdy hybrydowe i elektryczne w praktyce warsztatowej. Budowa, działanie, podstawy obsługi. WKŁ, 2019r. 6) Wskazane na wykładzie i podczas ćwiczeń laboratoryjnych zasoby internetowe lub artykuły z czasopism z zakresu przedmiotu
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada wiedzę ogólną na temat budowy pojazdów samochodowych, ich klasyfikacji oraz podstawowych własności; posiada wiedzę ogólną na temat głównych podzespołów wchodzących w skład pojazdów.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z wykładu. Kolokwium obejmuje od 3 do 5 pytań otwartych. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z kolokwium jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% w zakresie tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Ma podstawową wiedzę na temat metod badań pojazdów samochodowych w zakresie wybranych parametrów opisujących ich własności.
Weryfikacja: Kolokwia pisemne lub ustne z ćwiczeń laboratoryjnych i sprawozdania z ich wykonania; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG.o, P6U_W

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Posiada umiejętność pozyskiwania oraz interpretacji informacji z literatury z zakresu budowy pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: Kolokwia pisemne lub ustne z ćwiczeń laboratoryjnych i sprawozdania z ich wykonania; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
Wykazuje się umiejętnością interpretowania wyników pomiarów wybranych wielkości związanych badaniami pojazdów.
Weryfikacja: Kolokwia pisemne lub ustne z ćwiczeń laboratoryjnych i sprawozdania z ich wykonania; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o