Nazwa przedmiotu:
Audyt dostępności innowacyjnych systemów transportu
Koordynator przedmiotu:
Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., przygotowanie się do egzaminu 11 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 pkt ECTS (41 godz., w tym: praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz.,., przygotowanie raportów z audytów poza godzinami zajęć 15 godz., konsultacje w zakresie zajęć 3 godz., przygotowanie się do obrony raportów z audytów 8 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
wiedza z projektowania uniwersalnego
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 30 osób.
Cel przedmiotu:
Poznanie przez studentów wiedzy dotyczącej oceny dostępności pojazdów i infrastruktury transportowej dla różnych grup użytkowników oraz nabycie umiejętności wykorzystania jej w audytach dostępności systemów transportowych.
Treści kształcenia:
Wykład: Podstawy teoretyczne dotyczące audytu. Potrzeby osób z ograniczoną sprawnością (czasową i stałą). Wymagania prawne dotyczące dostępności. Rodzaje dostępności: architektoniczna, cyfrowa, informacyjno-komunikacyjna. Wytyczne sporządzania audytu dostępności. Podstawy audytów dostępności cyfrowej - standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines 2.1.) Metody audytu. Przykładowe rozwiązania zwiększające dostępność pojazdów i infrastruktury transportowej. Ćwiczenia audytoryjne: Opracowanie metod audytu dostępności wybranych: obiektów infrastruktury transportowej, środka transportu publicznego; systemu informacyjno-komunikacyjnego. Wykonanie audytów. Wyciagnięcie wniosków i zaproponowanie rozwiązania zwiększającego dostępność.
Metody oceny:
Wykład: Egzamin pisemny składający się z 6 pytań otwartych, minimalne wymagania: udzielenie odpowiedzi na poziomie 51% na każde z pytań. Ćwiczenia audytoryjne Trzy audyty – ocena min. 3 z każdego z nich; Ocena zintegrowana: Ocena zintegrowana jest oceną średnią z ocen cząstkowych, czyli z egzaminu i ćwiczeń audytoryjnych
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Błaszak M., Przybylski Ł., Rzeczy są dla ludzi., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2010 2. „Europa bez barier. Europejska Strategia w sprawie niepełnosprawności 2010-2020" pdf 162 kb - Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno - Społecznego i Komitetu Regionów – Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności 2010-2020: Odnowione zobowiązanie do budowania Europy bez barier KOM(2010) 636. 3. Projektowanie dla wszystkich", Jolanta Budny - w serwisie Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji. 4. „Projektowanie bez barier – wytyczne", Kamil Kowalski - w serwisie Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji. 5. Program "Dostępność Plus" 2018-2023 6. Wytyczne WCAG Literatura uzupełniająca: 1.Bridger R., Introduction to ergonomics., (2008), CRC Press Taylor&Francis Group, 2. Preiser Wolfgang F.E, Universal Design. Handbook., McGraw Hill, 2001
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Student zna standardy dostępności systemów transportu
Weryfikacja: Egzamin – 3 pytania – min na zaliczenie 51% poprawnych odpowiedzi
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o, I.P6S_WK
Charakterystyka W02
Student ma wiedzę dotyczącą identyfikacji barier w infrastrukturze transportowej i środkach transportu
Weryfikacja: Egzamin – 3 pytania – min na zaliczenie 51% poprawnych odpowiedzi
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
Student zna zasady prowadzenia audytu dostępności systemów transportu
Weryfikacja: Egzamin – 3 pytania – min na zaliczenie 51% poprawnych odpowiedzi
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą zasad dostępności w prowadzeniu audytów systemów transportu
Weryfikacja: Pozytywna ocena raportów z audytów
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U18, Tr1A_U22
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
Student potrafi wykorzystać w procesie audytowania wiedzę i opinie końcowych użytkowników.
Weryfikacja: Pozytywna ocena raportów z audytów
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Student ma świadomość konieczności stosowania alternatywnych rozwiązań zapewniających dostępność systemów transportu
Weryfikacja: Pozytywna ocena raportów z audytów
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KO