Nazwa przedmiotu:
Badania oraz metody analizy ruchu i przewozów kolejowych
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Dariusz Pyza, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 13 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 46 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz.), obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (21 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt. ECTS (57 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 46 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób.
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z parametrami ruchowymi linii kolejowych. Uzyskanie wiedzy o przepustowości linii i stacji kolejowych, ich sposobu zwiększania oraz badaniach i analizach wielkości przewozów kolejowych. Nabycie umiejętności przygotowania analiz przewozowo-ruchowych linii kolejowych.
Treści kształcenia:
Wykład: Parametry ruchowe linii kolejowej i ich charakterystyka. Zdolność przepustowa linii kolejowej. Typy zdolności przepustowej linii kolejowej. Zdolność przepustowa szlaku dla pociągów posiadających jednakowe i niejednakowe charakterystyki. Zdolność przepustowa stacji kolejowej. Sposoby zwiększania zdolności przepustowej linii. Wpływ systemu ETCS na parametry ruchowe linii kolejowej. Jakość ruchu a przepustowość sieci kolejowej. Modele oceny przepustowości sieci kolejowej. Zdolność przewozowa linii kolejowej. Ocena jakości ruchu pociągów. Badania i analizy wielkości przewozów kolejowych. Prognozy ruchu pasażerskiego i towarowego na liniach kolejowych. Analizy możliwości zwiększenia przewozów kolejowych w różnych horyzontach czasowych. Metody analizy ruchu kolejowego. Analiza przewozowo-ruchowa linii kolejowej. Ćwiczenia projektowe: Opracowanie istniejącego obciążenia i zdolności przepustowej wybranej linii kolejowej. Analiza przewozowo-ruchowa wybranej linii kolejowej.
Metody oceny:
Wykład: Kolokwium pisemne, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania. Ćwiczenia projektowe: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0). Ocena zintegrowana: Ocena zintegrowana jest średnią ocen z kolokwium oraz zrealizowanego projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0).
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Dabrowa-Bajon M., Podstawy sterowania ruchem kolejowym: Funkcje, wymagania, zarys techniki. OWPW, Warszawa 2014. 2. International Union of Railway (UIC): UIC Leaflet 406: ‘Capacity’, 1st Edition. 2004. 3. Jacyna M., Gołebiowski P., Krześniak M., Szkopiński J., Organizacja ruchu kolejowego. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2019. 4. Nowosielski L., Organizacja przewozów kolejowych. Kolejowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1999. 5. Woch J., Narzędzia analizy efektywności i optymalizacji sieci kolejowej. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Wytyczne do budowy modeli mikrosymulacyjnych ruchu kolejowego w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP PLK S.A. – Biuro Planowania Strategicznego, Warszawa 10 marca 2015. 2. Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2011 r. nr 230 poz. 1372).
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
zagadnienia ogólne w zakresie podstawowych parametrów ruchowych linii kolejowej oraz potrafi je scharakteryzować.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
szczegółowe aspekty szacowania obciążenia i zdolności przepustowej linii kolejowej oraz badania i analizy wielkości przewozów kolejowych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
metody zwiększania zdolności przepustowej linii i stacji kolejowej oraz metody badań i analizy wielkości przewozów kolejowych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
dobierać źródła i pozyskiwać informacje przydatne w procesie przygotowania analizy przewozowo-ruchowej linii kolejowej dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Weryfikacja: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
ocenić przydatność metod i narzędzi służących do zwiększania zdolności przepustowej linii i stacji kolejowej oraz prowadzenia analiz przewozowo-ruchowych linii kolejowej.
Weryfikacja: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U22
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, P6U_U
Charakterystyka U03
używając właściwych metod, zgodnie z zadaną specyfikacją oszacować istniejące obciążenie i zdolność przepustową linii kolejowej oraz opracować analizę przewozowo-ruchową.
Weryfikacja: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka KS01
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w szczególności dotyczących szacowania istniejącego obciążenia i zdolności przepustowej wybranej linii kolejowej oraz analiz przewozowo-ruchowych.
Weryfikacja: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KK