Nazwa przedmiotu:
Interoperacyjność systemu kolei Unii Europejskiej
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Przemysław Ilczuk, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
80 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 32 godz., przygotowanie się do egzaminu 26 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (24 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób.
Cel przedmiotu:
Wprowadzenie w problematykę i opanowanie podstawowych zasad i pojęć z zakresu interoperacyjności systemu kolei
Treści kształcenia:
Treść przedmiotu obejmuje następujące zagadnienia: 1. Idea i geneza interoperacyjności 2. Wymagania zasadnicze 3. Cel wdrażania interoperacyjności (bariery techniczne, eksploatacyjne i formalne, korzyści z ich likwidacji), 4. Podsystemy systemu kolei i ich granice, 5. Składniki interoperacyjności, 6. Akty prawne oraz inne dokumenty krajowe i europejskie istotne z punktu widzenia interoperacyjności, o dyrektywa o interoperacyjności, o ustawa o transporcie kolejowym, o rozporządzenia UE - techniczne specyfikacje interoperacyjności, o rozporządzenia krajowe dotyczące interoperacyjności kolei, o hierarchia przepisów i standardów technicznych, o dostosowania instrukcji zarządcy infrastruktury w zakresie interoperacyjności Warunki stwierdzenia o interoperacyjności: linii kolejowej, pojazdu, pociągu oraz systemu kolei.
Metody oceny:
Egzamin pisemny zawierające około 3 do 10 pytań otwartych i zamkniętych obejmujących treści wykładu. 51% punktów zalicza.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Tekst mający znaczenie dla EOG) 2) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 21 kwietnia 2017 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei 3) Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym 4) Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” systemu kolei w Unii Europejskiej (Tekst mający znaczenie dla EOG) 5) Rozporządzenie Komisji (UE) NR 1299/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” systemu kolei w Unii Europejskiej (Tekst mający znaczenie dla EOG) 6) Rozporządzenie Komisji (UE) NR 1301/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Energia” systemu kolei w Unii (Tekst mający znaczenie dla EOG) 7) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor — lokomotywy i tabor pasażerski” systemu kolei w Unii Europejskiej Tekst mający znaczenie dla EOG Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, z dnia 27 grudnia 2012 r. w sprawie wykazu właściwych krajowych specyfikacji technicznych i dokumentów normalizacyjnych których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei (Dz. U. 2013 r., poz. 43). Zalecenia Komisji UE nr 2014/897/UE z dnia 5 grudnia 2014 r. w sprawie kwestii związanych z dopuszczaniem do eksploatacji i użytkowaniem podsystemów strukturalnych i pojazdów na podstawie dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE i 2004/49/WE. Literatura uzupełniająca: Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1303/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” systemu kolei w Unii Europejskiej. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1304/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Tabor kolejowy — hałas”, zmieniające decyzję 2008/232/WE i uchylające decyzję 2011/229/UE. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1305/2014 z dnia 11 grudnia 2014 r. (z późn. zm.) dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych wchodzącego w skład systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 62/2006. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013 z dnia 13 marca 2013 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor – wagony towarowe” systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2006/861/WE. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 454/2011 z dnia 5 maja 2011 r. (z późn. zm.) w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu Aplikacje telematyczne dla przewozów pasażerskich transeuropejskiego systemu kolei. Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/995 z dnia 8 czerwca 2015 r. zmieniające decyzję 2012/757/UE w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu „Ruch kolejowy” systemu kolei w Unii Europejskiej (Tekst mający znaczenie dla EOG) Szkopiński J., Kochan A., „Istota identyfikacji granic podsystemów w procesie certyfikacji infrastruktury kolejowej”, Prace naukowe PW, zeszyt XX, Transport 2017 r. Kochan, A., Konopiński, L., Ilczuk, P., Karolak, J.: Wymagania formalno-prawne dotyczące badania interfejsów w systemach sterowania ruchem kolejowym. Problemy Kolejnictwa, 2015, z. 168, str. 21-26. Europejski Trybunał Obrachunkowy, Sprawozdanie specjalne nr 13 z 2017 r. Luksemburg, https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR17_13/SR_ERTMS_RAIL_PL.pdf Praca pod red. dr inż. M. Pawlika, Interoperacyjność systemu kolei UE. Infrastruktura, sterowanie, energia, tabor. Wymagania europejskie i komplementarne wymagania polskie, 2017 Pawlik M., Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym przegląd funkcji i rozwiązań technicznych – od idei do wdrożeń i eksploatacji, wyd, KOW, Warszawa 2015
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Absolwent zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu interoperacyjności.
Weryfikacja: Egzamin; Około 3 do 10 pytań otwartych i zamkniętych obejmujących treści wykładu. Wymagane jest uzyskanie 51% poprawnych odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Absolwent zna i rozumie klasyfikację podsystemów i składników interoperacyjności.
Weryfikacja: Egzamin; Około 3 do 10 pytań otwartych i zamkniętych obejmujących treści wykładu. Wymagane jest uzyskanie 51% poprawnych odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
Absolwent zna i rozumie warunki stwierdzania interoperacyjności.
Weryfikacja: Egzamin; Około 3 do 10 pytań otwartych i zamkniętych obejmujących treści wykładu. Wymagane jest uzyskanie 51% poprawnych odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Absolwent potrafi poprawnie używać pojęć dotyczących interoperacyjności systemu kolei.
Weryfikacja: Egzamin; Około 3 do 10 pytań otwartych i zamkniętych obejmujących treści wykładu. Wymagane jest uzyskanie 51% poprawnych odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UK
Charakterystyka U02
Absolwent potrafi dobrać źródła literaturowe oraz informacje pozwalające na ocenę interoperacyjności.
Weryfikacja: Egzamin; Około 3 do 10 pytań otwartych i zamkniętych obejmujących treści wykładu. Wymagane jest uzyskanie 51% poprawnych odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o