Nazwa przedmiotu:
Inteligentne systemy transportowe w mieście
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Mirosław Siergiejczyk, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Telekomunikacji w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 13 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 46 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz.), obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (21 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt. ECTS (57 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 46 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości z elektroniki i systemów łączności.
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób.
Cel przedmiotu:
Poznanie metodyki tworzenia architektury ITS oraz podział architektury na poszczególne komponenty. Umiejętność opisu usług ITS w aglomeracjach miejskich. Umiejętność określania wymagań funkcjonalnych i opracowania rozwiązań dotyczących wdrażania usług ITS w obszarach miejskich.
Treści kształcenia:
Wykład: Omówienie istoty inteligentnych systemów transportowych. Podział funkcjonalny ITS. Cele i zadania Architektury ITS. Architektura europejskiego systemu inteligentnego transportu. Architektura logiczna ITS. Elementy architektury fizycznej ITS. Sieci transmisji danych w systemach ITS. Usługi ITS dla obszarów miejskich. Zaawansowane systemy zarządzania ruchem drogowym (monitorowanie ruchu, zarządzanie zdarzeniami, priorytety dla transportu publicznego, zarządzanie zdarzeniami, rozpowszechnianie informacji o ruchu). Zarządzanie pojazdami transportu publicznego. Inteligentne skrzyżowania i bezpieczeństwo słabszych uczestników ruchu drogowego. Monitorowanie warunków pogody i środowiska i systemy monitorowania wizyjnego. Bezpieczeństwo w miejskim transporcie publicznym Przykłady wdrożenia miejskich rozwiązań ITS w Polsce. Ćwiczenia projektowe: Opracowanie projektu wdrożenie usług i rozwiązań ITS dla wybranym obszarze miasta. Zakres tego opracowania: wybór obszaru (obiektu) jego lokalizacja, analiza potrzeb użytkowników na usługi ITS w wybranej lokalizacji, opracowanie diagramu przepływu danych i schematu logicznego systemu, opracowanie schematu fizycznego systemu ITS (liczba proponowanych urządzeń, rozmieszczenie urządzeń, opis połączeń i okablowanie wraz z uzasadnieniem), opis użytych technologii, protokołów, systemów operacyjnych i aplikacji wraz z uzasadnieniem. Do opracowania części projektu będą wykorzystanie aplikacje WEB europejskiej architektury Frame: Browsing Tool i Selection Tool.
Metody oceny:
Wykład: Zasady oceniania pisemnego zaliczenia wykładu. Każde z 5 pytań oceniane w skali 0-10 pkt.: ocena 2,0 – mniej niż 26 punktów; ocena 3,0 od 26 do 30 punktów; ocena 3,5 do 31 do 35 punktów; ocena 4,0 od 36 do 40 punktów; ocena 4,5 od 41 do 45 punktów; ocena 5,0 od 46 punktów. Zajęcia projektowe: Zasady oceniania projektu. Każde z 5 zagadnień do wykonania i przedstawiania w dokumentacji projektowej oceniane jest w skali 0-10 pkt.: ocena 2,0 – mniej niż 26 punktów; ocena 3,0 od 26 do 30 punktów; ocena 3,5 do 31 do 35 punktów; ocena 4,0 od 36 do 40 punktów; ocena 4,5 od 41 do 45 punktów; ocena 5,0 od 46 punktów. Ocena zintegrowana: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną 50% oceny z wykładu i 50% oceny z projektu. Z tym, że, ocena końcowa będzie pozytywna tylko, gdy oceny (z wykładu i projektu) będą pozytywne.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Adamski A. Inteligentne systemy transportowe. Uczelniane Wydawnictwo Naukowo Techniczne Marzena Banach M.: Od inteligentnego transportu do inteligentnych miast. Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa 2020 2) Banach M.: Od inteligentnego transportu do inteligentnych miast. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020. 3) Bossom R., Jesty P. Davies G., “European ITS Framework Architecture - Functional Viewpoint”, 2004; 4) Chowdhury M. A., Sadek A.: Fundamentals of Intelligent Transportation Systems Planning. Artech House ITS Library. Boston, London 2003; 5) Modelewski K. Inteligentny transport. Wyd. Poligraf 2018, 6) Stawasz D, Sikora-Fernandez D.: Koncepcja smart city na tle procesów i uwarunkowań rozwoju współczesnych miast. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016, 7) https://www.cupt.gov.pl/wdrazanie-projektow/its/publikacje (Podręcznik nr 1 - Opis metodyki opracowania architektury ITS). Literatura pomocnicza 1) Federal Highway Administration, USDoT, “Systems Engineering for Intelligent Transportation Systems. An introduction for Transportation Professionals”, 2007; 2) Kasprzak W., Olszewski P.: Architektura informatyczna systemów ITS. Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki 2011 3) Klein L.A.: Sensor Technologies and date requirements for ITS. Artech Hause, ITS Library, 2001; 4) Litwin. M. „The role of Intelligent Transportation Systems (ITS) National Architecture and standards – the Canadian Experience”, IV Konferencja Naukowo-Techniczna, Poznań, 2003; 5) http://ops.fhwa.dot.gov/publications/publications.htm; 6) Strona Internetowa Architektury FRAME http://frame-online.net/; 7) Strona Internetowa Architektury USA http://www.iteris.com/itsarch/,
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl/twt
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą Inteligentnych systemów transportowych w miastach.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej. Wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na co najmniej na połowę pytań z danego zagadnienia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Zna metody, techniki, narzędzia oraz wymagania stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich charakterystycznych dla potrzeb wdrażania i funkcjonowania Inteligentnych systemów transportowych w miastach.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej. Wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na co najmniej na połowę pytań z danego zagadnienia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, zasobów informacji patentowej i innych wiarygodnych źródeł, a także integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Weryfikacja: Ocena aktywności podczas zajęć. Ocena opracowanej dokumentacji projektowej - raport pisemny.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
Potrafi poprawnie używać pojęć z zakresu miejskich Inteligentnych systemów transportowych.
Weryfikacja: Ocena aktywności podczas zajęć. Ocena opracowanej dokumentacji projektowej - raport pisemny.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UK

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w szczególności dotyczących rozwiązań miejskich systemów ITS.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej. Wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na co najmniej na połowę pytań z danego zagadnienia. Ocena opracowanej dokumentacji projektowej - raport pisemny.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KK