Nazwa przedmiotu:
Harmonogramowanie pracy transportu miejskiego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Tomasz Krukowicz, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
110 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 13 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 57 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz.), obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (30 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 18 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,0 pkt. ECTS (77 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 18 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 57 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Systemy transportu miejskiego, Regulacje prawne w transporcie publicznym, Planowanie transportu miejskiego
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób.
Cel przedmiotu:
Uzyskanie wiedzy z zakresu konstruowania rozkładów jazdy w transporcie miejskim. Poznanie zasad synchronizacji liniowej i przesiadkowej linii komunikacyjnych. Nabycie umiejętności przygotowania rozkładu jazdy w oparciu o czas pracy kierowców komunikacji miejskiej oraz zaprojektowania synchronizacji liniowej i przesiadkowej linii w sieci komunikacyjnej.
Treści kształcenia:
Wykład: Konstruowanie rozkładów jazdy. Prędkość komunikacyjna. Ustawa o czasie pracy kierowców. Przerwa kierowcy w rozkładzie jazdy. Budowa rozkładu jazdy brygadowego, liniowego i sieci komunikacyjnej. Ustalanie miesięcznych grafików pracy kierowców. Zasady synchronizacji liniowej linii komunikacyjnych. Zasady synchronizacji przesiadkowej linii komunikacyjnych. Optymalizacja obsługi połączeń pod kątem czasu pracy kierowców. Zajęcia projektowe: 1. Budowa rozkładu jazdy w oparciu o czas pracy kierowców komunikacji miejskiej. 2. Synchronizacja liniowa i przesiadkowa linii w sieci komunikacyjnej.
Metody oceny:
Wykład: Kolokwium pisemne, 4 pytania otwarte po 3 punkty każde, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% + 1 punktu ze wszystkich kolokwiów wykładowych oraz z każdego z osobna co najmniej 33% możliwych do otrzymania punktów. Zadanie projektowe: Ocena wykonanego projektu uwzględniająca następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektów sprawdzającą posiadaną wiedzę.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Madej B., Pruciak K., Madej R. Publiczny transport miejski. Zasady tworzenia rozkładów jazdy. Biblioteka Akademii Transportu i Przedsiębiorczości, Warszawa 2015. 2) Kisielewski P., Ulman B. Planowanie rozkładów jazdy komunikacji miejskiej w aspekcie punktualności i synchronizacji kursów, Autobusy 12/2016, str. 648-563. 3) Ustawa z dnia 16 kwietnia 2014 r. o czasie pracy kierowców wraz z późniejszymi zmianami, Dz. U. 2004 nr 92 poz. 879. Literatura uzupełniająca: 1) Fonseca J.F.P. Timetable integration in public transport planning, PhD Thesis, Technical University of Denmark, 2019
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma wiedzę teoretyczną w zakresie konstruowania rozkładów jazdy w transporcie miejskim.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 4 pytania otwarte po 3 punkty każde, treści efektu w zakresie pytań zaliczeniowych, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% + 1 punktu ze wszystkich kolokwiów wykładowych oraz z każdego z osobna co najmniej 33% możliwych do otrzymania punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Ma podstawową wiedzę o synchronizacji liniowej i przesiadkowej linii komunikacyjnych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 4 pytania otwarte po 3 punkty każde, treści efektu w zakresie pytań zaliczeniowych, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% + 1 punktu ze wszystkich kolokwiów wykładowych oraz z każdego z osobna co najmniej 33% możliwych do otrzymania punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych aspektów harmonogramowania pracy transportu miejskiego.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 4 pytania otwarte po 3 punkty każde, treści efektu w zakresie pytań zaliczeniowych, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% + 1 punktu ze wszystkich kolokwiów wykładowych oraz z każdego z osobna co najmniej 33% możliwych do otrzymania punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi sporządzać opisy techniczne oraz obliczenia i rysunki projektów w języku polskim, zachowując właściwą formę technicznej dokumentacji projektowej w warstwie opisowej, tabelarycznej i rysunkowej.
Weryfikacja: Ocena efektu uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektów sprawdzającą posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UK
Charakterystyka U02
Potrafi koordynować prowadzone przez siebie prace projektowe z pracami innych uczestników procesu projektowego.
Weryfikacja: Ocena efektu uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektów sprawdzającą posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UO