- Nazwa przedmiotu:
- Harmonogramowanie pracy transportu miejskiego
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Tomasz Krukowicz, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 110 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 13 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 57 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz.), obrona pracy projektowej 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (30 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 18 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,0 pkt. ECTS (77 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 18 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 57 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Systemy transportu miejskiego, Regulacje prawne w transporcie publicznym, Planowanie transportu miejskiego
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób.
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie wiedzy z zakresu konstruowania rozkładów jazdy w transporcie miejskim. Poznanie zasad synchronizacji liniowej i przesiadkowej linii komunikacyjnych. Nabycie umiejętności przygotowania rozkładu jazdy w oparciu o czas pracy kierowców komunikacji miejskiej oraz zaprojektowania synchronizacji liniowej i przesiadkowej linii w sieci komunikacyjnej.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Konstruowanie rozkładów jazdy. Prędkość komunikacyjna. Ustawa o czasie pracy kierowców. Przerwa kierowcy w rozkładzie jazdy. Budowa rozkładu jazdy brygadowego, liniowego i sieci komunikacyjnej. Ustalanie miesięcznych grafików pracy kierowców. Zasady synchronizacji liniowej linii komunikacyjnych. Zasady synchronizacji przesiadkowej linii komunikacyjnych. Optymalizacja obsługi połączeń pod kątem czasu pracy kierowców.
Zajęcia projektowe:
1. Budowa rozkładu jazdy w oparciu o czas pracy kierowców komunikacji miejskiej.
2. Synchronizacja liniowa i przesiadkowa linii w sieci komunikacyjnej.
- Metody oceny:
- Wykład:
Kolokwium pisemne, 4 pytania otwarte po 3 punkty każde, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% + 1 punktu ze wszystkich kolokwiów wykładowych oraz z każdego z osobna co najmniej 33% możliwych do otrzymania punktów.
Zadanie projektowe:
Ocena wykonanego projektu uwzględniająca następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektów sprawdzającą posiadaną wiedzę.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Madej B., Pruciak K., Madej R. Publiczny transport miejski. Zasady tworzenia rozkładów jazdy. Biblioteka Akademii Transportu i Przedsiębiorczości, Warszawa 2015.
2) Kisielewski P., Ulman B. Planowanie rozkładów jazdy komunikacji miejskiej w aspekcie punktualności i synchronizacji kursów, Autobusy 12/2016, str. 648-563.
3) Ustawa z dnia 16 kwietnia 2014 r. o czasie pracy kierowców wraz z późniejszymi zmianami, Dz. U. 2004 nr 92 poz. 879.
Literatura uzupełniająca:
1) Fonseca J.F.P. Timetable integration in public transport planning, PhD Thesis, Technical University of Denmark, 2019
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Ma wiedzę teoretyczną w zakresie konstruowania rozkładów jazdy w transporcie miejskim.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 4 pytania otwarte po 3 punkty każde, treści efektu w zakresie pytań zaliczeniowych, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% + 1 punktu ze wszystkich kolokwiów wykładowych oraz z każdego z osobna co najmniej 33% możliwych do otrzymania punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- Ma podstawową wiedzę o synchronizacji liniowej i przesiadkowej linii komunikacyjnych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 4 pytania otwarte po 3 punkty każde, treści efektu w zakresie pytań zaliczeniowych, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% + 1 punktu ze wszystkich kolokwiów wykładowych oraz z każdego z osobna co najmniej 33% możliwych do otrzymania punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W03
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych aspektów harmonogramowania pracy transportu miejskiego.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 4 pytania otwarte po 3 punkty każde, treści efektu w zakresie pytań zaliczeniowych, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% + 1 punktu ze wszystkich kolokwiów wykładowych oraz z każdego z osobna co najmniej 33% możliwych do otrzymania punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi sporządzać opisy techniczne oraz obliczenia i rysunki projektów w języku polskim, zachowując właściwą formę technicznej dokumentacji projektowej w warstwie opisowej, tabelarycznej i rysunkowej.
Weryfikacja: Ocena efektu uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektów sprawdzającą posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UK
- Charakterystyka U02
- Potrafi koordynować prowadzone przez siebie prace projektowe z pracami innych uczestników procesu projektowego.
Weryfikacja: Ocena efektu uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektów sprawdzającą posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UO