Nazwa przedmiotu:
Budżet i finansowanie transportu miejskiego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Milena Gołofit-Stawińska, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 26 godz., przygotowanie się do kolokwiów 14 godz., konsultacje 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (20 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., konsultacje 2 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak.
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 30 osób.
Cel przedmiotu:
Zaznajomienie studentów z aspektem finansowym funkcjonowania transportu miejskiego.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Budżet miasta – struktura wydatków i wpływów z transportu. Dotowanie transportu przez jst. 2. Wozokilometr i rozliczanie pracy operatorów transportu publicznego. 3. Struktury przychodów i wydatków operatorów i organizatorów transportu. 4. Budżety miast w aspekcie transportu samochodowego i rowerowego. Inwestycje i utrzymanie. 5. Fundusze UE wspierające transport. 6. Analiza kosztów i korzyści. Rodzaje kosztów. Rodzaje korzyści. Analiza ekonomiczna. Wskaźniki NPV, IRR, B/C. Koszt eksploatacji pojazdów, strat czasu, wypadków, emisji zanieczyszczeń i hałasu. 7. Analiza finansowa. 8. Ocena ryzyka: analiza wrażliwości i analiza ryzyka. Ćwiczenia audytoryjne: Obliczenia na formularzach analizy kosztów i korzyści (obliczenia kosztów i korzyści dla projektów w sektorze transportu publicznego, drogowego i kolejowego).
Metody oceny:
Wykład: Zaliczenie pisemne w formie testu zawierającego pytania zamknięte oceniane punktowo. Warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie 50%+1 punkt za wszystkie pytania łącznie. Ćwiczenia audytoryjne: Zaliczenie pisemne składające się z zadań otwartych, dotyczących zagadnień poruszanych na ćwiczeniach. Dopuszczalne jest stosowanie kalkulatorów. Warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie 50%+1 punkt za wszystkie pytania łącznie. Ocena zintegrowana: Zaliczenie przedmiotu jest uwarunkowane uzyskaniem pozytywnej oceny z wykładu i ćwiczeń. Ocena łączna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen z wykładu i ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Niebieskie Księgi UE z zakresu transportu 2) Dydkowski G., Tomanek R.: Charakterystyka transportu zbiorowego w małych i średnich miastach w Polsce. W: Małe miasta a rozwój lokalny i regionalny. Red. K. Heffner. Wydawnictwo AE, Katowice 2005. 3) Dydkowski G.: Publiczne finansowanie miejskiego transportu zbiorowego w największych miastach w Polsce - Analiza porównawcza, Artykuł naukowy. 4) Tomanek R.: Funkcjonowanie transportu. Akademia Ekonomiczna, Katowice 2004.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada wiedzę dotyczącą struktury wydatków i wpływów z transportu w budżecie miasta. Posiada wiedzę dotyczącą dotowania transportu (funduszy wspierających transport). Posiada wiedzę dotyczącą elementarnej analizy finansowej oraz zasad oceny efektywności inwestycji. Potrafi ocenić ryzyko inwestycji transportowych na podstawie analizy wrażliwości i analizy ryzyka.
Weryfikacja: Wykład - zaliczenie pisemne w formie testu; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W13, Tr1A_W08, Tr1A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WK, I.P6S_WG.o, III.P6S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi wykonać podstawową analizę kosztów i korzyści dla projektów w sektorze transportu publicznego, drogowego i kolejowego.
Weryfikacja: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne w formie zadań otwartych; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U16
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka KS01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: Rozmowa ustna.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KK