Nazwa przedmiotu:
Sterowanie ruchem w transporcie miejskim
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Tomasz Krukowicz, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
110 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 48 godz., przygotowanie się do egzaminu 22 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (40 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 18 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 30 osób.
Cel przedmiotu:
Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu podstawowych metod i zasad projektowania sterowania ruchem drogowym.
Treści kształcenia:
Wykład: Rozwój metod i urządzeń sterowania ruchem drogowym. Podstawowe definicje. Model matematyczny sterowania. Czasy międzyzielone, sygnały minimalne, sterowanie dopuszczalne Sygnały świetlne i sygnalizatory. Priorytet dla transportu publicznego. Koordynacja sygnalizacji świetlnej Ćwiczenia audytoryjne: Etapy wykonywania projektu sygnalizacji świetlne. Obliczenia i przykłady. Algorytm sterowania ruchem.
Metody oceny:
Wykład: Ocena końcowa wystawiana jest jako najwyższa z ocen uzyskanych z poszczególnych terminów egzaminu.. Ćwiczenia audytoryjne: Ocena końcowa wystawiana jest jako najwyższa z ocen uzyskanych z poszczególnych terminów kolokwium. Ocena zintegrowana: Ocena zintegrowana jest wystawiana jako średnia z ocen z wykładu i z ćwiczeń audytoryjnych.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Allsop R.E., Tracz M.: „Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną”. WKiŁ 1990 2. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: „Inżynieria ruchu”. WKiŁ 1989, 1997 3. Dobiecki A., Użdalewicz Z.: „Poradnik organizatora ruchu drogowego. Organizacja ruchu w miastach”, WKiŁ Warszawa 1985 4. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011 5. Husch D., Albeck J.: “Intersection Capacity Utilization” Trafficware Corporation, 2003; 6. Husch D., Albeck J.: “Synchro Traffic Signal Software – User Guide” Trafficware Corporation, 1993 - 2003; 7. Inose H., Hamada T., “Road Traffic Control” University of Tokyo Press, 1975 8. Leśko M., Guzik J.: „Sterowanie ruchem drogowym – sygnalizacja świetlna i detektory ruchu pojazdów” Wyd. Politechniki Śląskiej 2000; 9. Sambor A.: „Priorytety w ruchu dla pojazdów komunikacji miejskiej”, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Warszawa 1999 10. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm.). poz. 2311.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą zasad sterowania ruchem drogowym. Zna wielkości niezbędne do wyznaczenia programów sygnalizacji i oceny efektywności ich funkcjonowania. Posiada podstawową wiedzę w zakresie sterowania akomodacyjnego, koordynacji sygnalizacji świetlnej oraz priorytetów dla transportu publicznego.
Weryfikacja: Egzamin pisemny. 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Treści w zakresie efektu umieszczane w pytaniach. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskiwać informacje niezbędne do wykonania projektu sygnalizacji świetlnej.
Weryfikacja: Egzamin pisemny. 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Treści w zakresie efektu umieszczane w pytaniach. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0. Kolokwium pisemne. 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Treści w zakresie efektu umieszczane w pytaniach. Ocena z kolokwium stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
Potrafi w podstawowym zakresie oceniać efektywność rozwiązań sygnalizacji dla skrzyżowań i dobierać właściwe rozwiązania.
Weryfikacja: Egzamin pisemny. 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Treści w zakresie efektu umieszczane w pytaniach. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0. Kolokwium pisemne. 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Treści w zakresie efektu umieszczane w pytaniach. Ocena z kolokwium stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o