Nazwa przedmiotu:
Modelowanie i prognozowanie ruchu w transporcie miejskim
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Krzysztof Firląg, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu, Zespół SRD
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
110 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 20 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 48 godz., przygotowanie się do kolokwiów z wykładu 12 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz.).
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (30 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 18 godz., konsultacje 3 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,5 pkt. ECTS (68 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 18 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 48 godz., konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, zajęcia laboratoryjne: 12 osób.
Cel przedmiotu:
Zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do konstruowania prognoz ruchu dla sektora publicznego transportu miejskiego, w tym metod i narzędzi wspomagania komputerowego np. PTV VISUM.
Treści kształcenia:
Wykład: • Procedura zebrania, opracowania i analizy danych na temat kształtowania się potoków pasażerskich w analizowanym obszarze komunikacji miejskiej • Ustaleni danych dla bazowych potoków pasażerskich celem opracowania prognozy ruchu • Określeniu czynników wpływających na wielkość potoku pasażerskiego np. metoda Hellwiga. Zdefiniowanie funkcji wpływu ustalonych czynników na liczbę prognozowanych podróży. • Metody prognozowania ruchu w miejskim transporcie publicznym. • Ruch wzbudzony i jego udział w wielkości prognozowanego potoku ruchu. • Analiza wpływu nowych inwestycji na wielkość prognozowanego potoku ruchu • Wykorzystanie funkcjonalności PTV VISUM do prognozowania i rozkładu modalnego potoku ruchu. Laboratoria: Opracowanie projektu prognozy ruchu dla wybranego obszaru transportu publicznego z zastosowaniem programu PTV VISUM obejmującego: • przygotowanie danych bazowych dla prognozowanego potoku ruchu, • ustalenie czynników społeczno-demograficznych istotnie wpływające na kształtowanie się potoku ruchu, • ruch wzbudzony oraz/lub nową inwestycję, • wielkość prognozowanej pracy przewozowej z podziałem na środki transportu.
Metody oceny:
Wykład: Kolokwium pisemne w formie pytań otwartych. W obu przypadkach wymagane jest udzielenie odpowiedzi na co najmniej 51% zadanych pytań. Laboratoria: Na podstawie 2-3 projektów do wykonania. Wymagane jest zaliczenie każdego projektu w 51%. Ocena zintegrowana: Średnia z ocen cząstkowych.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Dittmann P.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie Metody i ich zastosowanie. Oficyna Ekonomiczna 2016. 2) 2016-09-13 Public Transport JASPERS revision_PL_clean+acc /Niebieska Księga, Nowa edycja (2015) Sektor Transportu Publicznego w miastach, aglomeracjach, regionach. 3) Ortúzar J., Willumsen L.: Modelling transport, 4th Edition, 2011. 4) Żurowska J.: Prognozy przewozów pasażerów publicznym transportem miejskim na podstawie ekstrapolacji nieliniowych funkcji trendu. Transport Miejski i Regionalny, 2006, t. 3 str. 28-33. 5) Żurowska J., Prognozowanie przewozów. Modele, metody, przykłady, Podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych, Politechnika Krakowska, Kraków 2005.
Witryna www przedmiotu:
Brak.
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Zna metody i narzędzia prognozowania ruchu dla sektora publicznego transportu miejskiego.
Weryfikacja: Wykład: kolokwium pisemne w formie pytań otwartych. Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na co najmniej 51% zadanych pytań dotyczących tego efektu kształcenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Posiada wiedzę teoretyczną dotycząca czynników kształtujących popyt na usługi pasażerskie w sektorze miejskiego transportu publicznego.
Weryfikacja: Wykład: kolokwium pisemne w formie pytań otwartych. Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na co najmniej 51% zadanych pytań dotyczących tego efektu kształcenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi wykorzystać narzędzia PTV VISUM do opracowania i wizualizacji prognozowanych potoków ruchu w sektorze miejskiego transportu publicznego.
Weryfikacja: Laboratorium: zaliczenie na podstawie poprawnie wykonanego zadania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, P6U_U
Charakterystyka W02
Potrafi ustalić dane bazowe do opracowania prognoz ruchu oraz potrafi dokonać analizy czynników wpływających na wielkość prognozowanego potoku ruchu.
Weryfikacja: Laboratorium: zaliczenie na podstawie poprawnie wykonanego zadania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o