- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie i prognozowanie ruchu w transporcie miejskim
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Krzysztof Firląg, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu, Zespół SRD
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 110 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 20 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 48 godz., przygotowanie się do kolokwiów z wykładu 12 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz.).
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (30 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 18 godz., konsultacje 3 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,5 pkt. ECTS (68 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 18 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 48 godz., konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz.).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, zajęcia laboratoryjne: 12 osób.
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do konstruowania prognoz ruchu dla sektora publicznego transportu miejskiego, w tym metod i narzędzi wspomagania komputerowego np. PTV VISUM.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
• Procedura zebrania, opracowania i analizy danych na temat kształtowania się potoków pasażerskich w analizowanym obszarze komunikacji miejskiej
• Ustaleni danych dla bazowych potoków pasażerskich celem opracowania prognozy ruchu
• Określeniu czynników wpływających na wielkość potoku pasażerskiego np. metoda Hellwiga. Zdefiniowanie funkcji wpływu ustalonych czynników na liczbę prognozowanych podróży.
• Metody prognozowania ruchu w miejskim transporcie publicznym.
• Ruch wzbudzony i jego udział w wielkości prognozowanego potoku ruchu.
• Analiza wpływu nowych inwestycji na wielkość prognozowanego potoku ruchu
• Wykorzystanie funkcjonalności PTV VISUM do prognozowania i rozkładu modalnego potoku ruchu.
Laboratoria:
Opracowanie projektu prognozy ruchu dla wybranego obszaru transportu publicznego z zastosowaniem programu PTV VISUM obejmującego:
• przygotowanie danych bazowych dla prognozowanego potoku ruchu,
• ustalenie czynników społeczno-demograficznych istotnie wpływające na kształtowanie się potoku ruchu,
• ruch wzbudzony oraz/lub nową inwestycję,
• wielkość prognozowanej pracy przewozowej z podziałem na środki transportu.
- Metody oceny:
- Wykład:
Kolokwium pisemne w formie pytań otwartych. W obu przypadkach wymagane jest udzielenie odpowiedzi na co najmniej 51% zadanych pytań.
Laboratoria:
Na podstawie 2-3 projektów do wykonania. Wymagane jest zaliczenie każdego projektu w 51%.
Ocena zintegrowana:
Średnia z ocen cząstkowych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) Dittmann P.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie Metody i ich zastosowanie. Oficyna Ekonomiczna 2016.
2) 2016-09-13 Public Transport JASPERS revision_PL_clean+acc /Niebieska Księga, Nowa edycja (2015) Sektor Transportu Publicznego w miastach, aglomeracjach, regionach.
3) Ortúzar J., Willumsen L.: Modelling transport, 4th Edition, 2011.
4) Żurowska J.: Prognozy przewozów pasażerów publicznym transportem miejskim na podstawie ekstrapolacji nieliniowych funkcji trendu. Transport Miejski i Regionalny, 2006, t. 3 str. 28-33.
5) Żurowska J., Prognozowanie przewozów. Modele, metody, przykłady, Podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych, Politechnika Krakowska, Kraków 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- Brak.
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Zna metody i narzędzia prognozowania ruchu dla sektora publicznego transportu miejskiego.
Weryfikacja: Wykład: kolokwium pisemne w formie pytań otwartych. Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na co najmniej 51% zadanych pytań dotyczących tego efektu kształcenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- Posiada wiedzę teoretyczną dotycząca czynników kształtujących popyt na usługi pasażerskie w sektorze miejskiego transportu publicznego.
Weryfikacja: Wykład: kolokwium pisemne w formie pytań otwartych. Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na co najmniej 51% zadanych pytań dotyczących tego efektu kształcenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi wykorzystać narzędzia PTV VISUM do opracowania i wizualizacji prognozowanych potoków ruchu w sektorze miejskiego transportu publicznego.
Weryfikacja: Laboratorium: zaliczenie na podstawie poprawnie wykonanego zadania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka W02
- Potrafi ustalić dane bazowe do opracowania prognoz ruchu oraz potrafi dokonać analizy czynników wpływających na wielkość prognozowanego potoku ruchu.
Weryfikacja: Laboratorium: zaliczenie na podstawie poprawnie wykonanego zadania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o