- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy organizacji transportu
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Piotr Gołębiowski, dr inż. Sławomir Tkaczyk, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 55 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 26 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., konsultacje 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (19 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., konsultacje 1 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Nie dotyczy
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób.
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy dotyczącej podstaw organizacji transportu kolejowego i samochodowego
- Treści kształcenia:
- Część dotycząca transportu kolejowego: Funkcjonowanie rynku przewozów kolejowych w Polsce. Podstawowe parametry charakteryzujące rynek przewozów kolejowych. Charakterystyka największych przewoźników kolejowych w Polsce. Współpraca przewoźnika kolejowego z zarządcą infrastruktury. Charakterystyka zarządców infrastruktury kolejowej w Polsce. Urząd Transportu Kolejowego jako regulator rynku kolejowego. Drużyny pociągowe (definicje, zadania, obowiązki, czas pracy, organizacja). Obiegowanie pojazdów kolejowych. Mierniki kolejowe. Taryfy kolejowe.
Część dotycząca transportu samochodowego: Rynek przewozów drogowych w Polsce i Europie. Dopuszczenie przewoźników drogowych do zarobkowego przewozu osób i rzeczy. Dopuszczenie osoby fizycznej do organizacji przewozów drogowych. Zasady szkolenia kierowców zawodowych. Organizacja czasu pracy kierowców zawodowych. Drogowy list przewozowy. Pakiet mobilności. Regulacje prawne dotyczące przewozów drogowych.
- Metody oceny:
- Dwa kolokwia (jedno z części kolejowej, drugie z części samochodowej) ustne lub pisemne w postaci pytań otwartych lub testu jednokrotnego wyboru. Aby uzyskać ocenę pozytywną z kolokwium należy zdobyć co najmniej 51% punktów możliwych do uzyskania.
Oceny wystawiane są na podstawie uzyskanej liczby punktów w sposób następujący: 0% - 50% pkt. - 2,0, 51% - 60% pkt. - 3,0, 61% - 70% pkt. - 3,5, 71% - 80% pkt. - 4,0, 81% - 90% pkt. - 4,5, 91% - 100% pkt. - 5,0.
Oceną końcową z przedmiotu jest wystawiana jest według zasady - 0,5 * oceny z kolokwium z części kolejowej + 0,5 * oceny z kolokwium z części samochodowej (wynik stanowi wartość punktową). Aby uzyskać pozytywną ocenę końcową to z poszczególnych kolokwiów należy otrzymać ocenę pozytywną. Następnie oceny wystawiane są według następujących zasad: ocena 3,0 - od wartości punktowej 3,00, ocena 3,5 - od wartości punktowej 3,40, ocena 4,0 - od wartości punktowej 3,80, ocena 4,5 - od wartości punktowej 4,20 i ocena 5,0 od wartości punktowej 4,60..
Student ma prawo przystąpić do zaliczenia w terminach podstawowych i terminie poprawkowym.
W przypadku ujawnienia studenta na ściąganiu uzyskuje on ocenę niedostateczną i traci możliwość zaliczenia przedmiotu w bieżącym roku akademickim (Regulamin Studiów w PW – par. 19, pkt. 4).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Jacyna M., Gołębiowski P., Krześniak M., Szkopiński J.: Organizacja ruchu kolejowego. Warszawa, 2019
2. Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Dz.U. 2003 nr 86 poz. 789 z późn. zm.
3. Urząd Transportu Kolejowego: Sprawozdanie z funkcjonowania rynku transportu kolejowego (na dany rok). Warszawa, (dany rok + 1).
4. Gołębiewski S.: Kształtowanie taryf kolejowych krajowych i międzynarodowych. Warszawa, 2020.
5. Regulacje prawne- WE Nr 561/2006, Umowa AETR, Ustawa o czasie pracy kierowców. 6. I.Mitraszewska I. (praca zbiorowa): Organizacja i funkcjonowanie przedsiębiorstwa transportu drogowego rzeczy. Wydawnictwo ITS, Warszawa 2014.
7. Wybrane [aktualnie obowiązujące] akty prawne dotyczące przewozów drogowych.
- Witryna www przedmiotu:
- Brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Absolwent zna i rozumie podstawowe zasady organizacji transportu kolejowego
Weryfikacja: Kolokwium z części kolejowej, kolokwium ustne lub pisemne w postaci pytań otwartych lub testu jednokrotnego wyboru. Aby osiągnąć dany efekt kształcenia, podczas kolokwium należy zdobyć co najmniej 51% punktów możliwych do uzyskania w odniesieniu do tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- Absolwent zna i rozumie podstawowe zasady organizacji transportu samochodowego
Weryfikacja: Kolokwium z części samochodowej, kolokwium ustne lub pisemne w postaci pytań otwartych lub testu jednokrotnego wyboru. Aby osiągnąć dany efekt kształcenia, podczas kolokwium należy zdobyć co najmniej 51% punktów możliwych do uzyskania w odniesieniu do tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o